Dagrapporten dokumenterar
1965.10.17-1968.07.04
Gullmarsplan 1965-10-17

En äldre man påträffades gående mellan spåren vid förgreningen Gullmarsplan (mot Farsta/Bagarmossen/Hagsätra). Han letade efter busslinje 144.
Trafikmästare lotsade mannen rätt.

Hässelby 1965-10-16 kl. 17.07 och 1968-02-16 kl. 18.45

Järnvägsbommarna vid hpl Berghamnsvägen var fällda drygt 15 minuter efter det att soptåget passerat vid 17-tiden den 16 oktober 1965. Två bussar på linje 119 (tur 1 och 3, en åt vardera hållet)  blev 13 minuter försenade.
Det hände allt som oftast att bommarna inte "gick upp" direkt när soptåget passerat.
Enligt dagrapporten för den 16 februari 1968 fick diselloket som drog soptåget motorfel när det var mitt på järnvägsövergången strax efter 18.30. Linje 119 tur 1 rapporterade detta till TYC kl 18.45. Alla tre turerna på linje 119 försenades. Hur länge stoppet varade, framgår inte av rapporten.

Älg på t-banespåret i Hökarängen

Klockan 04.55 den 4 oktober 1965 rapporterades att en älg gick på spåret mellan Farsta och Hökarängen. Polis och trafikbefäl tillkallat.

1965-09-13 kl. 14.25  Dödsolycka på Sockenvägen

En abonnerad dubbeldäckare körde mot en järnkonstruktion av viadukttyp vars fria höjd var 3,70 m . Den varnade för nya Årstabron som just byggts. Överliggande balken trycktes in i bussens övre främre våning cirka 2 meter . En passagerare dödades och 4 skadades.
Förseningar uppstod på linjerna 130 och 145. De skadade fördes till Södersjukhuset. Föraren blev svårt chockad. En av de skadade avled senare på kvällen.

Säten utkastade på banvallen

Den 22 augusti 1965 klockan 06.48 rapporterades att 5 säten som kastats ut från ett t-banetåg upptäckts på banvallen mellan Skogskyrkogården och Hökarängen
Den 5 september 1965 Kl. 01.15 upptäcktes att tre säten och en mittstolpe kastats ut från ett t-banetåg mellan Farsta och Hökarängen

Överfall i Gubbängen 1966-01-07

En berusad yngling passerade spärren utan att betala. När spärrvakten skulle avvisa honom, eftersom han antastade andra trafikanter, slet han sönder spärrvaktens tröja och sprang ut på plattformen för att åka mot staden. Tågen stoppades och polis rekvirerades. 15 poliser anlände 3 minuter efter larmet. Ynglingen omhändertogs i en vagn, där han trängt upp kvinnor mot väggen. Dessa var chockade.

Om snökaoset 1966-01-02 klockan 14.45-20.50
Allmänt snökaos rådde. Tågen ”isolerade” (strömskon fick ej kontakt med strömskenan) på yttersträckorna. Tågen kopplades ihop för att kunna dra bättre, dock med ringa resultat. Fyra tåg nödutrymdes på linjen. Klockan 13.00 - 22.00 även bussar kompletterar på yttersträckorna. Nattrafiken ersattes med bussar. ”Värsta dagen i T-banans historia”..
Argsint hundägare vägrade koppla hunden
En schäferhund sprang lös i biljetthallen Zinkensdamm den 28 december 1965. Ägaren vägrade att koppla hunden. Tillkallad polis lyckades inte övertala mannen att koppla hunden, varför mannen motades ut ur hallen
Spårvagnsförare misshandlad
Kl. 20.18 på Luciadagen 1965 rapporterades till TYC att spårvagnsföraren på linje 4 tur 19 misshandlats vid Götg./Ringvägen.
En man som snubblat på vagnskopplet blev så arg att han tog växelspettet och rände detta in genom förarens frontruta. Föraren träffades i ansiktet. Mannen omhändertogs av polis. Föraren fördes till Södersjukhuset.
Skumsläckare förstörde trafikanternas kläder
Den 27 oktober 1966 besprutade sex ynglingar i 17-årsåldern övriga trafikanter i vagnen med skum från en brandsläckare. Detta pågick mellan Kärrtorp och Hammarbyhöjden. De besprutades kläder förstördes. Radiobilspolis sökte ungdomarna, men de hann komma undan.
Spårvagnsolycka på Djurgården 1966-10-15
Slipvagnen var på väg uppför backen vid linje 7:s ändhållplats på Djurgården då den började slira i löv som fallit. Slipvagnen gled bakåt och linje 7 tur 7 som kom strax efter rände in i slipvagnen, som rullat allt fortare bakåt. Hela bakpartiet på slipvagnen och frampartiet på spårvagnen blev intryckta. Glassplitter på nära intill parkerade bilar.Under 3½ timme ersattes trafiken med bussar till Djurgårdsbron, där spårvagnarna vände.
En tax på spåret
Den 6 mars 1967 kl. 12.16 rapporterades till TUC att en tax sprang framför 18 tur 3 mot T-centralen. En banarbetare vid Hötorget jagade sedan taxen till Odenplan, där den sprang över på andra spåret och ihjälkördes av ett mötande tåg.
Självmordsförsök avvärjdes
Föraren på linje 33 tur 2 upptäckte vid Mälartorget den 8 april 1967 kl. 05.55 en flicka som tänkt begå självmord, men av allt att döma ångrade sig i sista stund. När föraren kom fram, gled flickan ned över kajkanten. Genom TYC tillkallades ambulans och polis, vilka tog hand om flickan.
Spårvagn och ambulans kolliderade

Spårvagnslinje 4 tur 19 kolliderade den 18 april 21.08 med en ambulans under utryckning. Ambulansen hade sirénen på. Inga övriga uppgifter finns.

Tågvakten frånåkt 1967-05-29 kl 16.15
T-banan linje 18 tur 9 hade stannat vid Johannelunds station, som på den tiden bara användes i rusningstid. Andra tider for tågen station förbi. I det här fallet hade föraren tydligen bråttom, för tågvakten blev kvarlämnad på stationen. En trafikmästare fick ersätta som tågvakt från Råcksta. I rapporten står att tåget drogs med 5 minuters försening. Var trafikmästaren sedan avlöstes framgår ej av rapporten.
Det hände i Kärrtorp 1967-07-13 kl 15.37
En 1-åring åkte ensam i rulltrappan på Station Kärrtorp medan mamman handlade i kiosken. Spärrvakten stoppade omedelbart rulltrappan, varefter han fick en rejäl utskällning av mamman ”för att han hade lagt sig i andras göranden”.
Trafikant drog i nödbromsen vid ändstation
Den 14 augusti 1967 hindrade en man i 50-årsåldern T-banelinje 14 tur 3 att avgå från Fruängen kl. 13.46 genom att dra ned nödbromshandtagen. Som orsak anförde mannen att han fått ”för dålig tid” klippt på biljetten.
Svetsbilpersonal hjälpte trafikant komma loss
1967-09-02 10.31 fastnade en spritpåverkad man med foten i handledaren till rulltrappan på Fridhemsplans t-banestation. Svetsbil kallades till platsen och hjälpte honom loss.
Två t-banevagnar kopplades från under färd
Den 28 september 1967 kl. 07.15 släppte kopplet mellan vagn 6 och 7 på t-banelinje 29 tur 10 när tåget befann sig mellan Högdalen och Bandhagen. De två sista vagnarna blev stående medan resten av tåget fortsatte till Bandhagen.
Sten flög in på plattformen vid sprängning i Vårberg
Vid sprängning 100 meter från T-station Vårberg den 10 maj 1968 kl. 15.48 flög en sten in på plattformens mitt. Ingen människa skadades turligt nog.
Älg på t-banespåret skrämde Åhléns personal
Den 4 juli 1968 klockan 09.29 sprang en älg på spåret från Gullmarsplan mot Skanstull. Älgen hoppade över staketet vid Åhléns och gick in i personalens kaffeberså där två kvinnliga expediter satt och drack kaffe. Älgen vände ointresserad tillbaka igen till Gullmarsplan, där den tog sig ett dopp i Hammarbyleden. Utmattad drogs den upp av brandkåren..
Vill Du läsa mer?
klicka här
Upp