Det hände i Tunnelbanan
1965 --1966

Höghastighetsprov Farsta - Tallkrogen

Nätterna till den 24/11 och 25/11 1966 mellan kl. 03.25 och 05.05 utförde Stockholms Spårvägar höghastighetsprov på sträckan Farsta – Tallkrogen med ett provtåg från Högdalshallen. Man använde norrgående spår på denna sträcka och provet avsåg hastigheter upp till 90 km/h topphastighet. Trafikbefäl övervakade provkörningarna och tåget framfördes med urkopplade hyttsignaler.

Enligt Trafikorder TU Litt A 301/1966 beordrades ställverket att hålla skärpt uppmärksamhet på att inga växlar i den aktuella tågvägen blev manövrerade under den tid provet pågick. Likaså fick inget banarbete eller transporter utföras på provsträckan under nämnda tider.

T-banetationen Thorildsplan byggdes om

Fr.o.m. måndagen den 12 juli t.o.m. fredagen den 6 augusti 1965 utfördes vissa större ombyggnadsarbeten beträffande plattform och spår vid Thorildsplan. Vissa trafikändringar måste därför göras denna period.

A) Inga tåg fick ha fler än 6 vagnar. Förarna måste noga tillse att man ej stannar utanför plattformen.
B) Enkelspårskörning tillämpades måndag-fredag från 20.50 till trafiktidens slut.
C)Linje 18 avkortades måndag-fredag 20.50-24.00 till att endast trafikera sträckan Farsta – Hötorget

1966-11-01 togs den nya mittplattformen vid station Thorildsplan i bruk även för södergående tåg enligt Distriktsorder TUD 1 Litt A 274/1966.
Den provisoriska biljetthallen och trätrappan till mittplattformen skulle användas fram till mars 1967, då den nya underjordiska biljetthallen skulle tas i bruk.
Den nya spärrlinjen vid Thorildsplans nya t-station öppnades så 1967-03-01. Stationen hade flyttats en bit för att ge plats för påfartsramper till Essingeleden som skulle färdigställas till högeromläggningen

T-banepolisen

Enligt Trafikorder Litt A 155/1966 inrättades fr.o.m. 1966-07-01 en speciell organisation inom polisen, populärt kallt T-Banepolisen.
Gruppen stod under ledning av poliskommissarien vid vaktdistrikt 1 (dvs Nicolai polisstation.)

Den nya organisationen innebar en betydande förstärkning vad gällde antalet poliser inom t-banan och en effektivare bevakning genom att ett antal poliser direkt avdelats att enbart arbete i tunnelbanan med de speciella problem som råder där.
Förstärkningen var välkommen av flera skäl. Bl.a. ökade den säkerheten i t-banan och därmed tryggheten för trafikanterna, samt skapade ett ökat skydd för hela tunnelbaneanläggningen enligt trafikorderna.

Till sist förmedlades en vädjan från polislednigen till tunneltrafikpersonalen om att man inte skulle kalla på polisingripanden vid ”bagatellartade händelser”..

T-bana 2 (numer Röda Linjen) förlängs

1965-05-16 förlängdes T-bana 2 T-Centralen – Örnsberg i båda ändarna. Östermalmstorg – Sätra blev den nya destinationen

Vill Du läsa mer?
klicka här
Upp