Detta är sidan om mig!

Jag föddes den 9 mars 1943 och fick namnet Lars-Erik. De första 10 åren bodde jag i Hässelby Villastad. 1953 flyttade vi till en nybyggd villa i Skälby. Då såg jag ut som på bilden här till höger.

Redan i 4-årsåldern märkte mina föräldrar att jag hade ett speciellt intresse för bussar. I samhället där jag bodde gick en busslinje som trafikerades med fyra bussar. En av dessa hade mycket ”gnälliga” bromsar och varje gång jag hörde bussen bromsa, frågade jag min mamma hur lång tid som gått sedan ”förra gnället”.

Under större delen av min uppväxt drömde jag om att få arbeta inom kollektivtrafiken. En av de tidigaste drömmarna var att bli konduktör som på bilden här. Den togs med min kamera av busschauffören Bertil Carlsson som hade tjänst 6 på SJ-garaget i Sundbyberg sommaren 1956. Bilden togs vid linje 8:s dåvarande ändhållplats Lötsjön i Sundbyberg.

Efter fullgjord skolplikt och lite till, började jag den 15 juni 1964 på Stockholms Spårvägars planeringsavdelning. Den första arbetsuppgiften var att bearbeta trafikräkningar och räkna fram när MAX-belastningstimmen inföll på olika platser i Stockholms innerstad. Detta ledde till att jag 1965 tilldelades ett smeknamn relaterat till arbetet, (vilket var mycket vanligt förr). Sedan dess tror de flesta inom kollektivtrafiken att jag heter Max Widell och inte Lars-Erik Widell.

Under åren 1967-1990 ansvarade jag för linjemätningar inom SL:s hela trafikeringsområde. Från hösten 1977 var jag även handläggare för dispensärenden gällande fordonsstorlek m.m. och från våren 2000 till min pensionering 2006 hade jag förmånen att vara samordnare för hållplatsnamnsfrågor. Dessutom var jag även handläggare för regnskyddsärenden gällande busskurer vid busshållplatserna i tre kommuner, nämligen Ekerö, Lidingö och Stockholms kommuner under ett antal år.

Foto: Harry Grip, 1950
Foto: B Carlsson, 1956
Foto: Ulla Widell, 2006
UPP