Artikel i tidningen Bromma Nyheter
om taxeproblem på Stockholms Spårvägar

En av mina goda vänner har hittat denna artikel i dåvarande lokaltidnigen BROMMA NYHETER från året 1952.
Redan då kunde taxebestämmelserna vara knepiga att förstå och konduktörerna handlade ibland godtyckligt, vilket kunde resultera i att man fick betala mer för resan än man borde behövt göra.
Detta hände ju på den tiden då man åkte spårvagn nummer 11 till Islandstorget, och bytte där till busslinje 82 för vidare färd ut till Hässelby villastad:

Se upp med spärrvakterna vid tunnelbanan
artikel publicerad den 4 december 1952
"Se upp med spärrvakterna vid tunnelbanan", varnar en hässelbyfru, som
häromdagen fick betala 1:90 för en resa från innerstaden till Hässelby. I vanliga fall kostar turen 1:05.
Det hela gick till så här:
Frun tog en buss vid Centralsaluhallen, (nuvarande hållplats vid Cityterminalen på Kungsgatan min kommentar) bytte omedelbart vid Fridhemsplan, där hon i T-banestationen löste biljett till Hässelby. Här fick hon betala 60 öres tillägg. Så långt var allt rätt. Men konduktören (spärrvakten min anm.) behöll hennes 35-öreskvitto och vid Islandstorget blev hon hejdad av spärrvakten (biljettkontrollen min anm.) och fick betala hela 65 öres tillägg - alltså inte bara 5-öringen som fattades! Även denna spärrvakt hade dåliga instruktioner. Han behöll nämligen damens 60-öreskvitto, inköpt vid Fridhemsplan. så när hon äntligen kom upp på hässelbybussen fick hon betala 30 öres tillägg för att få komma hem!  "Summa 1 krona och 90 öre kostade resan", säger hässelbydamen, som ber allaT-baneresenärer att se upp med spärrvakterna. Det här relaterade fallet lär inte vara det enda när vakterna "knyckt" giltiga biljetter.
UPP