|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På det markområde som räknas till Karolinska sjukhusets område fanns på 1940-talet sammanlagt tre institutioner. Förutom det stora sjukhuset Karolinska fanns ett omtalat skolhem, Eugeniahemmet, där funktionshindrade barn från hela landet fick sin fostran och skolgång motsvarande folkskolans kursplan.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Busslinje 58 utgick från Norra Bantorget och trafikerades i cirka 15 år med denna bussmodell. Bilden är tagen någon gång mellan 1940 och 1945. Foto: Spårvägsmuseet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vid Vanföreanstalten vände bussen i högervarv och stannade på höger sida mitt för entrén. Detta för att bussen inte skulle stå i vägen för ambulanstransporter och andra viktiga transporter till anstalten. Först 1963 då endast utbildningsverksamhet förekom i huset fick busslinjen sin ändhållplats placerad "regelrätt". Se Gunnar D:s bild från 1963 nedan. Bilden ovan togs någon gång mellan 1940 och 1945. Foto bilden ovan: Spårvägsmuseet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1949 gick det 16 turer måndag - lördag i vardera riktningen på linje 58. Första avgång var 06.40 från Norra Bantorget och den sista turen gick från Vanföreanstalten 17.00. Det blev en tur var 40:e minut i vardera riktningen. På sön- och helgdagar gick en tur i vardera riktningen tidsanpassad till sjukavdelningarnas besökstid. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sista hållplatsen på väg mot anstalten respektive första hållplatsen mot Norra Bantorget låg vid grindarna till Eugeniahemmet (till höger i bild) nere vid Eugeniavägens anslutning till Riksväg 13 (nuvarande E 4) nästan mitt emot Stallmästaregården. Bilden tog "Mr G" 1985. Då var trafik tillåten i båda riktningarna här. Nu går påfarten till Essingeleden södergående uppför denna ombyggda backe. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den 1 november 1949 ändrades destinationsnamnet Vanföreanstalten till Norrbackainstitutet eftersom institutionen bytt namn och den 24 november 1957 avkortades namnet till enbart Norrbacka. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På de första tidtabellerna var layouten sådan att man kunde uppfatta det som att linjen delats i två linjer med samma nummer: 1) Norrbacka - Odenplan och 2) Odenplan - Epidemisjukhuset. Eleverna var inte så glada åt denna förändring, speciellt vad gällde söndagstrafiken. Tidtabellen var ju anpassad till besökstiderna på Norrbacka respektive Epidemisjukhuset. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ett kvartal senare har destinationsrullarna återkommit efter många års bortovaro. BussMicke är fotografen som plåtat både H2:an och H17 ovan. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denna bild på linje 58 togs 1977 vid ändhållplatsen Roslagstulls sjukhus. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fr.o.m. den 15 augusti 1988 trafikerades linje 58 med inhyrda bussar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den troliga anledningen till denna linjeändring var att en påfart till Essingeleden för södergående trafik skulle anläggas där Eugeniavägen gick fram. Därmed försvann också möjligheten att nå Norrbackainstutet från E4:an. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Under en kort period 1990 provade SL en ny vagntyp på linje 58. Det var en Neoplan N407 som testades. Här fotograferad av Staffan Sävenfjord den 5 mars 1990 vid ändhållplatsen på Norra Stationsgatan. Den 16 augusti 1992 lades linje 58 ned helt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Men som Du läste inledningsvis har linjen till Norrbackaområdet inte alltid hört till Stockholms Spårvägars (och SL:s) linjenät. Fram till den 30 mars 1938 kördes linjen av Huvudsta Omnibus AB och hade då linjenummer 12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||