Bombhotad buss på linje 54

 På slutet av 1970-talet fick vi en ny typ av mätarutrustning av märket "Tripmaster". Tre vagnar av typ H 50 utrustades med mätkabel på en verkstad i Huddinge. Kabeln drogs från en snäckväxel på bakaxeln fram till första sätet på höger sida i bussen. Det var vagnarna 5101, 5102 och 5103 hemmahörande i Hornsberg som utrustades.

Själva mätaren köptes hos "Taxameter" på Karlbergsvägen. Det var också där vi fick instruktioner om hur mätaren fungerade. Efter några år när H1:orna kom skulle tre av dessa vagnar utrustas. Det blev 5701, 5702 och 5703. Den här gången valde man att göra installationen på verkstaden i Hornsberg.

Man tog detta jobb som "mellanstick" när det händelsevis var lugnt på verkstaden.
Vagn 5702 gjordes klar en dag lagom till efter-middagsrusningen, då den sattes ut på linje 54.

När vagnen gått drygt ett "halvvarv" på linjen, steg en dam fram till chauffören och sade:
- Ursäkta, men det låter så konstigt där jag satt. Det tickar hela tiden. Har Ni en bomb på bussen?
Mätinstrumentet var en TRIP-MASTER, samma sort som tävlingsföraren Picko Troberg använde vid rallytävlingar. Foto: Ulla Widell
När bussen stannat vid nästa hållplats, reste sig chauffören för att kolla ljudet, men han hörde inget. Damen, som suttit på platsen varunder brandsläckaren är monterad, stod dock på sig, så föraren ansåg sig tvungen anropa TYC och be om råd.
- Det är bäst Du utrymmer vagnen och försöker ta Dig ner till Hornsberg, blev svaret.
Bussen utrymdes på order av TYC och kördes till Hornsbergshallen för undersökning.
Foto: Leif D
Väl nere i Hornsberg tog en verkstadskille hand om vagnen och körde ett varv på hallgården.
Han hörde också ett tickande ljud, men kunde inte lokalisera det med en gång, så han bad en kollega följa med på en test-tur.
Arbetskamraten gick då runt i vagnen och kom ganska snart fram till att det lät mest när han stod vid det säte där brandsläckaren sitter.
Han lyfte på sittdynan och fick då se tripmastern som snurrade för fullt när bussen rörde sig.

De som hade hand om montering och kalibrering hade missat att montera av själva instrumentet som normalt förvarades i vagnprovarens tjänsterum.

"Bomben" desarmerades omgående och vagnen kunde åter sättas i trafik.
Upp