|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I Stockholm introducerades ledbussar i linjetrafik på 1970-talet. De var
Åke Svanberg, som tidigare varit ”andre man” på SJ Biltrafik i Solna, flyttade till Örebro i mitten av 1970-talet och blev VD för Örebro Trafik AB, dvs. stadsbusstrafiken i Örebro. Några år senare ville busstillverkarna prova ledbussar i Örebro och Åke tog kontakt med kommunen. Där var man lika reserverade som man varit i Stockholm. Speciellt oroade var man för två broar. Men ledningen för bussbolaget var trots detta motstånd fortsatt positiva till ett försök. Därför fick ÖTAB:s VD i uppdrag att kontakta mig på SL för att höra hur vi gått till väga för att till slut få tillstånd att köra ledbussar i linjetrafik på linje 44. Åke Svanberg fick kopior på motsvarande ansökningar, protokoll från provkörningar, remissvar av olika slag, samt slutligen de beslut om dispens vi fått. "Jaså, jaha, ja men om det gått i Stockholm, så måste det ju gå här hos oss också". Sen tog det bara någon vecka innan Örebro Trafik AB fick dispens att prova ledbussar i trafik på de två första linjerna.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||