|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I juni 1921 startade Carl Rosenbaum busstrafik mellan Strandvägen och Djurgårdsbrunns Värdshus. Linjen förlängdes således och gick en dåvarande enskild väg (nuvarande Svensksundsvägen) från flottans kaserngård (nuvarande Exercisplan) (SKEPPSHOLMEN) enskild väg (nuv Svensksundsvägen) Skeppsholmsbron Södra Blasieholmshamnen Stallgatan Norra Blasieholmshamnen (nuv Nybrokajen) Nybrohamnen Nybroplan Strandvägen osv. tidigare körväg. Efter vintern ändrades sträckningen för linje 1 den 16 april 1930 för att bland annat ersätta den nedlagda linje 2. De nya sträckningarna var Nybroplan - osv. Djurgårdsbrunnsvägen osv till hållplats Blockhusudden respektive Kaknäsvägen till vändplan vid Lidingöbro Värdshus. Trafiken på sträckan Nybroplan Blockhusudden bedrevs dagligen året runt och på sträckan Nybroplan Lidingöbro Värdshus gick bussarna från mitten av april till mitten av oktober dagligen. 1932-01-01 överfördes Djurgårdens Omnibustrafiks två linjesträckor till AB Stockholms Spårvägar och fick linjenumren 69 respektive 70.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Linje 69 utgick från Nybroplan och vidare Strandvägen (delvis nuvarande Dag Hammarskjölds Väg) Kavallerivägen (nuvarande Djurgårdsbrunnsvägen - Djurgårdsbrunnsbron) Manillavägen Södra Strandvägen (nuvarande Djurgårdsvägen) slingan nuvande Blockhusringen medsols till hållplats Blockhusudden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Linje 70 utgick från Nybroplan Strandvägen (delvis nuvarande Dag Hammarskjölds Väg) Kavallerivägen (nuvarande Djurgårdsbrunnsvägen) Kaknäsvägen till vändplan vid Lidingöbro Värdshus. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1938-04-15 återupptogs trafiken på linje 70 efter "vintersömnen". Då ändrades även linjesträckningen något. Slingan var Strandvägen Artillerigatan Väpnargatan Sibyllegatan - Nybroplan Strandvägen (delvis nuvarande Dag Hammarskjölds Väg) osv. men linje 69 hade justerat sin sträckning redan 1938-03-28 till att gå i slinga Strandvägen Artillerigatan Väpnargatan Sibyllegatan - Nybroplan Strandvägen (delvis nuvarande Dag Hammarskjölds Väg) osv. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Linje 70 fick ändhållplatsen flyttad när trafikeringen för sommaren återupptogs den 16 april 1939. Linjesträckningen var: Nybroplan - Strandvägen (delvis nuvarande Dag Hammarskjölds Väg) Kavallerivägen (nuvarande Djurgårdsbrunnsvägen) osv. 1940-07-14 lades linje 70 ned på grund av skärpta restriktioner för bränsle. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1960-11-26 förlängdes slinga Nybroplan Birger Jarlsgatan Smålandsgatan Norrmalmstorg Hamngatan Nybroplan Strandvägen (delvis nuvarande Dag Hammarskjölds Väg) Djurgårdsbrunnsvägen osv. 1967-09-03 infördes högertrafik i Sverige och i samband därmed ändrades slingan för linje 69 till: Nybroplan Birger Jarlsgatan Smålandsgatan Norrmalmstorg Hamngatan Nybroplan osv Djurgårdsvägen slinga Blockhusringen motsols till ändhållplatsen Blockhusudden. Tvåvåningsbussar insattes nu i trafiken alla dagar. 1973-02-28 Mellan den 30 juni och 31 augusti 1975 trafikerades linje 69 med inhyrda bussar hela trafiktiden samt nattetid före kl 00.30. 1975-09-15 förlängdes linjen till att gå via Humlegården: 1976-06-08 flyttades ändhållplatsen tillfälligt till Birger Jarlsgatan men den 30 september samma år flyttades den tillbaka till Humlegårdgatan. 1980-11-22 avkortades linje 69 till att gå mellan Karlaplan och Blockhusudden. Den gick då Karlavägen Banérgatan Linnégatan osv. den vanliga körvägen till Blockhusudden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1981-11-14 ändrades körvägen igen och man körde Narvavägen från Karlaplan till Strandvägen (delvis nuvarande Dag Hammarskjölds Väg) och sen den vanliga körvägen till Blockhusudden. 1986-10-14 stängdes Djurgårdsbrunnsbron av för trafik på grund av ombyggnad. Linje 69 blev tillfälligt uppdelad på två linjer enligt nedan: 1988-11-07 förlängdes linje 69 till Norra Station. Den gick i en slinga Vanadisplan Gävlegatan Norra Stationsgatans lokalgata Hälsingegatan Sankt Eriksgatan -Vanadisplan Vanadisvägen Upplandsgatan - Norra Bantorget- Vasagatan - Vattugränd Klara Västra Kyrkogata Klarabergsgatan Sergels Torg - Hamngatan Norrmalmstorg Birger Jarlsgatan Nybroplan Strandvägen (delvis nuvarande Dag Hammarskjölds Väg) osv. på väg mot Blockhusudden. Mot Norra Station gick linje 69 Blockhusudden - Nybroplan - Smålandsgatan -Norrmalmstorg - Norrlandsgatan - Hamngatan - Sergels Torg - Klarabergsgatan Klara Norra Kyrkogata Mäster Samuelsgatan Vasagatan- Norra Bantorget-Västmannagatan-Karlbergsvägen - Dalagatan - Vanadisvägen -Vanadisplan Gävlegatan Norra Stationsgatans lokalgata Hälsingegatan. 1989-08-21 ändrades sträckningen igen: Norra Station -Tomtebodavägen från "Doktorsringen" (nuvarande Berzelius väg) Tomtebodavägen Karlbergsvägen Dalagatan Tegnérgatan Västmannagatan Norra Bantorget osv Nybroplan Strandvägen /osv -Djurgårdsbron Djurgårdsvägen Ryssviksvägens västra ände Djurgårdsvägen osv. 1990-03-05 Byggnadsarbeten påbörjades 1991-04-03 vid Norra Station, vilket medförde tillfälligt ändrad körväg för linje 69 på så sätt att ändhållplatsen vid Norra Stationsområdet flyttades till Vanadisplan. 1991-05-07 ändrades slingan till att gå från Sankt Eriksgatan Dalagatan Norra Stationsgatan - Norra Station Sankt Eriksgatan Vanadisplan Vanadisvägen Upplandsgatan - osv. Trafikering via Kaknästornet, över Djurgårdsbrunnsvägen, sträckan Sergels Torg Blockhusudden samt sträckorna Tomteboda mot Blockhusudden och Blockhusudden mot Sergels Torg via Ryssviksvägen förblev oförändrad, Frösundavik Blockhusudden med vissa turer måndag-fredag före kl 19.00 och sträckan Norra Station Blockhusudden med vissa turer måndag-fredag efter 18.00. Den 26 mars 1992 ändrades linje 69:s sträckning så att den passerade den s.k. Haga-terminalen där Flygbussarna mot Arlanda hade sin hållplats. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1996-06-10 1998-03-02 var reparationsarbetena slutförda och linje 69 X lades ned samtidigt som linje 69 åter trafikerade hela sin ordinarie linjesträcka. 1999-08-16 ändrades trafikeringen avlinje 69 igen: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Körväg i slinga Pontonjärgatan Fridhemsgatan Fridhemsplan Hantverkargatan Sankt Eriksgatan Pontonjärgatan Polhemsgatan Pontonjärgatan Pilgatanà ßJohn Ericssonsgatan Hantverkargatan Scheelegatan Kungsholmsgatan Bolinders Plan Klarabergsviadukten Klarabergsgatan Sergels Torg Hamngatan osv. Linjen trafikerades även nattetid före kl 00.30. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto: Tommy Enefalk | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Under många somrar fanns en busslinje 69 X.
Vill Du läsa om den, kan Du klicka här. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||