Busstrafiken i Sorunda
- med fakta från Jimmy Bergman
En av de första bussarna i Sorunda gick mellan Hemfosa och Porthus
Fotot har vi fått av Björn-Erik Pettersson

Busstrafiken I Sorunda startade 1927-05-20 sedan Henning Johansson och Bertil Larsson 1927-05-05 hade fått gemensamt trafiktillstånd för omnibustrafik på sträckan Rosenhill i dåvarande Grödinge kommun – Smällan – Sandbäck – Tumba station.
Redan 1926 hade dessa herrar sökt tillstånd för omnibustrafik på sträckan Tumba station – Porthus i Sorunda kommun, men fick avslag på detta 1926-07-26.

1938-09-09 återkallades samtliga tillstånd till omnibusstrafik som innehades av Henning Johansson och för Bertil Larssons del återkallades tillståndet för sträckan Rosenhill – Smällan – Sandbäck – Tumba station.

Anledningen till dessa återkallelser var att tillstånden överfördes till det nybildade bussbolaget TRAFIK AB TUMBA – GRÖDINGE – SORUNDA (förkortat TGS) som senare kom att drivas av direktör Carl-Olov Munkberg fram till 1970-08-28 då trafiktillstånden överfördes till Storstockholms Lokaltrafik (SL).

Mellan 1926-07-06  och 1938-09-09 hände följande tillståndsmässigt relaterat till busstrafik i Sorunda:

Datum
Ärendebeskrivning
1926-07-26
En ansökan om tillstånd till omnibustrafik på sträckan Tumba station – Porthus i Sorunda kommun avslogs.
1926-11-06
En ansökan om övertagande av Folke Sehlins (ej utnyttjade) tillstånd till omnibustrafik Tumba – Sandbäck – Rosenhill – Norr Enby med föreslagen rätt att utsträcka trafiken till Sorunda kyrka avslogs.
1927-05-05
Trafiktillstånd beviljat för sträckan Rosenhill i dåvarande Grödinge kommun – Smällan – Sandbäck – Tumba station.
1928-07-11
En ansökan om utsträckning av linjetrafik antingen till Torp eller Norr Enby i Sorunda kommun avslogs.
1929-03-19
Trafiktillstånd beviljat för sträckan Rosenhill – Uringe skola.
1929-07-29
En ansökan om trafiktillstånd för omnibustrafik på sträckan Norr Enby – Sandbäck – Malmsjö Allé – Södertälje avslogs.
1929-11-13
Trafiktillstånd beviljat för sträckan Smällan – Eldtomta samt till Kagghamra.
1930-08-14
Trafiktillstånden kompletteras med sträckorna Nolinge – Norr Enby och Stora Uringe – Bröta.
1930-08-14

En ansökan om trafiktillstånd för omnibustrafik på sträckorna Sandbäck - Södertälje, Bröta – Västerby samt Eldtomta - länsgränsen mot Södermanlands län avslogs.
OBS! Tillstånd för denna sträcka beviljades efter ny ansökan 1934-06-11.

1931-03-10
Tillstånd utfärdat för sträckan Bröta – Västerby.
1931-05-09
Tillstånd utfärdat för sträckan Norr Enby – Sorunda kyrka.
1931-05-09
En ansökan om trafiktillstånd för omnibustrafik på sträckan Sandbäck – Malmsjö Allé – Hall – Södertälje avslogs.
1934-06-11
Tillstånd utfärdat för sträckan Eldtomta – länsgränsen mot Södermanlands län. OBS! Bussen får ej vara bredare än 2,0 meter .
1938-09-09
Samtliga tillstånd som innehades av Henning Johansson återkallades och busslinjetrafiken som bedrivits av Henning Johansson och Bertil Larsson i kompanjonskap överfördes till det nybildade Trafik AB Tumba- Grödinge -Sorunda.
Övertagandet gällde följande sträckor:.
A)
Tumba – Sandbäck – Smällan – Nolinge – Rosenhill – Norr Enby – Sorunda kyrka
B) Smällan – Grödinge kyrka – Eldtomta - Södermanlands länsgräns vid Stjerten.
C) Rosenhill – Uringe skola – Bröta – Västerby
Trafik AB Tumba- Grödinge -Sorunda bedrev linjetrafiken i Sorunda under 32 år så när som på 9 dagar. Under denna tid inträffade följande händelser på tillståndssidan:
Datum
Ärendebeskrivning
1938-11-19
Vägskälet strax nordväst om Frölunda till Fituna Gård i Sorunda kommun
1939-09-07
Trafiken på sträckan Haga – Västerby drogs in p.g.a. bränslerestriktioner.
1947-11-21
Tillstånd från 1938-09-09 gällande Smällan – Grödinge – Eldtomta – Södermanlands länsgräns vid Stjerten återkallas och i stället ges tillstånd för sträckan Tumba – Smällan – Eldtomta – Södermanland länsgräns vid Stjerten – Skansens färja i Mörkö kommun.
1954-09-29

Har tillstånd Tumba – Sandbäck – Smällan – Nolinge – Rosenhill – Söderängsberget – Johannesdal – Norr Enby – Sorunda kyrka.
Nu ges tillstånd även för sträckan Söderängsberget – Stutby – Skogstorp – Johannesdal i Sorunda kommun.

1957-11-20
Tillstånd Fullbro – Billsta – Gudby - Spångbro
1961-12-06
Tillstånd att ta med passagerare på personalturer på vardagar till och från försvarsanläggningarna vid Grindsjön (Stutby).
1970-08-28
Trafiktillstånden överförs till AB Storstockholms Lokaltrafik (SL).
1970-08-31

Linjenummer införs på de f.d. TGS-linjerna enligt nedan:
Linje 717 Tumba station – Vårsta Centrum - Bremora
Linje 727 Tumba station – Vårsta Centrum – Grödinge kyrka – Eldtomta – Skanssundet
Linje 729 Tumba station – Vårsta Centrum – Rosenhill – Haga – Västerby.

Upp