Roslagsbanans framtid
artikeln bygger på fakta från SL:s hemsida 2009-03-09
Det planeras för dubbelspår på Roslagsbanan

För tillfället (våren 2009) pågår flera separata projekt på Roslagsbanan.
Man planerar dels att rusta upp de befintliga spåren, dels att bygga ut dubbelspår på vissa sträckor.
Idag har Roslagsbanan dubbelspår mellan Stockholm Östra och Viggbyholm.
I övrigt är det
enkelspår, vilket innebär att tågmöten bara kan ske vid stationer där det finns flera spår. Detta medför också att tågtrafiken är känslig för störningar. Om ett tåg är försenat, blir mötande tåg också försenat.

SL har nu senast rustat upp stationer och järnvägs/gatukorsningar på Österskärsgrenen, både när det gäller säkerhet och tillgänglighet.
En förstudie genomfördes under våren 2008. Den pekade ut ett antal delsträckor där utbyggnad till dubbelspår skulle göra det möjligt att öka kapaciteten väsentligt och därmed också minska risken för störningar.
En av dessa
delsträckor är bandelen mellan Åkers Runö och Åkersberga.
Förstudien för de inledande två etapperna är klara och arbetet med att ta fram järnvägsplaner för genomförandet pågår.
Ett annat exempel är en ny järnvägsbro som ska byggas över länsväg 268 , dvs. Angarnsvägen i Vallentuna kommun.
Under
2009 påbörjas också en förstudie som tar ett helhetsgrepp om möjliga och nödvändiga kapacitetsförstärkningar och upprustningar på hela Roslagsbanan utöver vad som tidigare beslutats. Utgångspunkten för denna förstudie är såväl dagens som framtidens trafikering på banan.

På sträckan Åkers Runö – Åkersberga planeras som ovan nämnts en utbyggnad till dubbelspår. Det tillkommande spåret läggs ut på den södra sidan om befintligt spår. Det innebär också att två nya järnvägsbroar måste byggas. Den ena vid Näsvägen och den andra vid Åkers kanal.
Dagens plankorsning för biltrafik vid Båthamnsvägen kommer att behållas. Plankorsningen med bomanläggning måste dock breddas för att anpassas till det nya dubbelspåret.
Dagens plankorsning för gång- och cykeltrafik mellan Båthamnsvägen och Rallarvägen flyttas något österut för att ge plats för det nya spåret. Diskussioner har förts med Österåkers kommun om möjligheten att ersätta dagens plankorsning vid Båthamnsvägen med en ny planskild korsning
vid Rallarvägen ungefär. Den korsningen kommer dock inte att byggas i samband med utbyggnaden av dubbelspåret utan får vänta till ett senare tillfälle.

Vad händer framöver?
Järnvägsplanen kommer att ställas ut under våren 2009 och då redovisas ett förslag på järnvägsutbyggnaden. Redovisningen kommer bland annat att innehålla en planbeskrivning, miljökonsekvensbeskrivning och genomförandebeskrivning samt fastighets- och sakägareförteckning. Berörda fastighetsägare och sakägare kommer att informeras per brev i samband med utställningen. Det blir då återigen möjligt att lämna synpunkter på järnvägsplanen.
Tidplan för projektet

• Järnvägsplanen skickas till Banverket för fastställelse under våren 2009.
• Detaljplanen samråds och antas.
• Banverket fastställer järnvägsplanen, vilket tar ca 3-12 månader.
• Fastighetsägare och sakägare har möjlighet att överklaga Banverkets och kommunens beslut.
• Planerad byggstart är under hösten 2009.
• Planerad trafikstart augusti 2010.

Upp