|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
När Stockholms Spårvägar 1950 inrättade busstrafik till Hässelby Villastad, kördes vissa turer morgon och kväll till / från landstingets tvättinrättning i Lövsta. Först hade linjen nr 82, men när tunnelbanans Vällingby-gren öppnades och ersatte spårvagnslinje 11, som vände vid Islandstorget, bytte busslinjen nummer till 119. Turerna till och från Lövsta fanns kvar så länge tvätteriet var i bruk.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En eftermiddag var det exceptionellt dåligt väglag och därmed också mycket halt och besvärligt vid tvätteriet. Föraren Arne Örth insåg redan tidigt att det inte ens var lönt att prova den "vanliga" vändningen inne på tvätteriets gård. Han fortsatte därför direkt fram till T-vägskorsningen. Arne körde en Scania-Vabis av typen Metropol (s.k. H 19), som var den första vagntypen med motorn placerad längst bak. Detta medförde vid halt väglag vissa svårigheter att styra fordonet, vilket Arne var väl medveten om. Trots detta gick fordonet obönhörligt rakt fram i T-vägskorsningen och ut på en åker där man sommartid odlade rovor. Där fick han sedan invänta hjälp från garaget för att komma loss. Arne har själv berättat detta för mig i mitten på 1970-talet då vi en kort tid delade tjänsterum på Tegnérgatan under tiden man renoverade Arnes tjänsterum. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||