Fartyget Storskär - en pärla bland Skärgårdsbåtar
Fartyget Storskär vid Nybrokajen. Foto: Mr G 2012-04-20 kl 20.50
Det hette från början S/S Strängnäs Express
.

S/S Strängnäs Express är ett ångfartyg som byggdes 1908 på Lindholmens varv i Göteborg. Fartyget sjösattes i april och gjorde en provtur den 28 juni då hon kom upp i en toppfart på 14,5 knop. I juli 1908 levererades fartyget till Strengnäs Nya Rederi AB i Strängnäs dit man anlände den 11 juli.

På vägen från Göteborg var man tvungen att söka nödhamn i Visby på grund av dåligt väder. Fartyget gick sedan på traden Strängnäs - Stallarholmen -Stockholm. 1918 såldes rederiet till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
Den 6 juni 1923 åkte Hans Majestät Konung Gustav V med fartyget från Stallarholmen till Strängnäs. Där skulle man fira 400 års - minnet av att Gustav Vasa valdes till Sveriges Konung. På den tiden kallades datumet Svenska Flaggans Dag. Som bekant är det nu Sveriges Nationaldag och har blivit en "röd dag" i almanackan.

1925 bytte rederiet namn till Trafikaktiebolaget Mälaren - Hjelmaren, Stockholm och 1935 såldes fartyget till Rederi Ab Mälartrafik.
Fartyget gick sedan i trafik mellan Stockholm och Strängnäs.
Den 26 april 1939 bogserades fartyget från Strängnäs till Stockholm för uppläggning och den 5 december samma år såldes det till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.1940-05-30 döptes fartyget om till STORSKÄR.

Sommaren 1940 gick STORSKÄR i trafik dels på traden Stockholm - Furusund - Marum - Backa och dels på traden Stockholm - Furusund - Norrtälje.

Sommaren 1943 gick fartyget mellan Stockholm och Arholma. Detta fortsatte det göra under en följd av
år från mitten av maj till mitten av september.
Fram till början av 1960-talet hade Arholmatraden Simpnäs som slutbrygga.

Somrarna 1963 - 1965 gick STORSKÄR endast torsdagar på Arholmatraden. I övrigt gick fartyget till bryggor i mellanskärgården.
1964 överfördes STORSKÄR till Waxholms Ångfartygs AB.

Därefter var det slutåkt i norra skärgården. Hon har sedan dess använts i trafiken till Vaxholm, Grinda, Husarö och Möja. Innan tillräckligt många moderna godsförande fartyg levererades, gick STORSKÄR på godsturer till Husarö-Möja och Sandhamn-Nämdö t.o.m. våren 1978.
Därefter har hon använts mest på linjerna till Grinda och den välkända "Kvartifemman" till Saxaröarna och Ljusterö
och 1976 fick fartyget ny ångpanna.
1996-08-25 körde fartyget in i kajen vid strömkajen och ångpannan flyttades ur sitt läge. STORSKÄR togs ur trafik under 4 dagar för att få det reparerat.

Den 23 maj 1998 havererade pannan vid färd genom Ramsösund och STORSKÄR lades upp för säsongen i väntan på pannbyte. Detta genomfördes under vintern 1998 - 1999 i Oskarshamn. 2004 byggdes styrhytten om.
Den 21 augusti
2005 kolliderade STORSKÄR med en fritidsbåt i närheten av Gåshaga brygga. Fritidsbåten sjönk, men de två ombord räddades.

2008-06-14 gjorde fartyget en jubileumsresa till Strängnäs. Detta för att fira att det var 100 år sedan fartyget levererades. Det året blev STORSKÄR också
K-märkt.
Till sist kan nämnas att STORSKÄR 2008-08-09 kolliderade lätt med DELFIN IV som kom ut under Skeppsholmsbron.

S/S Storskär är Sveriges snabbaste ångfartyg. Hon går fortfarande (2012) i reguljär trafik i Stockholms Skärgård mellan maj och september. Fartyget kan ta 320 passagerare.
Bland välkända befälhavare på Storskär kan nämnas Ragnar Arvenäs som var ord.inariebefälhavare åren 1972-2007.

Upp