|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hässelby Villastad, som anlades i slutet av 1890-talet med 100-talet handelsträdgårdar och en stor sopförbränningsanläggning för Stockholms Stads sopor, bestod av flera små byar. En av dessa hette Glädjen. Numera heter den byn och området intill som tidigare var "gränsskog" mot Järfälla kommun Backlura efter ett torp som på den tiden låg (som vi tyckte) mitt ute i skogen nordost om själva Glädjen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vägnätet såg helt annorlunda ut i området på 1950-talet än det gör idag och kommungränsen mellan Stockholm och Järfälla gick inte precis "rakt" i den här delen av Hässelby. Lövsta(en annan del av Hässelby) hörde till Järfälla ända fram till 1971 till exempel. Men det blev problem för bussen att vända. Bussen stannade några meter före infarten till vändplanen och en medföljande trafikmästare steg av. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||