När bussen kom till Glädjen

Hässelby Villastad, som anlades i slutet av 1890-talet med 100-talet handelsträdgårdar och en stor sopförbränningsanläggning för Stockholms Stads sopor, bestod av flera små byar. En av dessa hette Glädjen. Numera heter den byn och området intill som tidigare var "gränsskog" mot Järfälla kommun Backlura efter ett torp som på den tiden låg (som vi tyckte) mitt ute i skogen nordost om själva Glädjen.

I början av 1950-talet började SJ Biltrafik i Solna trafikera området med vissa turer på linje 3 sedan kommunen byggt en vändplan vid dåvarande korsningen Glädjevägen/Blomsterkungsvägen.

Fram till den 19 april 1960 var det bara SJ:s busslinje 3 som använde bussvändplanen i Glädjen.
Här väntar Vaho Eier in avgångstiden från Glädjen en sommarlördag. På bilden är hans fru, Lillie, med.

Vägnätet såg helt annorlunda ut i området på 1950-talet än det gör idag och kommungränsen mellan Stockholm och Järfälla gick inte precis "rakt" i den här delen av Hässelby. Lövsta(en annan del av Hässelby) hörde till Järfälla ända fram till 1971 till exempel.

Stockholms Spårvägar, som på den tiden bara hade linjekoncessioner inom Stockholm Stad samt till Stadens anläggningar i angränsande kommuner, lät därför sin linje 119 vända i korsningen Lövstavägen/Glädjevägen .

De som bodde i Glädjen gjorde många försök att förmå Stockholms Spårvägar att förlänga linje 119 upp i bostadsområdet. Ett av motiven för deras strävan var att det var dubbelt så dyrt att åka med SJ-bussen till Stockholm som med linje 119 och den nyöppnade tunnelbanan från Vällingby.

Till slut lyckades man och den 19 april 1960 skulle så den första bussen på linje 119 avgå 05.18 från Glädjen. Det hade skrivits mycket i lokalpressen under årens lopp om "Glädjebornas" heta önskan.

Jag var själv på plats 05.10 och såg den flaggprydda Metropol-bussen komma glidande fram mot vändplanen.

Men det blev problem för bussen att vända. Bussen stannade några meter före infarten till vändplanen och en medföljande trafikmästare steg av.

Han kom fram till oss och sade att man tyvärr fått bekymmer med att vända bussen eftersom byborna dukat ett långbord med kaffebröd och tårta tvärs över vändplanen. Efteratt några bybor flyttat kaffebordet till ena kanten av vändplanen och bussen genom lite backande och trixande kunnat vända, kom vi dock iväg 5 minuter försenade.

Upp