|
|
|
|
|
|
Lidingötrafikens historia
fakta ur boken "Södra Lidingöbanan" av Carl-Henrik Ankarberg
|
|
|
|
|
|
1907 öppnades Norra Lidingöbanan (Islinge färjeläge - Hersbyholm) av Lidingö Trafikaktiebolag.
1909 förlängdes Norra Lidingöbanan till Kyrkviken.
1914 öppnade Trafikaktiebolaget Stockholm - Södra Lidingön spårtrafiken Södra Lidingöbanan (Herseruds färjeläge Skärsätra, senare förlängd till Gåshaga) för trafik. Den grundades av Gustaf Dalén.
1925 öppnades den numera ”gamla” Lidingöbron och båda banorna förlängdes in till Humlegården.
När Sverige gick över till högertrafik 1967-09-03 lades trafiken på båda banorna ned mellan Humlegården Ropsten
1971-06-12 lades trafiken ned på Norra Lidingöbanan och ersattes med busstrafik
1927 började man fundera på att komplettera de två spårvägsbanorna till norra resp. södra Lidingö med busstrafik. Lidingöborna började klaga på att tvärförbindelser över ön saknades helt.
Södra bolagets styrelse beslöt efter många diskussioner att bilda ett aktiebolag för busstrafik., och den 4 maj 1928 registrerades ”Lidingö Omnibusaktiebolag” som blev ett dotterbolag till Södra Lidingöbanan.
Första linjen startade 1929-07-01 och gick Ropsten Torsviks Torg Drottningvägen. Linjen trafikerades i princip var 30:e minut mellan 06.05 och 23.05 på vardagar. Samma intervall på söndagar, men då från 07.05 till 23.05.
Sedan 1924 fanns även en privat sommarbusslinje mellan Kyrkviken och Elfvik.
Lidingö stads elverk drev också en egen badbusslinje sommartid mellan Lidingö Villastad (kring Vasavägen) och Fågelöuddebadet i närheten av Elfvik. Sommaren 1936 utvidgades denna busslinje till att gå AGA Stadshuset Fågelöuddebadet. Den privata busslinjen från Kyrkviken till badet togs samma år över av Norra Lidingöbanan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Linjenät på Lidingö 1929 - 1950
|
1929-07-01 |
Ropsten Torsviks Torg Drottningvägen/Sturevägen |
1937-07-01 |
Ropsten Drottningvägen/Sturevägen förlängs till Kottla station
Beslut från länsstyrelsen 1936-07-02 överklagades |
1946-12-15 |
Busslinje 2 Ropsten Torsviksplatån startas |
1946-12-15 |
Busslinje 3 Ropsten Herserud startas |
1950-11-15
|
Nattrafik med buss inrättades Ropsten-Torsviks Torg-Vasavägen-Läroverket-Missionsskolan-Kottla-Högberga
|
1953
|
Nattrafiken förlängdes till Gåshaga och tre natturer Ropsten Brevik tillkom
|
1947-03-01
|
Busslinjen Ropsten Sticklinge Udde inrättas
|
Drevs av norra banans bolag
|
1950 |
Busslinje Kyrkviken Bosön (Riksidrottsinstitutet)
Linjen drevs på försök |
|
|
|
Linjenät på Lidingö 1951
|
1
|
Ropsten Vasavägen - Kottla |
2
|
Ropsten - Torsviksplatån |
3
|
Ropsten - Herserud
|
4
|
Kyrkviken Elfvik (linjen kördes av Lidingö Trafikaktiebolag dvs ”Norra banan”)
|
5
|
Ropsten Sticklinge Udde (linjen kördes av Lidingö Trafikaktiebolag dvs ”Norra banan”)
|
6
|
Ropsten Hersby Åker (linjen startade 1951-01-15)
|
6M
|
Ropsten Mosstorp, men 1954 förlängdes
6 M
till en ringlinje Ropsten - Sthlmsv Sturev Drottningv Riddarv Läroverksv Oskarsv Sturev Sthlmsv - Ropsten
|
20
|
Ropsten Kyrkviken (kördes av Lidingö Trafikaktiebolag) |
21
|
Ropsten Gåshaga (kördes av Trafikaktiebolaget Stockholm - Södra Lidingön)
|
|
|
|
Linjenät på Lidingö 1959-12-01
|
1
|
Ropsten Vasavägen - Kottla |
2
|
Ropsten - Torsviksplatån
|
3
|
Ropsten Herserud
|
4
|
Kyrkviken Elfvik (kördes av Lidingö Trafikaktiebolag dvs ”Norra banan”) |
5
|
Ropsten Sticklinge Udde (kördes av Lidingö Trafikaktiebolag dvs ”Norra banan”)
|
6
|
Ropsten Hersby Åker (Linjen förlängdes 1961-06-15 till Hantverkshuset i Stockby)
|
7
|
Ropsten - Sthlmsv Sturev Mosstorpsv Oskarsv Svalv - Läroverksv Vasav Hersby Åker
|
9
|
Näset Vasavägen (sedan mars 1958)
1963-01-14 förlängdes linje 9 från Vasavägen till Fregattvägen. Hösten 1966 förlängdes linjen till Larsberg. Anslutning till norra banan vid Vasavägens station. |
20
|
Ropsten Kyrkviken (kördes av Lidingö Trafikaktiebolag)
|
21
|
Ropsten Gåshaga (kördes av Trafikaktiebolaget Stockholm - Södra Lidingön)
|
|
|
|
|
|
1968-01-01 förvärvade bolaget Trafikaktiebolaget Stockholm - Södra Lidingön aktierna i Lidingö Trafikaktiebolag och 1969 togs hela Lidingös busstrafik över rent formellt. 1972 införlivades all kollektivtrafik på Lidingö med SL. |
|
|
|
Linjenät på Lidingö 1970
|
1
|
Ropsten Vasaplatsen - Kottla |
4
|
Näset - Björnbo Elfvik Kyrkviken Näset
|
5
|
Ropsten Sticklinge Udde (Linjen kördes av Lidingö Trafikaktiebolag dvs ”Norra banan”) |
6
|
Ropsten Hantverkshuset (Stockby)
|
7
|
Ropsten - Sthlmsv Sturev Mosstorpsv Oskarsv Svalv - Läroverksv Vasav Hersby Åker
|
9
|
Näset -Vasavägen - Larsberg
|
20
|
Ropsten Kyrkviken
|
21
|
Ropsten Gåshaga
|
32
|
Ropsten - Herserud Torsviksplatån Ropsten (sammanslagning av linjerna 2 och 3
1968-03-01 men som sedan ersattes av en ny linje 3 1971)
|
60
|
Ropsten - Värtan (Hangövägen) Linjen hörde till SL Stockholms Trafikdistrikt, men p.g.a personalbrist där, körde Lidingö linjen
|
|
|
Linjenät på Lidingö hösten 1971-74
|
1
|
Ropsten Vasaplatsen Kottla
|
2
|
Ropsten Vasaplatsen Rudboda
|
3
|
Ropsten Herserud Torsviksplatån Ropsten
|
4
|
Ropsten Vasaplatsen - Rudboda Elfvik
|
5
|
Ropsten Vasaplatsen Ägirvägen - Sticklinge Udde
|
6
|
Ropsten Sturevägen Läroverksvägen Kottlavägen Kottla
|
7
|
Ropsten Sturevägen Läroverksvägen Kottlavägen Stockby
|
8
|
Ropsten Norra Kungsvägen Näset
|
9
|
Näset Grönstavägen Vasaplatsen Herserud - Baggeby - Larsberg
|
10
|
Rudboda Gångsätra Larsberg (inrättades 1974-04-01)
|
20
|
Ropsten Kyrkviken (trafiken ersattes med busslinjer 1971-06-12) |
21
|
Ropsten Gåshaga
|
60
|
Ropsten - Värtan (Hangövägen) Linjen hörde till SL Stockholms Trafikdistrikt, men p.g.a personalbrist där, körde Lidingö linjen.
|
|
|
|
|
|
Linjenät på Lidingö 1975-01-12
|
201
|
Ropsten Vasaplatsen Kottla
|
202
|
Ropsten Vasaplatsen Rudboda
|
203
|
Ropsten Herserud Torsviksplatån Ropsten
|
204
|
Ropsten Vasaplatsen - Rudboda Elfvik
|
205
|
Ropsten Vasaplatsen Ägirvägen Sticklinge Udde
|
206
|
Ropsten Sturevägen Läroverksvägen Kottlavägen Kottla
|
207
|
Ropsten Sturevägen Läroverksvägen Kottlavägen Stockby
|
208
|
Ropsten Norra Kungsvägen Näset
|
29
|
Näset Grönstavägen Vasaplatsen Herserud - Baggeby - Larsberg
|
210
|
Rudboda Gångsätra Larsberg
|
221
|
Ropsten Gåshaga |
291
|
Nattbusslinje
|
292
|
Nattbusslinje
|
293
|
Nattbusslinje
|
|
|
Linjenät på Lidingö fr.o.m. 1977-08-29
|
201
|
Ropsten Vasaplatsen Kottla
|
202
|
Ropsten Vasaplatsen Rudboda
|
203
|
Ropsten Herserud Torsviksplatån Ropsten
|
204
|
Ropsten Vasaplatsen Östra Rudboda Elfvik
|
205
|
Ropsten Torsviksplatån - Vasaplatsen Sticklinge Udde
|
206
|
Ropsten Baggeby Mosstorp Gångsätra sjukhus
|
208
|
Ropsten Islinge - Norra Kungsvägen Näset
|
209
|
Näset Vasaplatsen Herserud - Baggeby - Larsberg
|
210
|
Rudboda Gångsätra Larsberg
|
212
|
Ropsten Vasaplatsen - Norra Kungsvägen Rudboda - Södergarnsvägen Björnbo
|
221
|
Ropsten - Gåshaga
|
291
|
Nattbusslinje
|
293
|
Nattbusslinje
|
|
|
|
|
|
Linjenät på Lidingö fr.o.m. 2007-04-15
|
21
|
Lidingöbanan Ropsten Gåshaga
|
201
|
Ropsten Lidingö Centrum Kottla
|
202
|
Ropsten Torsviksplatån Lidingö Centrum
|
203
|
Ropsten Näset Lidingö Centrum Larsberg
|
204
|
Ropsten Lidingö Centrum Elfvik
|
205
|
Ropsten Lidingö Centrum Sticklinge
|
206
|
Ropsten Lidingö Centrum Gångsätra (Lidingö sjukhus)
|
207
|
Ropsten Millesgården Lidingö Centrum
|
211
|
Ropsten Lidingö Centrum Bosön
|
212
|
Ropsten Lidingö Centrum Björnbo
|
213
|
Ropsten Torsviksplatån Herserud
|
222
|
Ropsten Rudboda
|
225
|
Ropsten Sticklinge
|
291
|
Nattbuss Sergels Torg Ropsten Lidingö Centrum Gångsätra Gåshaga
|
293
|
Nattbuss Sergels Torg Ropsten Lidingö Centrum Norra Lidingö Lidingö Centrum Ropsten Sergels Torg
|
Källor: Boken Södra Lidingöbanan författare Carl-Henrik Ankarberg
samt SL:s hemsida.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|