När Lennart agerade brandman

Det hade varit många hållplatsjusteringar på Kungsholmen och Södermalm denna höst och körschemat för vår linjemätning den dag som denna berättelse handlar om berörde till 85% vägavsnitt inom Stockholms kommun.

Vid Fridhemsplan hade man inrättat fyra lägen på Fridhemsgatan mellan Drottningholmsvägen och S:t Göransgatan till exempel. Jag hade komponerat körschemat i detalj, så vi borde få "flyt" i jobbet och slippa onödiga "tomkörningar".

Arbetet vid Fridhemsplan avslutades med linje 726 till Högalidsgatan. Därefter skulle vi "tomma" till Zinkensdamm för att därifrån sedan mäta linje 66 mot Reimersholme.
Vi kom Hornsgatan fram i riktning mot Slussen. När vi fick grönt ljus, svängde vi vänster in på Ringvägen för att starta mätningen vid 66:ans hållplats mot Reimersholme. Sedan skulle vi köra Lundagatan fram och över Långholmsgatan ner till Bergsunds Strand.

Just som vi svängt in på Ringvägen, fick vi se en bil "stå i ljusan låga". Lennart stannade bussen vid hållplatsen, tog brandsläckaren och sprang över gatan fram till den övergivna bilen och började släcka.
Det visade sig att bilföraren var inne i affären för att ringa brandkåren. Han hade stannat sin bil, när han upptäckte rök framför motorhuven. Bilföraren kom ut precis som branden slocknat och pulvret i släckaren tagit slut. Vi stannade på platsen till dess brandkåren anlände och "tog över". De var givetvis angelägna om att höra Lennarts upplevelse av händelsen.

Innan vi fortsatte vårt uppdrag, anropade Lennart TYC och rapporterade vad som hänt och att vi nu avsåg att återuppta vårt jobb.
- Innan ni gör det, måste ni köra till Hornsberg och få en ny brandsläckare, sade Trafikmästaren på Yttrafikcentralen.
- Jag varslar Hornsberg, så kör du direkt till "åttan". Sedan anmäler du till oss när ni är ute igen.

Med cirka en timmes försening var vi åter ute på mätningsuppdrag och fullföljde dagsprogrammet.

Lennart Järlebäck
Foto: Ulla Widell
Upp