Bilder från Roslagsbanans nedlagda bandel
Foto: Patrik Hansson Text: Lars-Erik Widell

Den 30 juni 1981 gick sista tåget på Roslagsbanan till Rimbo. Efter detta datum fick Rimboborna åka busslinje 659 till Kårsta station om man ville resa med tåget till Stockholm.
Den 13 oktober 2008 gick Patrik Hansson utmed den nedlagda bandelen Kårsta – Rimbo och fotograferade bandelen.
På den nedlagda sträckan fanns förr en station i Rö och en hållplats som hette SPARREN.

Sedan den 1 juli 1981 har Roslagsbanan sin slutstation här i Kårsta.
Norr om Kårsta finns spåret kvar en bit.
Observera att skylten "Gräns för växling" står kvar.
Här ser Du en del av spåret och en liten bro på bandelen norr om Kårsta.
Ingång till hållplats Sparren mot Rimbo. Till höger på bilden skymtar man väntkuren som står kvar.
I väntkuren sitter två anslag. Det till höger är en tidtabell och det vänstra är en karta utvisande Roslagsbanans bansystem vid sekelskiftet 1800-1900.
Tågtidtabellen i väntkuren vid hållplats SPARREN upphörde att gälla den 1 oktober 1897 men finns som synes fortfarande kvar hösten 2008.
Hållplats SPARREN mot Kårsta
Här ser Du den gamla banvallen vid infart söderifrån till RÖ station.
Här ser Du hur banan gick vid RÖ station. En unik rolig sak med den stationen var att stationsnamnets förkortning (RÖS) innehöll fler bokstäver än själva stationsnamnet (RÖ). Enligt muntlig uppgift från sakkunnigt håll var det Sveriges enda järnvägsstation där stationsnamnet var kortare än förkortningen.
Upp