Busstrafiken till Ekhagen och Stora Lappkärrsberget
- med fakta av Jimmy Bergman -

Stadsdelen Ekhagen i Stockholms stad trafikerades ursprungligen av SJ:s busslinje 3 som gick mellan Humlegården och Ekhagstorget i Ekhagen.
1964 ändrades linjenumret till 603 och senare förlängdes linjen till Stora Lappkärrsberget.
När tunnelbanans Mörbygren förlängdes till Universitetet 1975-01-12 blev 603:an en anslutningslinje och numrerades om till linje 151.
Både 603:an och senare 151:an kom att köras omväxlande av Enebybergs-/ Täbygaraget och innerstadsgaraget Hornsberg beroende på personal- eller vagntillgång.

Linje 151 utgick från terminalen vid T-station Universitetet med följande körväg:
Lilla Frescativägen – Roslagsvägens lokalgata (nuv Frescativägen) – Bergiusvägen – Ekhagsvägen – Torphagsvägen till Lappkärrsvägen (vändning) – Torphagsvägen – Ekhagsvägen – Bergiusvägen – Professorsslingan till Lektorsstigen och ändhållplatsen Stora Lappkärrsberget.
Trafik även nattetid före kl 01 i anslutning till T-banan.

1975-06-30 infördes trafikering med inhyrda bussar och 1976-02-01 ändrades trafikeringen med inhyrda bussar till att endast gälla lördagar och söndag. Måndag - fredag kördes linjen med SL:s egna bussar.

1976-03-31 justerades linjens sträckning att gå via slinga Roslagsvägen – Lilla Frescativägens västra ände – terminal vid UNIVERSITETET T-STN – Lilla Frescativägens östra ände – Roslagsvägen – avfart (nuv Frescatiavfarten) - påfart (nuvarande Frescatipåfarten) – Bergiusvägen – Professorsslingan till Lektorsstigen och ändhållplatsen Stora Lappkärrsberget.

1976-06-08 trafikerades linjen åter med inhyrda bussar, men nu måndag-fredag.
Lördagar och söndagar upprätthölls trafiken med SL:s egna bussar.

1976-08-30 blev det tvärtom, dvs trafik med inhyrda bussar lördag - söndag och SL:s egna bussar måndag - fredag.
1977-02-07 överfördes linjen till Norra Trafikdistriktet och trafikeringen med inhyrda bussar upphörde.

1977-06-06 ändrades linjesträckningen något igen: Universitetets T-banestation - osv – avfart (nuv Frescatiavfarten) påfart (nuv Frescatipåfarten) – Bergiusvägen – \osv \ - Bergiusvägen - Professorsslingan till Lektorsstigen och ändhållplatsen Stora Lappkärrsberget. Trafikerades via Bergiusvägen med vissa turer före kl 18.30 och via Torphagsvägen och Ekhagsvägen till / från Ekhagstorget övriga turer hela trafiktiden samt nattetid före 01.

1979-06-11 förändrades trafikeringen så att vissa turer hela trafiktiden gick via Bergiusvägen. Övriga turer fram till trafikens slut före kl 01 gick via Torphagsvägen och Ekhagsvägen till / från hållplats Ekhagstorget.
1980-06-09 glesades antalet turer dagtid och nattrafiken till Ekhagen/ Lappkärrsberget upphörde helt.
1982-08-23 fick busslinjen till Lappkärrsberget åter sitt gamla nummer 603. SL:s planering hade nu bestämt sig för att linjen skulle tillhöra Norra Trafikdistriktet.

Fyra år senare (1986) tog den nya innerstadslinjen 40 över trafikeringen av Ekhagen och Stora Lappkärrsberget. Vissa turer fortsatte även till Stora Skuggan där bilden ovan är tagen.
I och med linje 40 fick de boende i Ekhagen äntligen en "renodlad" Stockholmslinje som möjliggjorde resa utan bussbyten ända bort till Reimersholme. Linje 40 blev det fjärde linjenumret på Ekhagens busslinje.
Upp