Brännkyrka och Södertörns Trafik AB 1930 - 1938
- med fakta från Jimmy Bergman
Datum
Trafiktillstånd och avslag
1930-11-24
BRÄNNKYRKA OCH SÖDERTÖRNS TRAFIK AB (BoSTAB) övertar enligt beslut av Överståthållarämbetet de tillstånd till busstrafik som innehafts av nedanstående bolag:
BRÄNNKYRKA TRAFIK AB
SÖDERTÖRNS TRAFIK AB
TRAFIKFÖRENINGEN STOCKHOLM - ÄLVSJÖ UPA
DALARÖ NYA TRAFIK AB
samt omnibusägaren JOHAN ADOLF LINDBERG.

1930-11-24 Överlåtelsen gällde fr.o.m. den dag BoSTAB blev registrerat.
Övertagandet gällde busstrafik på följande 15 linjer:
Hornstull - Segeltorp - Snättringe
Hornstull - Fittja - Norsborg
Varvsgatan - Liseberg
Ringvägen - Älvsjö station - Långbro sjukhus
Ringvägen - Älvsjö station - Långsjö
Ringvägen - Hörningsnäs
Ringvägen - Stureby
Ringvägen - Stortorp
Ringvägen - Söderörns Villastad (=ungefär nuv. Farsta Strand)
Ringvägen - Älta
Ringvägen - Vendelsö
Ringvägen - Tyresö
Södra Bantorget - Lissma
Södra Bantorget - Årsta Havsbad
Södra Bantorget - Dalarö

1930-11-24 Länsstyrelsen beslutar i princip samma sak som Överståthållarämbetet beslutat samma dag ang. övertagande av tillstånd från fyra bussbolag med tillägget för följande vägsträckor:
- På allmänna vägen från Stockholms stadsgräns vid Segeltorp dels över Kråkvik till Snättringe i Huddinge socken, dels över Fittja till Norsborg i Botkyrka socken.
- på allmänna vägarna Stockholms stadsgräns vid Hanviken - Vändelsö i Österhaninge socken
- Vändelsövägen vid Ekstubben - Tyresö med ändstation vid det så kallade Karolinahemmet.
Stockholms stadsgräns vid Älta - Kolarängen i Nacka socken.
- enskilda vägen från Stockholms stadsgräns vid Runsätra Äng till vägskälet 300 meter söder om ingången till Stockholms Konvalescenthems område i Stortorp i Huddinge socken.
- allmänna vägen från Stockholms stadsgräns vid Stuvsta till vägskälet mellan Lissmavägen och vägen till Hörningsnäs.
-från Stockholms stadsgräns vid Ågestabron till Mellansjö tomtområde i Huddinge socken.
- allmänna vägen från Stockholms stadsgräns vid Forsen till Dalarö municipalsamhälle.
- enskilda vägarna från Dalarövägen till Norrby och från Dalarövägen över Årsta till Vitså.
- allmänna vägen från Dalarövägen till Lissma.

1930-12-10
Enligt Överståthållarämbetet ändras bolagsnamnet SÖDERTÖRNS TRAFIK AB till BRÄNNKYRKA OCH SÖDERTÖRNS TRAFIKAKTIEBOLAG.
Registrerades detta datum på Patent-och Registreringsverket

1931-04-24
Avslag på ansökan om tillstånd till omnibustrafik på allmänna vägen sträckan Kolarängen - Stockholms stadsgräns vid Sickla.

1931-05-23
Tillstånd till omnibustrafik meddelas av länsstyrelsen att gälla på allmänna vägen från Fittja över Glömsta och Huddinge till vägskälet mellan Lissmavägen och vägen till Hörningsnäs.

1931-06-13
Länsstyrelsen ger tillstånd till utsträckning av trafiken i området vid  Stockholms konvalescenthem från vägskälet 300 meter söder om ingången till konvalescenthemmets område till den nyanlagda vägen från nämnda vägskäl till den på en i vederbörlig ordning upprättad. och fastställd ägostyckningskarta med R.K. betecknade tomten.

1931-08-14 Avslag på ansökan om tillstånd till omnibustrafik på sträckan Tyresö - Saltsjö Brevik.

1931-11-25 Återkallad ansökan om tillstånd till omnibustrafik på åtta linjer:
-1: Ringvägen - Enskede - Stureby - Örby - Älvsjövägen - Älvsjö station - Johan Skyttes väg - Långbrovägen - Södertäljevägen - Hornstull.
-2: Ringvägen - Götgatan - Hammarbyallén - Kooperativa Förbundets glödlampsfabrik.
- 3: Hornstull - Södertäljevägen - Snättringe - Stuvsta - Huddinge - Örby - Ringvägen.
- 4: Hornstull - Södertäljevägen - Snättringe - Långsjö - Långbrodal - Johan Skyttes väg - Älvsjö - Örby - Huddingevägen - Ringvägen.
- 5: Hornstull - Södertäljevägen - Fittja - Glömsta - Huddinge - Stuvsta - Örby - Huddingevägen - Ringvägen.
- 6: Södertäljevägen vid Långbro sjukhus - Herrängen - Långsjö - Långbrodal - Älvsjö station - Örby - Stureby - Enskede - Pungpinan - Skrubba Sand.
- 7: Hornstull - Midsommarkransen över Nyboda Strand under södra stambanan genom blivande huvudgata mellan nämnda punkt och Skanstull till Ringvägen.
- 8: Hornstull genom Midsommarkransen - Västberga - Älvsjö - Långbrodal -Långsjö - Snättringe - Milsten - Glömsta - Tullinge.

1931-11-28
Överståthållarämbetet konstaterar att länstyrelsen 1930-11-24 har gett tillstånd till omnibustrafik på allmänna vägen från Stockholms stadsgräns vid Segeltorp till Snättringe i Huddinge socken och till Norsborg i Botkyrka socken samt från Stockholms stadsgräns vid Stuvsta till Hörningsnäs i Huddinge socken. på följande linjer:
3 Ringvägen - Örby - Älvsjö - Långbro sjukhus
4 Ringvägen - Stureby
5 Hornstull - Segeltorp - Snättringe
8 Hornstull - Fittja - Norsborg
9 Ringvägen - Liseberg - Älvsjö - Långsjö
11 Ringvägen - Götgatan - Örby - Hörningsnäs
12 Varvsgatan - Liseberg - Långsjö

Nu får BSTAB tillstånd att lägga ned trafiken på linjerna 3, 4, 9 och 12. Nämnda linjer överförs till Stockholms Spårvägar (SS)
Linje 3 har ett tillfälligt tillstånd att tills vidare utsträcka linjen till Ringvägen - Långsjö via Långsjövägen - Sjukhusvägen till Långbro sjukhus
I detta tillstånd finns en intressant vagnförteckning.
Följande vagnar är godkända för linjen: A19051, A19057, A19065, A19066, A19068 och A19075.
Tillståndet innehåller även fastställd turlista.

1932-03-04
Länsstyrelsen ger tillstånd till omnibustrafik på allmänna vägen från Snättringe till vägskälet mellan Lissmavägen och vägen till Hörningsnäs i Huddinge socken.
1932-04-27
Sedan 1932-03-24 har BoSTAB tillstånd att frakta gods på allmänna vägen från Stockholms stadsgräns vid Hanviken till Vendelsö samt på allmänna vägen från Stockholms stadsgräns vid Forsen till Handen och Dalarö med automobilen A 19104.
Nu får BSTAB tillstånd från Överståthållarämbetet att även inom Stockholm stad till Södra Bantorget via Götgatan - Skansbron - Dalarövägen - Sockenvägen - Tyresövägen - Skarpnäcksvägen - Tyresövägen - Vendelsövägen till Stockholms stadsgräns vid Hanviken med nämnda fordon frakta gods. Förmodligen bara gods, men automobilen var ev. buss.

1932-06-08
BoSTAB har sedan 1930-11-24 länsstyrelsens tillstånd till omnibustrafik på allmänna vägen Ringvägen vid Götgatan - Tyresö.
Nu får BSTAB tillstånd från Överståthållarämbetet att under juli och augusti 1932 förlänga trafikeringen till Skansen via Kungsträdgårdsgatan - Hamngatan - Regeringsgatan - Gustav Adolfs Torg - Skeppsbron - ÖSTRA Slussgatan - Götgatan - Skanstull till Tyresö och åt andra hållet Tyresö - Skanstull - Götgatan - VÄSTRA Slussgatan - Skeppsbron - Gustav Adolfs Torg - Arsenalsgatan - Strandvägen - Djurgårdsbron till Skansen.
Villkor: Omnibus på Kungsträdgårdsgatan skall uppställas på västra sidan norr om och invid Näckströmsgatans förlängning endast så lång tid som erfordras för passageraras av-respektive påstigning.
Syftet med denna linje är att ge Nordiska Muséets och Skansens besökare möjlighet att besöka Nordiska Muséets avdelning på Tyresö slott. Befordran dels från Nordiska museet och Skansens paviljong i Kungsträdgården och dels från Skansen till Museet på Tyresö slott och åter.
Trafiken bedrivs medturistomnibus A 19101 under juli - augusti med 2 turer per dag.
Första turen från paviljongen i Kungsträdgården avgår kl. 12.00 samt från Tyresö kl.12 (hur det nu gick ihop med EN buss).
Andra turen utgår från Skansen 01.30 (dvs.13.30) och från Tyresö slott 3.30 (dvs. 15.30).

1932-06-17 Avslag på BoSTAB:s ansökan om tillstånd till omnibustrafik på enskilda vägen från sjön Trehörningen till vägskälet mellan Huddingevägen och enskilda vägen från nämnda sjö till Stuvsta station, samt på allmänna vägen från Ågesta förbi Sofieberg och Kynäs till Huddingevägen vid Stuvsta.

1932-06-23
BoSTAB har tillstånd till omnibustrafik från Stockholms stadsgräns vid Runsätra Äng till en på ägostyckningskarta med RK betecknad tomt.
Nu får BoSTAB även trafikera en av markägarna för ändamålet upplåten enskild väg från ovan nämda tomt till en på samma karta med OÄ betecknad tomt.

1932-06-29 Avslag på ansökan om tillstånd till omnibustrafik på allmänna vägen från en punkt cirka 300 meter sydost om Snättringe gård över Källbrink - Fullersta - Huddinge till vägen Fittja - Lännavägen.

1932-12-30 Avslag på ansökan om tillstånd till omnibustrafik på vägsträckan Handen i Västerhaninge socken - Västerhaninge station - Björkhagen.

1933-05-16
Överståthållarämbetet informerar om att Kumla Kooperativa Förening U.P.A. får avslag på gjord ansökan om övertagande av BoSTAB:s tillstånd till omnibustrafik Götgatan - Vendelsö.

1933-06-07
Överståthållarämbetet ger tillstånd till förlängning av vissa linjer som Länsstyrelsen gav tillstånd till 1930-11-24:
Linjen Norsborg - Stockholm förlängs från Hornstull till hörnet Ringvägen / Götgatan. Den skall gå Hornsgatan - Ringvägen - Maria Bangata - Rosenlundsgatan - Ringvägen fram till Götgatan.
Dessutom flyttas ändhållplatsen från Södra Bantorget till Ringvägen / Götgatan för samtliga linjer som haft ändhållplats vid Södra Bantorget.

1933-08-07
Länsstyrelsen ger tillstånd till omnibustrafik på sträckan Trintorp - Tegelbruket vid Kalvfjärden i Tyresö socken

1933-09-14 Avslag på BoSTAB:s ansökan om tillstånd till omnibustrafik på vägsträckan Kolarängen - Dammtorpsjön - Nackanäs då vägen mellan Dammtorp och Kolarängen ej är färdigställd.
(Avslag även för Trafik AB Stockholm - Björknäs som också ansökt om tillstånd.)

1934-05-25
Länsstyrelsen ger tillstånd till omnibustrafik på enskilda vägen från Tyresövägen till Tyresö Strand i Tyresö socken samt på vägsträckan Trintorp - Tyresö Brevik i Tyresö socken

1934-06-20

Överståthållarämbetet ger tillstånd till att framföra bussarna ny vägsträckning. I stället för på Tyresövägens äldre sträckning skall bussarna gå nyanlagda vägen från Kasby till Flatens Strandbad, men sedan fortsätta Tyresövägens gamla sträckning från Flatens Strandbad till Ekstubben.

1934-08-06
Länsstyrelsen ger tillstånd till omnibustrafik på sträckan Västerhaninge station - Österhaninge prästgård - Sand vägskäl mellan Dalarövägen och Västerhaningevägen. Sträckan är 5,6 kilometer lång.

1934-10-27
Länsstyrelsens tillstånd från 1930-11-24 för omnibustrafik på sträckan Ekstubben - Älta - Kolarängen återkallas för BoSTAB och överförs på TRAFIK AB STOCKHOLM - BJÖRKNÄS.
 
1935-01-22
BoSTAB övertar enligt Länsstyrelsens beslut trafik bedriven av STUVSTA BILSTATION, J A MALMSTRÖM & J E KARLSSON och får Länsstyrelsens tillstånd till omnibustrafik på sträckan Stuvsta station - Stationsvägen - Hästhagsvägen - Huddingevägen - Lännavägen - Solfagravägen - Myrängsvägen - Sjövägen till sjön Trehörningen samt därifrån Sjövägen - Hästhagsvägen - Stationsvägen till Stuvsta station.

1935-04-17
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik på vägsträckorna Stuvsta station - Huddingevägen - Myrängen och Snättringe - Källbrink - Fullersta - Huddinge station.
Villkor: Erforderliga mötesplatser ska anläggas före trafikstart.

1935-05-09
Överståthållarämbetet verkställer det i en rapport från polisens trafikavdelning 1934-11-03 gjorda hemställan om att linjetrafiktillståndet för sträckan Ringvägen - Älta ska återkallas. Ärendet avslutas nu från vidare handläggning.

1935-12-31
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik på vägsträckan Vendelsö Såg - Atletvägen i Vendelsö samhälle, Österhaninge socken.
1936-02-28
Överståthållarämbetet meddelar tillstånd att i stället för på Skarpnäcksvägen får BoSTAB med omnibus trafikera Ringvägen - Vendelsö på Tyresövägen från Pungpinan till Skarpnäcks Gård med ny hållplats vid avtagsvägen till Orhem.
(I ansökan står "från 01 FEB 1936 få framföra" etc.)
Omnibus på sträckan Ringvägen - Tyresö ska även i fortsättningen framföras i Skarpnäcksvägen.
1936-04-14
Länsstyrelsen fastställer att avtal träffats 1935-12-23 mellan Stockholm - Nynäs Järnvägs AB (SNJ) och BoSTAB ang. trafikering med omnibus på sträckorna Västerhaninge station - Fors - Årsta Havsbad och Vändelsö Gård - Handen.
BSTAB ska sköta trafiken på ovannämnda sträckor tills vidare. Tillstånden ägs dock av SNJ även i fortsättningen.
1936-07-07
ÖÄ meddelar att Stockholms Spårvägar (SS) och BoSTAB träffat avtal med Stockholms Stads Idrottsstyrelse. Avtalet gäller transport av barn till och från Flatenbadet måndagar - lördagar under tiden 25 juni - 5 augusti 1936 med eventuell inskränkning på grund av väderleken.
Det gällde 4 linjer som passerar olia samlingsplatser i söderort och vissa platser i innerstaden.

1936-10-22
Överståthållarämbetet meddelar tillstånd till linjetrafik med omnibus på sträckan Ringvägen - Orhems hållplats vid vägen över Skarpnäcks Gärde på linjen till Geberska stiftelsens konvalescenthem vid Orhem.
1937-05-31 Statens Järnvägar (SJ) startar trafik i Stockholmsområdet och följande sträckor där BoSTAB har tillstånd återkallas och överförs till SJ:
- Stockholms stadsgräns vid Segeltorp - Kråkvik - Snättringe i Huddinge socken.
- Stockholms stadsgräns vid Segeltorp - Fittja - Norsborg i Botkyrka socken
- Stockholms stadsgräns vid Stuvsta - vägskälet mellan Lissmavägen och vägen till Hörningsnäs i Huddinge socken.
- Vägskälet mellan Lissmavägen och vägen till Hörningsnäs - Huddinge - Glömsta - Fittja i Botkyrka socken.
- Snättringe - Stuvsta station - vägskälet mellan Lissmavägen och vägen till Hörningsnäs.
- Stuvsta station - Stationsvägen - Hästhagsvägen - Huddingevägen - Solfagravägen - Myrängsvägen - Sjövägen - sjön Trehörningen.
- Stuvsta station - Huddingevägen - Myrängen samt Snättringe - Källbrink - Fullersta - Huddinge station.

1937-06-01 Avslag på Bostab:s ansökan om tillstånd till omnibustrafik på sträckan Dalarö - Smådalarö.

1937-06-09 Kungliga Järnvägsstyrelsen (STATENS JÄRNVÄGAR) ansökte den 25 maj 1937 om övertagande av BoSTABS: följande linjer fr.o.m. den 28 maj 1937:
- Ringvägen - Segeltorp - Snättringe
- Ringvägen - Fittja - Norsborg
. Ringvägen - Stuvsta - Hörningsnäs
- Stuvsta station - Trehörningen (enligt remiss, se nedan)
- Stuvsta station - Källbrink (enligt remiss, se nedan)
- Stuvsta station - Myrängen (enligt remiss, se nedan)
- Huddinge station - Glömsta - Fittja (enligt remiss, se nedan)
- Huddinge station - Källbrink (enligt remiss, se nedan)
Bussar som skall användas i trafiken på ovanstående sträckor:
A 19002, A 19003, A 19004, A 19008, A 19016, A 19018, A 19021, A 19026, A 19027, A 19040, A 19053, A 19054, A19056, A 19061, A 19063, A 19064, A 19070, A 19073.
Ärendet tillställdes polismästaren. Allt är dock O.K 1937-06-03 enligt brev. Dock nämns inte "remisslinjerna".

1937-06-10 Överståthållarämbetet godkänner äve bussen med registreringsnummer A 19030 för ovanstående trafik.
1937-07-20 Överståthållarämbetet (ÖÄ) beslutar att Stockholms Spårvägar (SS) och BoSTAB får köra badbussar till / från Flatenbadet under tiden 28 juni - 6 augusti 1937.
1938-09-29
Samtliga tillstånd till omnibustrafik som innehafts av BoSTAB återkallas av både Överståthållarämbetet och Länsstyrelsen. Tillstånden överförs till JÄRNVÄGS AB STOCKHOLM - SALTSJÖN som genom sina två trafikförvaltningar Busstrafiken Stockholm - Björknäs - Värmdö och Busstrafiken Stockholm - Södertörn sedan driver trafiken på linjerna.
Upp