Strejken vid SJ februari - mars 1971

Den 5 februari 1971 bröt en storstrejk ut vid järnvägen. Den varade i 5 veckor och innebar bland annat att all trafik på Roslagsbanan och pendeltågen stod stilla.

Det jag själv minns av strejken var att Ingemar Bäckström, som då arbetade vid SJ men 23 månader senare blev VD för SL, blev rikskändis för sitt sätt att hålla godstågstrafiken på SJ igång. Låt vara i begränsad omfattning, men ändå. Detta kunde han göra genom så kallad ”bandisposition”, vilket enkelt uttryckt innebar att godstågen bytte lok vid varje station. Tillgängliga godstågslok pendlade således mellan två stationer och ”puttade” godsvagnarna till nästa station.
Dagen före strejkens utbrott satt jag och en arbetskamrat tillsammans med en reporter från Expressen på SL:s kontor vid Tegnérgatan och tog fram alternativa resmöjligheter med befintlig busstrafik som sedan presenterades i tabellform i Expressen.

För att mildra problemen för "tredje man", dvs. trafikanterna satte SL även in förstärkningsbussar på en hel del linjer, samt ändrade tillfälligt vissa linjesträckningar. Som exempel kan nämnas att linje 547 som normalt trafikerade Ekedalsvägen - Jakobsbergs station förlängdes 541:ans körväg till Vällingby. Likaså linje 559 som normalt trafikerade sträckan Regementet I1 - Kungsängens station också fortsatte till Vällingby.

I en bussgruppsorder utgiven av SL Danderydsbuss inför strejken kunde man läsa att trafikanter som normalt åkte med Roslagsbanan från Lindholmen, Molnby och Ormsta rekommenderades att åka med ”taxi i linjetrafik” till Vallentuna station och där byta till linje 601.

Trafikanter vid Bällsta, Byle och Täby kyrkby hänvisades till busslinje 601.
Trafikanter vid Ensta fick ta busslinje 617 till anslutningsmöjligheten till linjerna 601 och 611.
Trafikanter vid Österskär och Tuna Gård kunde ta förstärkningslinje 621 X Åkersberga - Jarlaplan.
Trafikanter vid Åkers Runö hänvisades till Vaxholmsbussarna osv. osv.

Man satte således in en förstärkningslinje till linjerna 621 och 626 som kallades 621X. Den gick på sträckan Åkersberga-Jarlaplan. Från Pilotvägen i Hägernäs satte SL Danderydsbuss in linje 614X. Den gick sträckan Hägernäs - Jarlaplan.

För trafikanter som normalt åkte pendeltåg på linjen Märsta-Stockholm Central fanns möjlighet att åka med linje 592 E Märsta-Norra Bantorget och de trafikanter som nyttjade pendeltågen på sträckan Kungsängen-Stockholm Central hänvisades till linje 591 E Kungsängen-Vällingby.
På liknande sätt fanns ersättningsbussar på sträckan Nynäshamn - Farsta Strand.
En av de ersättande bussförbindelserna på södra sidan var linje 705X mellan Södertälje och Skärholmen. Den blev så populär bland resenärerna att man krävde att den skulle permanentas. Så blev det nu inte.

Tidningarna skrev givetvis mycket om strejken. DN-SYD hade t.ex. en stor artikel om familjen Kedvik, som bodde i Högdalen. Ove Kedvik arbetade då i SL:s biljettkontrollgrupp, men lånades ut till bussdirigeringsuppdrag i Södertälje. Enligt tidningen bodde Ove med sin familj i en villa i Högdalen, men under strejken bodde han hos sin moster i Södertälje för att kunna sköta jobbet. Enligt tidningen skötte Ove bussdirigeringen med den äran på ett sådant sätt att Södertäljeborna ville ha buss 705 X kvar när strejken var över, men det gick inte SL med på.
Upp