|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tvärbanan byggs under åren 2010 2013 ut från Alvik via Johannesfred, Bällsta Bro, Sundybergs torg och Solna Business Park till Solna Centrum.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eftersom brolyftet innebar att järnvägstrafiken måste stängas av passade Trafikverket samtidigt på att utföra banarbeten mellan Bro och Bålsta på den s.k. Mälarbanan. Därför var all tågtrafik inställd på sträckan Stockholm C - Bålsta mellan 20:e och 25:e oktober. Vissa fjärrtåg leddes om andra vägar under tiden och vissa tåg ersattes med buss. Trafikverkets underhållsarbete planerades så oavsett hur det skulle lyckas med brolyftet i Sundbyberg. För pendeltågstrafiken innebar det att resenärer som normalt åker tåg från / till stationerna Karlberg, Sundbyberg, Spånga, Barkarby, Jakobsberg, Kallhäll, Kungsängen, Bro och Bålsta fick ändra sina resvägar under fem dygn till följd av banarbetena. Sex stycken tillfälliga ersättningsbusslinjer inrättades: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Linje 35 trafikerades med 12 bussar på sträckan Spånga Bålsta. För att upprätthålla denna trafik krävdes således totalt 75 bussar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Linje 35 S Barkarby Spånga Tensta
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Här kommer linje 35 S på Tenstastråket på väg från Spånga station mot Barkarby station. Strax ska ledbussen svänga in på Tensta Allé där den har gemensam hållplats med linje 514 vid Tensta Centrum . Foto: Ulla Widell 2011-10-21 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På Tensta Allé är det svårt att ta sig fram eftersom utbyggnad av husens gavlar pågår och medför viss "slalomkörning". På bilden nedan ses även en "byggvakt" som dirigerar en mindre byggkran, vars främre del syns på bilden. Foto: Ulla Widell 2011-10-21 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MTR hade trafikvärdar som visade resenärerna hur de skulle gå för att från T-baneuppgången komma till Linje 35 S Som Du kan se nedan hade Nobina också personal på plats med uppgift att se till att resenärerna kom rätt i samband med bytet av färdmedel. Foto: Ulla Widell 2011-10-21 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En skylt i bussens fönster (se bilden nedan) informerade om linjens destinationsorter, dock icke att den gick via Spånga station, vilket var en liten miss att notera i sammanhanget. Foto: Ulla Widell 2011-10-21 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Här tidsreglerar en av de 10 bussarna på linje 36 S i Barkarby. Foto: Martin Maltkvist 2011-10-22 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Men hur gick det med brolyftet då?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jo, väderförhållandena var så goda att arbetet med att placera bron rätt kunde påbörjas redan på torsdagskvällen den 20 oktober klockan 20.30. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Så här ser det ut nu när bron är på plats. Bron är en så kallad kombinerad fackverks- och betongbro. Det beror på att det inte är möjligt att bygga mellanstöd då det finns planer på att i framtiden utöka antalet spår och sänka ned järnvägen under Sundbyberg. OBS bilden togs när all tågtrafik fortfarande var avlyst mellan Stockholm C och Bålsta på grund av Trafikverkets pågående banarbeten. Foto: Mr G |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||