Bussen som fick nytt liv
när den togs ur reguljär trafik

På Karolinska sjukhusets område finns en byggnad som först kallades Vanföreanstalten och då var ett sjukhus med ortopedisk inriktning. Senare byttes namnet till Norrbackainstitutet och det bedrevs skolverksamhet för funktionshindrade barn och ungdomar där under flera årtionden. Fram till slutet av 1960-talet fanns där yrkesskola med olika inriktningar samt en realskola.

Eleverna på den senare "gick ut" som privatister och tenterades av lärare från Solna Högre Allmänna Läroverk, där Gert Fylkings far var rektor på 1960-talet.
När grundskolereformen genomfördes bytte skolan namn igen till Ingemundskolan efter riksdagsmannen Ingemund Bengtsson som satt med i skolans styrelse. Eftersom skolan var en internatskola, hade man också många fritidsaktiviteter.

Här tränas koordination i samband med en utfärd i abonnerad Capitolbuss från Hornsberg.
Foto: Bo Karlsson
En gång per termin arrangerades bussutflykt för eleverna, då skolan abonnerade två Capitol-bussar. För att kunna få ombord rullstolsburna, hade man i Hornsberg monterat bort mittstolpen vid bakdörrarna. Idén till dessa utflykter lär för övrigt ha kommit från en bussförare i Hornsberg, vars son gick på skolan några år.

På hösten 1961 köpte Norrbackainstitutet en äldre buss som hade utrangerats av Stockholms Spårvägar. Bussen hade intern typ beteckning H 16 och registreringsnummer A 1204 men registrerades om som ambulansfordon med registreringsnummer B 915 eftersom Norrbackainstitutret låg i Solna kommun (ett 100-tal meter från gränsen mot Stockholm Stad).
Instruktörer från Förarskolan i Hornsberg utbildade flera lärare samt fritidsassistenterna, som sedan började arrangera utflykter på söndagarna en gång per månad under skolterminerna.

Skolan hade tecknat ett avtal med bensinbolaget GULF om 100 % rabatt på drivmedel (dvs. gratis drivmedel). Som motprestation skulle bussen vara lackerad i Gulfs färger och ha en reklamskylt för Gulf i bakrutan.

Denna bild på bussen togs strax efter omlackeringen någon gång 1962. Jag fick bilden samma år och vet inte vem fotografen är.
Klart för att starta en av många utfärder med NBI-bussen.
Foto: Bo Karlsson


Vid bakdörren byggdes en skjutbar ramp, så man lätt kunde ta ombord rullstolar via plattformen, där konduktörsbåset hade behållits till glädje för de yngre barnen som tävlade om att få "sitta konduktör" under utfärderna. Bussen väckte uppseende på grund av sin ovanliga färgsättning. Kanske också på grund av destinationsskylten "Norrbacka". Vid en utfärd till Uppsala deltog en s.k. vårdare som var av det klåfingrigare slaget. Han upptäckte att den gamla destinationsrullen satt kvar, så han vevade fram texten för gamla linje 62 (dvs. BECKOMBERGA). Beckomberga var på den tiden ett mentalsjukhus i Stockholm.

När bussen kom till järnvägsstationen Uppsala C, var det dags för matuppehåll. Men det blev inget vanligt restaurangbesök precis. Men praktiskt blev det ordnat i alla fall. Fritidsassistenterna, föraren och "vårdaren" bildade langarkedja från bussen till korvkiosken. Där "langades" 30 "korv med mos" tvärs över stationsplanen vid 15-tiden på söndagseftermiddagen. Det dröjde inte länge förrän uppsalaborna började närma sig bussen för att beskåda detta "underliga" som hände. Först bussen, sedan langarkedjan, så en ny titt på bussen framifrån och sedan gick de därifrån med nickande huvuden alternativt "skakande" huvuden. De hade ju sett att "bussen hörde hemma på Beckomberga".

Upp