|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Juni månad har hittills varit den stora bröllopsmånaden. Om man inte gifter sig i Pingsthelgen, så vill man ändå ha ett sommarbröllop och då helst före midsommar eftersom släkt och vänner sedan försvinner till landsorten på semester. Detta har medfört att brudparen oftast bildar kö i kyrkor och rådhus första lördagen i juni. En dag som också oftast innebär att ”Stockholm Marathon” går av stapeln. Lördagen den 3 juni 2000 var en sådan ”bröllopslördag”. I Stockholm var det 14 plusgrader, en sakta vind på 5 sekundmeter från sydväst och klart väder (tidvis halvklart), men ett perfekt ”bröllopsväder”. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Men det var ett stort ”problem” den som ordnade med kringarrangemangen till vigseln upptäckte bara några veckor före vigseln.
Stockholm Marathon startade ju på Lidingövägen utanför stadion kl. 14.00 vilket skulle innebära att gångtrafikanter inte tilläts passera Kungsträdgårdsgatan från omkring kl. 13.30 till långt in på kvällen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Frågan man ställdes inför var: Hur får man så många personer förflyttade |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Då kom man på en bra idé: Kanske man kunde nyttja tunnelbanestationen Kungsträdgården? Bröllopsfixaren tänkte att om bröllopsgästerna kunde få tillstånd att gå via perrongen mellan ingången till stationen närmast kyrkan (vid Regeringsgatan) och ut igen genom t-baneentrén vid Arsenalsgatan/ Kungsträdgårdsgatan, skulle man ”komma runt” problemet. Sagt och gjort: Connex kontaktades, som sedan i sin tur kontaktade SL och en diskussion uppstod om och hur detta skulle kunna genomföras. Risken för att någon bröllopsgäst skulle ”smita iväg” och gratisåka t-bana ansågs inte föreligga med tanke på vad som väntade i Vaxholm, men det gällde ju att på ett tryggt och säkert sätt kunna förflytta denna skara människor utan att väcka alltför stor uppståndelse hos trafikanterna. Det fick ju heller inte bli så att någon ”vanlig resenär” nästlade sig in i bröllops-följet och på det sättet kunde resa gratis. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SL och Connex beslutade att hjälpa brudföljet. När vigselceremonin i Jakobs Kyrka var över skulle sällskapet själva gå till t-banestationen (se stegmarkeringarna på bilden ovan) där ett par stationsvärdar skulle möta upp vid spärren. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Men hur gick det i Stockholm Marathon, då? Jo, det här året deltog 11425 män och 2306 kvinnor i tävlingen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||