Fick order att spara bensin
men orsakade trafikkaos
Här körde grusbilen ned under Lindhagensplan 1956 då det var vänstertrafik. Foto: Ulla Widell 2006

Vårvintern 1956 var det energikris i Sverige till följd av den så kallade Suezkrisen. Det var bensinransonering, vilket bland annat innebar att inga privatbilar fick vara ute i trafiken på söndagarna. Läkare, distriktssköterskor, brandmän och präster hade dispens att använda bilen "under tjänsteutövning". De hade en skylt med ett S i framrutan på sina bilar.
Åkerierna vidtog också olika åtgärder för att minska bensinförbrukningen. Ett åkeri som säkert inte ensamt om idén, ålade sina chaufförer att lägga växeln i friläge och låta fordonen rulla i utförsbackarna. Detta för att på det sättet spara bensin.

En fredagseftermiddag vid 15.30-tiden var en lastbil med en last på 3 ton singelgrus på väg mot Västerort i Stockholm. Från Fridhemsplan valde chauffören att köra den i folkmun så kallade "Hundra Knutars backe" ner under Lindhagensplan. Detta med tanke på att kunna spara bensin genom att lägga växeln i friläge.
Den då tjänstgörande trafikledaren på åkeriet berättade för mig 38 år efter denna bensinkris att när lastbilen med singelgrus kommit ner för backen och chauffören skulle lägga i växeln igen, tog han fel på växelspaken och tippen, vilket resulterade i att allt grus tippades på Drottningholmsvägen under Lindhagensplan.

Att vid den tidpunkten en fredagseftermiddag få tag på en lastmaskin och ledig lastbil för uppdraget att ta hand om grusmassorna, var inte helt enkelt. Det kostade åkeriet mångdubbelt mer än man kunde spara på att köra på friläge i den backen.

Upp