Bussolyckan på Essingebron i november 1948

Den 24 november 1948 omkring kl. 08.15 inträffade en mycket tragisk olycka på dåvarande linje 96, som trafikerade sträckan Norra Bantorget - Fridhemsplan - Lilla Essingen - Essingetorget på Stora Essingen.
Än idag talar man om olyckan och i november 2008 när det var 60 år sedan den inträffade, kunde man läsa om Essingeolyckan i flera tidningar.
Det har även sänts en dokumentär om olyckan i TV. Det är säkerligen den värsta olycka som drabbat Stockholms Spårvägar vad gäller dödsoffer. I bussen fanns 12 personer, varav endast en överlevde. Det var 30-årige Börje Holm.
Öarna Lilla Essingen och Stora Essingen var på den tiden förenade med en mycket smal bro. Det var därför begränsade möjligheter att mötas på bron,

Lastbilen som var inblandad i olyckan blev stående kvar på bron.
Foto från Spårvägsmuséets bildarkiv
Som synes var bron mycket smal. Olyckan inträffade ungefär där bussarna på bilden möts.
Foto från Spårvägsmuséets bildarkiv
vars körbana (en fil i vardera riktningen) bara var totalt 5,2 meter bred.
Trådbussen med vagnsnummer 528 och reg nr A 30528 fick på denna bro möte med en lastbil med reg nr A 1682 som fraktade betongplattor. Bussen var på väg
från Lilla Essingen ut mot Stora Essingen och lastbilen följdaktligen på väg mot Kungsholmen.
Enligt en minnesartikel i lokaltidningen har Börje Holm berättat att man innan bussen kom fram till bron haft problem med dörrarna. Bussens mittdörr hade inte stängts ordentligt vid föregående hållplats. Konduktören, som satt i sitt bås längst bak, försökte göra chauffören uppmärksam på problemet genom att signalera till honom. Bussföraren tittade i backspegeln, men fattade inte vad konduktören ville med sitt signalerande. Kanske detta distraherade bussföraren så att han inte märkte i tid att en lastbil var på väg över bron och att han inte upptäckte i tid att fordonen skulle få svårt att mötas ute på bron.

Enligt vad som berättats för mig på jobbet, gick olyckan till så att
fälgmuttrarna på bussens högra framhjul grep tag i lastbilens högra bakhjul vilket medförde att bussens hjul mycket snabbt och kraftigt vreds åt höger. Därefter har bussens fälgmuttrar gripit tag i främre fälgkanten på lastbilen vilket gjorde att bussföraren förlorade kontrollen över bussen. Han hade inte en chans att parera utan bussen girade vinkelrätt mot höger och kraschade in i det svaga broräcket. Under ett par sekunders tid stod bussen och vägde på kanten innan den ramlade över kanten.
Bron hade en segelfri höjd på 15 meter. Bussen hamnade på 20 meters djup i vattnet. Det var således ett fall på 35 meter .Vid den kraftiga kollisionen slets lastbilen i två delar och det bakre hjulparet lossnade.

Till saken hör även att bussen kördes av en förare som normalt inte körde denna linje. Han hade reservtjänst och fick hoppa in eftersom ordinarie förare försovit sig eller var sjuk. Den ordinarie konduktören hade också försovit sig på morgonen, men gick ombord på olycksbussen vid Fridhemsplan ett 10-tal minuter innan olyckan inträffade. Den tillfällige konduktören som blev avlöst vid Fridhemsplan och därmed undkom olyckan sades ha chockats när han återkommen till reservrummet i Hornsberg fick höra om olyckan.
Enligt muntliga uppgifter jag fått avled Börje Holm 92 år gammal i oktober 2010.
Upp