Busstrafiken i Kallhäll 1953

Från en f.d. bussförare har jag lånat en taxehandbok från 1953. Där kan man läsa att det kostade 2 kr 50 öre att åka från Kallhälls Villastad till Norra Bantorget. Man kunde köpa tur- och returbiljett på 21:an. Tur-och returbiljetten kostade 3 kr och 70 öre. Biljetterna var fyrkantiga blå lappar som man fick fram ur en biljettmaskin av märket Almex.

Från annat håll har jag fått veta att dessa maskiner introducerades 1950 till 1953 på hela SJ:s busslinjenät i Sverige.

När det gäller själva linjen var destinationen KALLHÄLLS VILLASTAD och de flesta turerna gick till/från vändplanen vid Trehörningen (mitt emot kiosken). I rusningstid gick bussarna vidare via hållplatserna Gillesgården och Kallhälls station till "Fabriken". Det vill säga Bolinder-Munktells anläggning.

Samtidigt fanns det ytterligare två busslinjer som trafikerade Kallhälls Villastad.

Linje 20 B gick i anslutning till arbetstidernas början och slut mellan Bro Station och Kallhälls Villastad (Fabriken).

Den tredje linjen hade nummer 37. Den gick Bro Station - Kallhälls Villastad (hpl Trehörningen) -Löwenströmska lasarettet.

UPP