Busstrafiken till Järfälla

J A Lindström startade sommaren 1920 en busslinje Haga Norra-Ulriksdals värdshus. I april 1922 förlängdes linjen från Haga Norra till Odenplan och i juni samma år förlängdes linjen ”Brunnsviken runt”.

Våren 1922 hade Emil Hermansson startat trafik Haga Södra-Sollentuna-Rotebro. I oktober 1922 förlängdes denna linje från Haga Södra till Odenplan (Upplandsgatan).

J A Lindström inrättade i oktober 1923 en linje Odenplan-Järva Krog-Spånga kyrka. Sommaren 1924 förlängdes den linjen till Barkarby.
I november 1924 öppnade Lindström även en linje Odenplan-Sollentuna-Norrviken. Vissa turer gick till Barkarby Kyrkplan vid Järfälla kyrka.
I januari 1926 förlängdes Lindströms Norrviken - och Barkarbylinjer till Norra Bantorget.

En buss på linje 21 inväntar avgångstid vid Aspnäs skola. Foto: John Lif 1942. Publiceras här med tillstånd från Järfälla kommuns bilddatabas Och här en buss på linje 22 som inväntar avgångstid vid Barkarby kyrkoplan Fotot publiceras här med tillstånd från Järfälla kommuns bilddatabas
Bussbolaget Ulriksdals Trafik AB (UTAB) övertog i november 1927 Lindströms busslinjer. 1931 inrättade UTAB ytterligare en linje Norra Bantorget-Ulriksdal-Edsviken. UTAB var nu liksom Svenska Omnibussaktiebolaget (SOAB) dotterföretag till Västeråsbanan.

1938 fick UTAB:s linjer nummer, varvid Norra Bantorget-Barkarby fick 21, Norra Bantorget-Norrviken/Barkarby 22 och Norra Bantorget-Edsviken 23.
I maj 1939 förlängdes linje 21 till Jakobsberg (Aspnäs vägskäl) och den första september 1939 började man köra vissa turer till Stäket.
I november 1939 tillkom extraturer på linje 21 till och från Milostationen i Ursvik.

I september 1942 avkortades linje 22 från Norrviken till Fresta vägskäl och därmed torde Barkarbyturerna också ha slopats.

I juni 1946 överfördes trafiken från UTAB till SJ Solnalinjerna och i samband med detta fick turerna på linje 21 till Milostationen ett eget linjenummer, nämligen 24, vilket de behöll till slutet av 1950-talet.
Foto: Artur Johlin 1950. Publiceras med tillstånd från Järfälla Bilddatabas.
I december 1946 fick 21:an en linjegren från Aspnäs skola till Brolins livs (se bild ovan) vid korsningen Viksjövägen/ Kärrvägen i Jakobsberg där man vände genom en backningsmanöver, oftast genom att svänga vänster, backa över korsningen och sedan svänga vänster igen ut på Viksjövägen.
Hösten 1963 fick turerna till "Brolins" eget linjenummer, nämligen nummer 19.
Upp