Överståthållarens (ÖÄ), beslut 1965 - 1967
- med fakta från Jimmy Bergman
Fram till 1971-01-01 då den stora kommunreformen genomfördes var städerna Göteborg, Malmö och Stockholm "egna län" med Överståthållarämbeten (ÖÄ) som leddes av en överståthållare istället för Länsstyrelse med Landshövding.
Trafiktillstånd till linjetrafik med buss på gator och vägar inom Stockholms Stad söktes därför hos och beviljades eller avslogs av ÖÄ.
Länsstyrelsen i Stockholms län beviljade tillstånden i de städer och kommuner som ingick i länet.
Datum
Trafiktillstånd och avslag
1965-03-03
Överståthållarämbetet (ÖÄ) ger tillstånd att trafikera linje 52 med dubbeldäckad Leylandbuss reg.nummer A 75412.
1965-06-09
Taxi Trafikförening U.P.A som sedan 1962-09-21 innehaft tillstånd till linjetrafik med droskbilar (Taxi) mellan Bromma Flygplats och Centralstationen får nu AVSLAG på en ansökan om liknande tillstånd mellan Bromma Flygplats och Flygcity, Oxtorgsgatan 11.

1965-08-27
Busstrafiken Stockholm - Södertörn (BSS) som sedan
1962-10-10 haft både länsstyrelsens och ÖÄ:s tillstånd till linjetrafik med buss mellan Trångsunds torg och Farsta Centrum ansökte 1965-08-02 hos ÖÄ om tillstånd för ny sträckning inom Stockholm stad:
Nynäsvägen - Farstavägen - Larsbodavägen - Munkforsplan
Denna ansökan godkändes nu.

1966-09-13
Information om bussolycka där dubbeldäckad buss varit inblandad. Stålbalk trängde in i övervåningen. 2 döda.

1966-06-23
Busstrafiken Stockholm - Södertörn:s (BSS:s) ansökan om tillstånd till linjetrafik "non-stop" Bollmora Centrum - bussterminalen vid Ringvägen / Götgatan med bussar byggda för högertrafik bifölls att gälla under tiden 10/6 1966 - 3/9 1967.

1966-07-07
AB Continentbus ansökte om tillstånd till linjetrafik med buss mellan Stockholm och Uppsala.
ÖÄ hade inget att erinra mot bifall under förutsättning att terminalplaceringen i Stockholm löstes.
1966-08-26
Stockholms Spårvägar (SS) fick tillstånd att lägga ner dåvarande linje 115. Den gick till dåvarande SAS-Huset på Ulvsundavägen
1966-09-23
Busstrafiken Stockholm - Södertörn (BSS) ansökte 1966-05-26 om tillstånd för dispensbussar i direkttrafik Ringvägen - Bollmora via Olaus Magnus Väg - Sparrmannsvägen - Finn Malmgrens väg - Johanneshovsvägen - Garagevägen - Sofielundsvägen västerut till Tyresövägen. Denna ansökan beifölls nu av ÖÄ.

1967-03-09
ÖÄ biföll denna dag en ansökan från Stockholm - Nynäs Järnvägs AB (SNJ) om ändrad sträckning för linje 744 mellan Huddinge och Skogås.
Den nya sträckningen inom Stockholm Stad:
Magelungsvägen - Mårbackagatan - Fryksdalsbacken - Nynäsvägen.
1967-05-31
Nyman & Schultz transport AB har ansökt om tillstånd till linjetrafik med buss mellan Skeppsbron och Centralplan (vid Stockholm Centralstation) samt på sträckan Värtahamnen - Mäster Samuelsgatan 57 (vid Åhléns) - Värtahamnen i anslutning till AB Siljarederiets båtar till / från Finland.
"Skeppsbro-trafiken" skulle pågå till 1967-09-30 och "Värtatrafiken" hela året.
Tillstånd beviljades gälla till och med 1967-09-02.

1967-08-10
SJ:s ansökan om att få använda dispensbussar i linjetrafik mellan Jarlaplan och Kapellskär beviljas av länsstyrelsen.
ÖÄ har inget att erinra mot beslutet.
1967-12-29
Busstrafiken Stockholm - Södertörn (BSS) får fortsatt tillstånd till linjetrafik med dispensbussar i direkttrafik Ringvägen - Bollmora via Olaus Magnus Väg - Sparrmannsvägen - Finn Malmgrens väg - Johanneshovsvägen - Garagevägen - Sofielundsvägen västerut till Tyresövägen.

Upp