Flystalinjens historia

Ett par bröder som hette Karlsson startade på 1920-talet busstrafik mellan Stockholm och Flysta.
Under det decenniet bildades också ett busstrafikbolag med namnet Svenska Omnibus AB. Det bolaget hade sitt kontor på Sturegatan 7 i Sundbyberg och garage på tomten intill.

Svenska Omnibus AB tog under senare delen av 1920-talet över flera privata busslinjer och gav dessa linjenummer. Karlssons busslinje övertogs 1931. Svenska Omnibus AB förlängde då linjen till Spånga Folkets Hus och gav den linjenumret 4.

I drygt 17 år vände Flystabussen här vid Folkets Hus som kallades "Spånga-Folkan".

Senare köptes Svenska Omnibus AB av järnvägsbolaget Stockholm - Westerås - Bergslagens järnvägar (SWB) och blev dotterbolag till detta.

När sedan Statens Järnvägar (SJ) 1945 köpte SWB med tillhörande dotterbolag, organiserades busstrafiken i billinjegrupper.
Den 1 juli 1946 tog SJ:s biltrafik i Solna över busslinjerna som utgick från garaget på Sturegatan i Sundbyberg. Man hade då också tagit över Svenska Omnibus AB:s kontor på Sturegatan 7.

Onsdagen den 27 oktober 1948 var en stor dag kommunikationsmässigt sett. Då förlängdes nämligen busslinje 4 till Spånga station och Flystaborna fick möjlighet att byta till tåg för resa antingen mot Barkarby-Kallhäll eller till Bromsten.

Ovanstående meddelande fanns uppsatt vid en del busshållplatser utmed linje 4 i början på oktober 1948.

Sommartidtabellen 1957 innebar att linjen var avkortad under lågtrafiktid och endast trafikerade sträckan Sundbyberg (dåvarande hpl Ekbacken vid korsningen Landsvägen/Allén) - Mariehäll – Flysta – Spånga station.
Konduktörerna arbetade bara i högtrafiktid. Övrig tid betalade resenären sin biljett till bussföraren. I början på 1960-talet försvann konduktörerna från samtliga linjer tillhörande SJ Biltrafik Solnalinjerna.

Ove Hammarkvist var en av konduktörerna på linje 4 nyårsdagen 1955.

Capitolbussarna infördes på linje 4 när linjen blev enmansbetjänad. Här en vagn på ingång till garaget på Sturegatan efter avslutat pass.

Någon gång i början på 1960-talet förlängdes linje 4 till Hässelby via Spånga Kyrka – Barkarby Torg – Skälby – Hässelby gamla järnvägsstation.
Endast de två turer på vardagarna som medförde "Apotekslådorna" med medicin till resp. från Hässelby och Skälby gick fram till Spånga station (apoteket) den första tiden efter linjeförlängningen till Hässelby. Ganska snart började man lämna /ta emot dessa lådor vid hållplats Spånstigen. Linjen hade nu också förlorat sina konduktörer.
Den 11 maj 1968 blev linje 4:s sista dag eftersom linjenätet radikalt förändrades fr.o.m. den 12 maj då pendeltågstrafiken startade och parallellt gående busstrafik inte fick förekomma i enlighet med ”Hörjelöverenskommelsen”.

UPP