Ingwars vagntransport
Den här biljetten använde Ingwar när han och några kollegor reste till Malmö för att hämta bussar

I december 1965 blev jag och två andra förare skickade med nattåg till Malmö för att hämta tre stycken CF-vagnar till SJ Buss i Huddinge.
Vi kom till SJ:s Malmö-garage en lördagsmorgon. De tre bussarna stod och gick på förhöjd tomgång i regnvädret. Efter att ha pratat med ansvarig person, gick vi ut och kollade bussarna. Däcken var slitna sommardäck, men de var lagliga så det gick inte att klaga på dem. Inne i bussarna var det varmt och skönt. Jag riggade upp min medhavda transistorradio så jag skulle kunna höra lite musik under färden. Vi stack iväg ganska omgående och eftersom jag hittade vägen fick jag köra först. Jag körde vagn 0156, en vagn som jag senare körde ganska mycket i trafik.

I
norra Skåne övergick regnandet alltmer i snö. Vi stannade och tog rast i Markaryd. Efter fikat fortsatte vi norrut och vädret utvecklade sig snabbt till en riktig snöstorm. Söder om Jönköping såg vi den första plogbilen i diket. Trafiken glesnade alltmer. Överallt låg det bilar i dikena.
N
är vi passerade utanför Jönköping var det mycket nära att en mötande Renault körde in i sidan på min buss i en högerkurva. I sista stund fick han fäste för framhjulen och kunde styra undan. Vi kom så småningom till Linköping där vi gjorde uppehåll för mat. Snön vräkte nu ned och det blåste friskt. Vi fortsatte till Norrköping och letade oss ned till Norrköping Östra, där SJ hade ett garage. Efter att ha tankat bussarna fortsatte vi norrut.

Tr
afiken på E4 var nu ytterst minimal. Då vägen i princip var oplogad hade vi snart en lång rad bilar som körde bakom oss och följde våra spår. Relativt ofta var vi tvungna att stanna för att slå av is från vindrutetorkarna. När vi stannade så stannade också bilarna bakom oss och väntade tills vi kom igång igen. Inte en enda bil körde om oss på sträckan från Norrköping upp till Stockholm / Huddinge. När vi hade stannat på garageplan i Huddinge, såg jag att min buss hade bakstammen helt inklädd i ett hårdpackat halvmetertjockt lager med snö med ett par minimala öppningar för baklyktorna där snön smält bort.
N
aturligtvis var det dumt av oss att köra under de förhållanden som rådde. Vi borde ha stannat över natt någonstans och inväntat bättre väder och väglag. Men väderprognosen lovade inte något snöoväder av den kalibern och vi trodde att det skulle bli bättre lite längre fram. Vi hade tur och det gick bra.

Ingwar

UPP