|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ett par bröder som hette Karlsson startade på 1920-talet busstrafik mellan Stockholm och Flysta.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Senare köptes Svenska Omnibus AB av järnvägsbolaget Stockholm - Westerås - Bergslagens järnvägar (SWB) och blev dotterbolag till detta. När sedan Statens Järnvägar (SJ) 1945 köpte SWB med tillhörande dotterbolag, organiserades busstrafiken i billinjegrupper. Onsdagen den 27 oktober 1948 var en stor dag kommunikationsmässigt sett. Då förlängdes nämligen busslinje 4 till Spånga station och Flystaborna fick möjlighet att byta till tåg för resa antingen mot Barkarby-Kallhäll eller till Bromsten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sommartidtabellen 1957 innebar att linjen var avkortad under lågtrafiktid och endast trafikerade sträckan Sundbyberg (dåvarande hpl Ekbacken vid korsningen Landsvägen/Allén) - Mariehäll Flysta Spånga station. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Någon gång i början på 1960-talet förlängdes linje 4 till Hässelby via Spånga Kyrka Barkarby Torg Skälby Hässelby gamla järnvägsstation. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||