Busstrafiken på Södertörn 1932 - 1969
- med fakta från Jimmy Bergman

Busstrafiken i Nynäshamnsområdet och stora delar av Södertörn startade 1925.
Från juni 1932 till oktober 1968 sköttes busstrafiken i området av ett bolag som hette Stockholm - Nynäs Järnvägs AB.

1968-10-31 fattade länsstyrelsen beslut om att trafikrättigheterna skulle övertas av STATENS JÄRNVÄGAR (SJ).

Här nedan redovisas några data beträffande trafiktillstånden till omnibustrafik som innehades av Stockholm - Nynäs Järnvägs AB mellan 1932-06-29 och
1969-01-03.
Ett observandum: Vendelsö stavades Vändelsö förr, men nu har den nya stavningen slagit igenom.

Datum
Tillstånd till omnibustrafik som innehades av
Stockholm - Nynäs Järnvägs AB
1932-06-29
Länsstyrelsen återkallade samtliga tillstånd till omnibustrafik som Trafik AB Stockholm - Nynäs innehaft och överförde dem till STOCKHOLM - NYNÄS JÄRNVÄGS AB som därmed får tillstånd för omnibustrafik på följande sträckor:
- Handen station - Vendelsö i Österhaninge socken.
- Handen station - Västerhaninge - Gryt - Häringe grindar - Nynäshamn
- Gansta - Tungelsta station - Västra skolan i Västerhaninge socken - Sofielund - Västerby - Norr Enby i Sorunda socken.
- Segersängs station - Norr Enby - Sorunda malm - Sorunda poststation - Porthus - Ösmo station.

1932-09-24
Länsstyrelsen meddelar tillstånd till omnibustrafik på allmänna vägen från Nibble vägskäl till Ösmo station.
1932-12-30
Övertar trafik bedriven av ERIK KONRAD GUSTAVSSON och övertar dels Gustavssons tillstånd obtr på allmänna vägen från Västerhaninge station till Fors i Västerhaninge socken och får dels tillstånd till omnibustrafik på den av Kungliga Flottan ägda vägen från Fors till Vitså.
1933-02-23
Länsstyrelsen meddelar tillstånd till omnibustrafik mellan Porthus och Fållnäs.
Villkor: Mötesplatser skall anordnas på sträckan före trafikstart.
1933-04-18
Länsstyrelsen meddelar tillstånd till omnibustrafik mellan Gansta och Söderby brygga.
Villkor: Mötesplatser skall anordnas på sträckan före trafikstart.
1933-07-14
Dispens erhålles för trafikstart på sträckan Porthus - Fållnäs enligt beslutet 1933-02-23 trots att föreskrivna mötesplatser ej anordnats.
Tillståndet gäller även omnibustrafik på vägsträckan Fållnäs - Vretens skola på Lisön. (se 1935-02-16)

1934-01-26
Trafiken på sträckan Porthus - Vretens skola får fortsätta onsdagar och lördagar under året (1934) med vagnar maximalt 1,94 m breda.
1934-05-30
Då nu mötesplatser anordnats på sträckan kan trafikstart genomföras för omnibustrafik mellan Gansta och Söderby brygga enligt det tillstånd länsstyrelsen beviljade 1933-04-18.

1934-08-07
Avslag på ansökan om tillstånd för omnibustrafik på sträckan Västerhaninge station - Österhaninge poststation - Sanda Vägskäl.

1934-08-30
Avslag på ansökan om tillstånd för omnibustrafik på sträckan Trångsunds hållplats - Handen station.

1934-11-10
Tillstånd till omnibustrafik utfärdat för följande sträckor:
- Tottnäs bro - Norsbols vägskäl
- Norsbols vägskäl - Älgvikens station via Valsjö gård
- Älgvikens station - Nynäshamns station via Nynäs herrgård.

1935-02-16
Då mötesplatser nu anordnats utefter sträckan Porthus - Fållnäs - Vretens skola på Lisön kan nu omnibustrafiken upptagas i full skala enligt länsstyrelsens beslut 1933-07-14.

1935-03-22
Tillståndet daterat 1932-06-29 för sträckan Handen station - Västerhaninge - Gryt - Häringe grindar - Nynäshamn kompletteras denna dag med sträckan Nynäs Gårds station - Kullstabron - Jakobstorg - Nynäsvägen - Styrmansgatan - Järnvägsgatan - Gökvägen - Strandvägen - Strands restaurant i Nynäshamns köping.
OBS! Hjultryck max 1,2 ton
1935-05-23
Trafiktillstånd för omnibustrafik utfärdat av länsstyrelsen för vägsträckan Tottnäs bro - Ekudden på Svärdsö i Torö socken.

1936-04-14
Trafiktillstånd för omnibustrafik finns sedan tidigare för sträckorna Vendelsö - Handen och Västerhaninge station - Fors - Årsta Havsbad.
1935-12-23 undertecknades ett avtal som innebar att BRÄNNKYRKA & SÖDERTÖRNS TRAFIK AB (B&STAB) tills vidare övertog trafikeringen av dessa två linjer, vilka dock även i fortsättningen ägs av Stockholm - Nynäs Järnvägs AB.
1936-12-31
Länsstyrelsen utfärdar tillstånd till omnibustrafik på sträckan Ekudden - Ankaruddens brygga i Torö socken.

1937-02-13
Länsstyrelsen utfärdar tillstånd till omnibustrafik att gälla årligen 15 juni - 15 september på sträckan Västerhaninge station - Håga - Vreta - Tungelsta stationssamhälle - Gryt - badstranden vid Östnora i Västerhaninge socken.
Villkor: Mötesplatser ska anläggas på sträckan före trafikstart.

1937-03-02

Avslag på ansökan om tillstånd för omnibustrafik på Huddingevägen vid Turingevägen - Skanstull - Götgatan - Bangårdsgatan till den öppna platsen vid Banbrinken.

1937-03-02
Överståthållarämbetet utfärdar tillstånd till omnibustrafik från Stockholms stadsgräns vid Forsen över Gamla Dalarövägen - Magelungsvägen - Högdalsvägen - Gillbergsvägen - Turingevägen - Huddingevägen - Älvsjö Allé - Älvsjövägen - Johan Skyttes väg till Älvsjö stationshus.
OBS! Se även avslag ovan!
Ingen turlista (trafiken får ej påbörjas etc.)
1937-07-08
Länsstyrelsen utfärdar tillstånd till omnibustrafik för sträckan Älvsjö station - Johan Skyttes väg - Älvsjövägen - Älvsjö Allé - Huddingevägen - Turingevägen - Gillbergsvägen - Högdalsvägen - Magelungsvägen - Gamla Dalarövägen - Stockholms stadsgräns vid Forsen - Trångsunds hållplats.
1938-11-15
Avslag på ansökan om tillstånd för omnibustrafik på sträckan Musköbadet - Stockholms stadsgräns vid Forsen - Dalarövägen - Skansbron - Skanstull - Götgatan till Ringvägen - Banbrinken vid Södra Bantorget.

1939-07-15
Stockholm - Nynäs Järnvägs AB får efter träffat avtal med BUSSTRAFIKEN STOCKHOLM - SÖDERTÖRN (SSnJ) som tidigare haft länsstyrelsens tillstånd till omnibustrafik mellan Trångsund och Handen, rätten att trafikera denna sträcka i anslutning till att man trafikerar sträckorna Älvsjö - Trångsund eller Handen - Jordbro.

1939-09-06
Trafikeringen av sträckorna Handen station - Jordbro och Tungelsta station - Västerby - Fagerviks skola drogs in på grund av bränslerestriktioner.

1941-06-27
Återtagen ansökan om återupptagen omnibustrafik på sträckan Älvsjö station - Handen station.

1946-08-28
Länsstyrelsen utfärdar tillstånd till omnibustrafik för sträckan Vretens skola - vägskälet 500 meter söder om Kalvnäs i Sorunda socken.
Villkor: Den i sträckan ingående enskilda vägen skall underhållas av markägaren till dess vägen blir allmän.

1946-09-05
Länsstyrelsen utfärdar tillstånd till omnibustrafik för sträckan Sjövik - Vika i Sorunda socken.
Villkor: Förstärkningsarbeten och mötesplatser ska utföras och skyltar uppsättas vid dessa före trafikstart.

1946-10-14
STOCKHOLM - NYNÄS JÄRNVÄGS AB har tillstånd att bedriva omnibustrafik på sträckan Handen station - Vendelsö i Österhaninge socken.
BUSSTRAFIKEN STOCKHOLM - SÖDERTÖRN (BSS) har tillstånd att bedriva omnibustrafik på sträckan Ringvägen i Stockholm stad - Malmen i Vendelsö socken.
Avtal har ingåtts mellan ovannämnda bolag 1946-09-30 som innebär att BSS tills vidare så länge avtalet gäller får trafikera sträckan Vendelsö - Dalarövägen i Handen.

1947-03-12
Överståthållarämbetet och länsstyrelsen fattar gemensamt beslut om tillstånd till linjetrafik med buss på sträckan Söderby brygga - Gansta - Västerhaninge - Handen - Stockholm stadsgräns vid Forsen - Nynäsvägen - Skanstull - Götgatan (Götgatan / Ringvägen).
VILLKOR: Mot Stockholm tillåts ingen påstigning efter Tyresövägen i Handens samhälle. Mot Söderby brygga tillåts ingen avstigning före Tyresövägen i Handens samhälle.
1947-03-12
Länsstyrelsen ger tillstånd att tills vidare bedriva linjetrafik på Muskö på sträckan Mickrums ångbåtsbrygga - Muskö kyrka - Bruket i samband med båtförbindelse Söderby brygga - Mickrums ångbåtsbrygga.
1947-05-16
Överståthållarämbetet gav tillstånd att anordna en ändstation på Ölandsgatans södra sida (mellan Älvsborgsgatan och Götgatan).
Denna "terminal" flyttades på 1980-talet till ett provisoriskt läge på Ringvägen mellan Östgötagatan och Götgatan för att ge plats åt affärscentrat "RINGEN".

1947-09-29
Länsstyrelsen utfärdade denna dag tillstånd till omnibustrafik i Nynäshamn Stad (tidigare Nynäshamns Köping).
Tillståndet gäller omnibustrafik på följande sträckor:
Oljeraffinaderiet - Industrivägen - Nynäsvägen - Hamngatan - Nynäshamns hotell - Nynäshamns station - Järnvägsgatan - Strandvägen - Strand restaurant - Ringvägen - Ängsgatan - Hamnviksvägen - Lövhagen - Havsbadets station - Järnvägsgatan - Centralgatan - Rådhustorget - Jakobstorg - Nynäsvägen - Nynäs godsstation - Nynäsvägen - Oljeraffinaderiet.

1948-10-01
Stockholm - Nynäs Järnvägs AB innehar tillstånd att bedriva omnibustrafik på sträckan Nynäshamn - Ösmo - Spångbro - Follnäs - Vretens skola - vägskälet 500 meter söder om Kalvnäs gård.
Länsstyrelsen utfärdade nu tillstånd att tills vidare förlänga högst två turer per dag från nämnda vägskäl till Marens Gård på enskild väg.
1949-12-06
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik på den nyanlagda vägen från Lisövägen i närheten av Nytorp och Fållnäs till Vika.
1950-02-16
Länstyrelsen godkänner släpvagn B968. Överståthållarämbetet godkänner släpvagnen först 1951-03-12.
1950-02-20
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik på enskilda vägen från Marens gård till vändplan vid backkrönet strax norr om Lindholmens gård.
Villkor: Vägräcken måste sättas upp vid den höga slänten vid vägdelens början.
1950-07-10
Tidigare gällande restriktioner för passagerarutbyte på sträckan Stockholm - Handen - Söderby brygga ändras nu till följande:
Avstigning ej tillåten före Forsen vid färd mot Handen.
Påstigning ej tillåten efter Forsen vid färd mot Stockholm.
1950-10-31
Länsstyrelsen meddelar tillstånd till beställningstrafik för transporter av skolbarn på sträckan Mickrums Ångbåtsbrygga - Herrstugan.
1951-05-09
Avslag på ansökan om tillstånd för omnibustrafik på sträckan Trångsund - Skogås - Drevviksstrand samt Trångsund - Trångsundsvägen - Hästhovsvägen - Trångsunds gård.
1951-06-09
Avslag på ansökan om tillstånd för omnibustrafik på sträckan Västerhaninge station - Sanda vägskäl - Österhaninge.
1951-06-30
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik på sträckan Vitså - underofficersskolan vid Berga Slott.
1952-03-29
"Bråket" mellan Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön (SSnJ) och Stockholm - Nynäs Järnvägs AB (SNJ):
- 1951-11-09: SSnJ påtalar att i och med att SNJ inte har tillstånd att utöva trafik på sträckan Berga bro - Runda plan, så måtte länsstyrelsen utfärda förbud för SNJ att trafikera denna sträcka eller också vidta åtgårder.
HISTORIK:
- 1928-01-30 Konrad Gustavsson, Håga, Västerhaninge socken, får tillstånd att trafikera allmänna vägen Västerhaninge station - Fors.
- 1928-06-11 och 1929-07-12 fastställs turlista för Gustavssons trafik Västerhaninge station - Vitså.
- 1930-05-15, 1931-05-27 och 1932-06-08 fastställer länsstyrelsen turlistor för busstrafiken Västerhaninge station - Årsta Havsbad.
- 1932-12-30 återkallas Gustafssons tillstånd och SNJ får tillstånd dels för allmänna vägen mellan Västerhaninge station och Fors, dels för sträckan Fors - Vitså på enskild väg tillhörig Kungliga Flottan.
- 1933-06-01 fastställer länsstyrelsen taxa för av SNJ bedriven trafik Västerhaninge station - Fors - Vitså (Årsta Havsbad).
- 1933-05-23, 1934-05-24 och 1935-05-15 fastställde länstyrelsen turlistor för SNJ på sträckan Västerhaninge station - Årsta Havsbad.
- 1933-09-07 fastställde länstyrelsen turlista för sträckan Västerhaninge station - Fors - Vitså (Årsta Havsbad).
1935-05-23 upprättades ett kontrakt mellan BRÄNNKYRKA & SÖDERTÖRNS TRAFIK AB och SNJ om att B&STAB skulle sköta trafiken för SNJ:s räkning mellan bland annat Västerhaninge station och Årsta Havsbad.
- 1936-04-14 fastställde länsstyrelsen den träffade överenskommelsen och lämnar BRÄNNKYRKA & SÖDERTÖRNS TRAFIK AB (B&STAB) tillstånd att tills vidare upprätthålla trafiken.
- 1942-09-30 inställs trafiken på grund av rådande kristidsrestriktioner.
- 1936-05-09, 1937-05-21, 1938-05-14, 1939-09-15,1940-10-10,1941-05-30 och 1942-05-26 fastställer länsstyrelsen turlistor för SNJ:s trafik på sträckan Västerhaninge station - Årsta Havsbad.
- 1951-08-27 fastställer länsstyrelsen för den av SNJ återupptagna trafiken turlista fr bland annat sträckan Västerhaninge station - Fors - Vitså - Runda plan.
Nu fastställer länsstyrelsen också att framställningen av Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön (SSnJ) inte föranleder någon åtgärd.

1952-08-20
Länsstyrelsen informerar om att personbil med registreringsnummer B 25153 avsedd för 7 passagerare godkänts för linjetrafik.

1953-12-10
Överståthållarämbetet informerar om att trafikeringen av linjen Älvsjö - Handen legat nere ett flertal år.

1954-07-01
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik på sträckan Trångsunds hållplats - Mossens busshållplats på Nynäsvägen
Villkor: Lokaltrafikförbud gäller mellan Forsens hållplats och Mossen. Dessutom skall en skylt med texten "Älvsjölinjen" sitta väl synlig på bussen.

1954-07-17
Överståthållarämbetet konfirmerar Länsstyrelsen beslut 1937-03-02, 1937-07-08 samt 1954-07-01 på sträckan Älvsjö stationshus - Forsens hållplats på Nynäsbanan - Mossens hållplats på Nynäsvägen.
Tidtabell gäller från 1954-08-02 tills vidare för Linje 11 Handen - Älvsjö station - F2.
(Hållplatser i Handen:Mossen, Haningevägen, Baldersvägen, Skolvägen och Vendelsövägen).

1955-02-18
Enligt Länsstyrelsens beslut 1947-03-12 har SNJ tillstånd för omnibustrafik på sträckan Söderby Brygga - Gansta - Västerhaninge - Handen - Stockholms stadsgräns vid Forsen - ändstation vid Ringvägen / Götgatan.
Som villkor angavs att SNJ inte fick ta upp passagerare före hållplats Tyresövägen i Handen vid färd från Stockholm och i rikning mot Stockholm inte ta upp passagerare efter nämnda hållplats.
1954-07-14 påtalade SNJ att det inte fanns några skyltar vid Nynäsvägen i Handen som informerade om VAR gatunamnet Tyresövägen gällde. SNJ trodde att Tyresövägen var belägen mitt för Stationsvägen, dvs. den väg som sedermera benämndes Vendelsövägen och som även ledde till Tyresö var den väg som åsyftades i länsstyrelsens beslut. Detta antog man för man tyckte det var rimligt att man fick ta upp resp.lämna av passagerare vid den avtagsväg som ledde till SNJ:s järnvägsstation i Handen. Om däremot den väg som nu åsyftades, vilken numera kallas Tyresövägen, skulle det ej vara tillåtet att ha passagerarutväxling där. SNJ hade alltsedan trafikstarten drivit trafiken enligt den förutsättningen.
JÄRNVÄGS AB STOCKHOLM - SALTSJÖN påtalade detta i mars 1954. SNJ ansökte nämligen om tillstånd att ta upp respektive lämna av passagerare på sträckan Tyresövägen - Vendelsövägen, (namnen efter nu gängse benämningar).
JÄRNVÄGS AB STOCKHOLM - SALTSJÖN fick yttra sig i frågan och sade nej till bifall. En utredning om vägnamnen tillsattes. Den kom fram till att vägnamnen var de samma då som nu. Kommunalnämnden sade NEJ medan landsfiskalen sade JA. Han tyckte det var rätt att tro att vägen som ledde till Tyresö naturligtvis var Tyresövägen.
Länsstyrelsen förordnade nu att vid färd mot Stockholm fick SNJ ta upp passagerare även på sträckan från Nynäsvägen vid Tyresövägen till Nynäsvägen vid Vendelsövägen och vise versa.

1957-11-20
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik på sträckorna Spångbro - Gudby - Billsta - Fullbro och Fullbro - Norr Enby.

1960-11-25
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik inom Nynäshamn även på:
- Bryggargatan mellan Industrivägen och Nynäsvägen
- Skolgatan mellan Nynäsvägen och Centralgatan
- Vikingavägen mellan Skolgatan och Hamngatan
- Fredsgatan mellan Hamngatan och Centralgatan
- Sandhamnsvägen mellan Strandvägen och Änggatan
- Krokvägen mellan Sandhamnsvägen och Hamnviksvägen
- Hamnviksvägen mellan Änggatan och Vikgatan
- Vikgatan melln Hamnviksvägen och Estövägen
- Änggatan mellan Estövägen och Hamnviksvägen.
1960-11-25
Avslag på ansökan om tillstånd för omnibustrafik inom Nynäshamn på Estövägen mellan Vikgatan och Änggatan.

1961-12-30
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik på sträckan Mickrums brygga - Torpa skog - Herrstugan
Villkor: Ombyggnad av bron över Muskö kanal (borttagande av hålrum i vägbanan samt utökning av vägräcken). Högsta tillåtna axeltryck 4,33 ton och högsta tillåtna hastighet över bron 20 km/h.

1962-02-23
SNJ har länsstyrelsens tillstånd till omnibustrafik på sträckan Mickrums ångbåtsbrygga - Muskö kyrka - Bruket väg 683.
Nu får SNJ tillstånd att till och med 1962-04-30 trafikera enskilda vägen från väg 683 -Ludvigsberg - Mällby - Risdal - Gullboda (Muskö).
Villkor: Samtrafik med sjöföretagets trafik Söderby - Mickrum.

1962-05-30
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik till och med 1962-06-30 på enskilda vägen Mickrums brygga-Torps skog - Herrstugan med diverse villkor bland annat samtrafik med sjöföretaget.
1962-06-29
SNJ får länsstyrelsens tillstånd till omnibustrafik på enskilda vägen Mickrums brygga - Torpa skog - Herrstugan.
Tillståndet gäller till och med 1962-12-31.

1962-08-17
SNJ får länsstyrelsens tillstånd till omnibustrafik på sträckan Vika - Norsbol.

1962-12-05
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik på sträckan Studievägen - Storvretsvägen - Trångsundsvägen - Nynäsvägen (väg 73) .

1962-12-06
Överståthållarämbetet (ÖÄ) avslog besvär över Busstrafiken Stockholm - Södertörns (BSS) nyinrättade linje 3F samt för ny SNJ-trafik Farsta - Larsbodavägen - Magelungsvägen - Nynäsvägen - Skogås.

1962-12-31
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik till och med 1963-06-30 på enskilda vägen Mickrums brygga - Torpa skog - Herrstugan.

1963-05-30
Länsstyrelsen ger tillstånd för omnibustrafik att gälla april - september årligen på enskilda vägen från väg 683 - Ludvigsberg - Mälby - Risdal - Gullboda till dess allmänna vägen Ösmo - Muskö öppnas. Linjens södra ändpunkt ska förläggas till vägskälet vid Guldbodavikens nordöstra del.
1963-12-09
SNJ har sedan1962-12-05 tillstånd för omnibustrafik på sträckan Studievägen - Storvretsvägen - Trångsundsvägen - Nynäsvägen (väg 73) . Tillståndet skulle gälla tills dess Kungl. Maj:t hunnit pröva ingivet besvär.
1963-09-27 ansöte SNJ om tillstånd till omnibustrafik på en nybyggd vägsträcka mellan Beatebergs skola och Skogås.
Nu beviljas SNJ tillstånd till omnibustrafik mellan Beatebergs skola och Skogås (Studievägen).
Villkor: Inga trafikanter får tas upp eller lämnas av på denna sträcka.

1964-01-24
Länsstyrelsen beviljar tillstånd till omnibustrafik på allmänna vägen från väg 73(Nynäsvägen)-Muskötunneln-enskilda vägen Gullboda - Risdal - Mälby - Ludvigsberg till väg 683.
Det tillstånd som utfärdades 1963-05-30 för viss trafik årligen på samma vägsträcka återkallades samtidigt.

1964-10-30
Länsstyrelsen beviljar tillstånd till omnibustrafik inom Nynäshamn på Estögatan från Vikgatan och vidare - Idunvägen - Heimdalsvägen till Centralgatan samt på Grönviksvägen från Kullstaplan - Telegrafgatan till Industrivägen.
1965-06-08
SNJ har länsstyrelsens tillstånd till omnibustrafik på sträckan Söderby brygga - Skanstull med lokaltrafikförbud mellan Tyresövägen i Handen och Skanstull samt mellan Älvsjö stationshus och Mossen med lokaltrafikförbud mellan Forsen och Mossen.
Nu ändras lokaltrafikförbudet för båda linjerna till aatt gälla enbart sträckan Forsen - Skanstull.

1965-09-29
Avslag tills vidare på ansökan om tillstånd för omnibustrafik på sträckan Runda plan - Utö brygga. Enligt överlåtelse till Statens Järnvägar (SJ) 1969-01-03 anges dock att SNJ får tillstånd för denna sträcka.
1965-09-29
Det lokala trafikeringsförbudet på sträckan Beatebergs skola - Studievägen i Skogås slopas.
Samtidigt får Stockholm - Nynäs Järnvägs AB avslag på ansökan om "eget" linjetrafiktillstånd på sträckan Runda Plan - Utö brygga. SNJ får dock enligt överlåtelseavtalet till SJ 1969-01-03 trafikeringstillstånd på sträckan Runda Plan - Utö Brygga.
1966-03-30
Länsstyrelsen beviljar tillstånd till linjetrafik med buss på dels Södra Jordbrovägen från Nynäsvägen (väg 73) till Sandstensvägen, dels på Sandstensvägen.

1966-04-06
Länsstyrelsen beviljar tillstånd till linjetrafik med buss inom Nynäshamn dels på Vaktbergsvägen mellan Grönviksvägen och Bryggargatan, dels på Vårfruvägen från Vaktbergsvägen till Telegrafgatan.
1966-09-09
Länsstyrelsen beviljar tillstånd till linjetrafik med buss inom Nynäshamn på Sleipnervägen till vändplan vid Vikingaskolan.

1967-03-09
Överståthållarämbetet beviljar tillstånd till linjetrafik på linje 744 Huddinge - Skogås för trafikering av Mårbackagatan från Magelungsvägen till Fryksdalsbacken och Fryksdalsbacken till Nynäsvägen.

1967-??-??
I ett PM från Överståthållarämbetet meddelas att SNJ / TSN har linjetrafiktillstånd enligt länsstyrelsebeslut 1947-03-12 till resp. från korsningen Ringvägen /Götgatan (Ölandsgatan).

1968-04-23
Länsstyrelsen beviljar tillstånd till linjetrafik på Nynäsvägen - Skanstullsbron - Ringvägen - Ölandsgatan i båda riktningarna.

1969-01-03
1968-10-31 beslutade länsstyrelsen att de tillstånd till linjetrafik som innehafts av SNJ skall överföras till STATENS JÄRNVÄGAR (SJ). Samtidigt återkallades samtliga tillstånd för SNJ.

Upp