Det är intressant att se hur körfälten delats upp för att ge plats för avstigande på 4:ans spårvagn och bussarna. Bron trafikerades då både av trådbussarna, linje 40 och 41, samt den dieseldrivna Metropolbussen på linje 80. Dessa mer än 12 meter långa bussar var ovanliga i innerstaden och trafikerade mest förortsområdena med utgångspunkt från T-banestationerna. Efter spårvagnssläpet ser man en Hotchkiss Anjou, en mycket ovanlig bil i Stockholmstrafiken. Det sägs att deckarförfattaren Stieg Trenter ägt en sådan bil, åtminstone lät han sin romanhjälte, Harry Friberg, köra omkring i en sådan bil. Den har gett namn åt den stela bakaxeln upphängd i bladfjädrar som således heter Hotchkiss-bakaxel.
En grå PV444 H ser man närmast i bild. Den var en nyhet för året med sina högt placerade bakljus till skillnad från bilen bakom med de gamla låga ljusen. En vit Morris Oxford måsta ha varit i den närmaste fabriksny vilket knappast gällde för den efterföljande bulliga Standard Vanguarden, av folkhumorn döpt till Pelle Svanslös och vars motor även återfanns i Grålle-traktorerna.
Volvo-lastbilen med sin typiska rundade kylare hörde till de vanligaste lastbilarna i Stockholmstrafiken vid den här tiden. Motorn var en rak bensindriven sexa med sidventiler. Lite längre bak ser vi den typiska Stockholmambulansen som byggdes av Nordbergs karossfabrik i Tegnérgatsbacken. Bland övriga ovanliga bilar kan nämnas Hudson, Kaiser och Panhard vilka trängdes med mer plebejiska Ford Consul, Vauxhall Velox, Volkswagen och Austin A40. Eftersom det var bra väder vid fototgraferingstillfället kan man också se många gångtrafikanter på bron. En av dem skjuter en tidstypisk barnvagn framför sig. Ett par Vespaförare utan hjälm passar sig noga för att hamna i de breda spårvagnsspåren, något som annars lätt kunde leda till en kullkörning.
Så lite andra fakta från 1955:
Precis i dessa dagar skulle en flicka födas i Arnäsvall i Ångermanland. Hennes namn blev Maud Olsson men hon kom senare att gifta sig till namnet Olofsson och är idag 55 år senare näringsminister i den svenska regeringen.
Hon har bl a haft på sitt "bord" att besluta om huruvida Saab skulle få statligt stöd eller inte. Det är intressant att just när bilden togs fanns inte en enda Saab på bron. Tio år hade gått sedan kriget tog slut. Industrin hade börjat få fart ordentligt i Sverige och alla hade framtidstro.
I USA öppnades den första MacDonalds-restaurangen och i Israel pågick allvarliga konfrontationer med Egypten. Av bilarna finns kanske några kvar som används vid klassikerträffar. En enda Metropolbuss har räddats till eftervärlden medan de vackra Mustang-spårvagnarna helt enkelt eldades upp!
Det enda som är sig riktigt likt är själva bron över Barnhusviken. Den byggdes 1937. Redan vid konstruktionen gjordes det plats för den kommande tunnelbanan som går under körbanan.