Väderskydden genom tiderna
-
bilder och fakta sammanställda av Göran Ståldal och Lars-Erik Widell -

Här nedan ser du några av de klimatskydd (eller regnskydd som vi i allmänhet säger) som funnits i huvudstaden och dess omgivningar alltsedan AB Stockholms Spårvägars dagar.
När SL bildades 1967 fick man ansvaret för regnskydden i hela Stockholms län. Någon gång kring 1990 ingick Solna Stad avtal med J-C Decaux för att själva tillsammans med dem sköta regnskyddsfrågorna i kommunen..

Har Du egna minnen av dem?:  Skriv då till max@trafikminnen.se och berätta så vi alla får dela dina minnen.

Detta skydd är tillverkat i sträckmetall. Beteckningen är C 1 och det var ett mycket vanligt förekommande skydd i förortskommunerna. Denna bild är från en hållplats i Sundbyberg.
Foto: Göran Ståldal
Regnskydd med reklam tänkte man sig rätt tidigt kunna ha vid hållplatser där många resenärer steg på bussar eller spårvagnar.
Här testas en modell vid Karl XII:s torg.
Foto: Viktor Kleming
Här vid Tegnérgatans hållplats på Sveavägen satte Tejbrant på prov upp det första skyddet som hade ljusreklam (s.k. reklamvitrin). Stockholm stad gillade inte förslaget utan avfärdade det ganska omgående. Vitsen med reklamvitrin var annars att man slapp klistra reklamen på skydden. Detta skydd var en specialmodell.
Foto Göran Ståldal

Här är den största varianten av Tejbrants reklamskydd. S.k. "4-modulare specialvariant" med glas nedtill. Skyddets beteckning var CC2BV.
Produktionsfoto: Team Tejbrant Miljöprodukter AB
Efter många turer invigde dåvarande trafiklandstingsrådet och tillika ordföranden i SL:s styrelse Claes Ånstrand det ”första” City90-skyddet den 2 september 1991 vid hpl Mariatorget. Egentligen hade de två första skydden av detta slag satts upp redan i början av juni på Fleminggatan (Hpl Sheelegatan/Fleminggatan) och på Scheelegatan (Hpl Fleminggatan ) men de kallades då för "prototyper". City90 var beteckningen för den nya modellen av reklambärande regnskydd.
Foto: Göran Ståldal

Solna kommun har ända sedan början på 1990-talet velat sköta regnskyddsfrågorna själva. De hade avtal med ett företag som heter
J-C Decaux om reklam på diverse platser i kommunen och menade att detta skulle gälla även regnskydd vid hållplatserna. Här ser Du deras skydd av standardmodell, vilket fanns vid hållplats Vretenvägen.
Notera att det även vid fototillfället stod ett gammalt sträckmetallskydd vid hållplatsen. SL och Solna var oense i regnskyddsfrågan. SL försvarade avtalet som ingåtts med Tejbrant och vägrade under en period att ta bort de gamla skydden med påföljd att J-C Decaux-skydden sattes vid sidan om SL-skydden.
Foto: Göran Ståldal

Detta skydd är byggt av betong. Modellen kallades S:t Erik. Bilden är tagen av den entreprenör som monterade skyddet.
Enligt avtalet skulle Tejbrants även sätta upp ett visst antal reklamfria skydd. Här ser Du ett av dem. Personen i skyddet heter Göran Ståldal och har haft hand om olika regnskyddsfrågor på SL sedan 1990.
Foto: Åke Tejbrant.
Här ett "enmansskydd" som aldrig lanserades i Stockholms län.
Protuktionsfoto: Omni
På många platser utanför centralorterna fanns det skydd byggda i trä. Bilden ovan är från Värmdö, där en gång i tiden bolaget Busstrafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö svarade för väntkurarna.
Foto: Henry Asplund
I främst Nynäshamns kommun återfanns denna typ av väderskydd. De är tillverkade i trä och sträckmetall av elever vid yrkesskolan i Nynäshamn, snickarlinjen.
Foto: Henry Asplund
Ekerö kommun har ljusblå som sin färg. Förr var både bussarna och skydden blåmålade. Detta skydd finns vid hållplatsen Ekerö Prästgård i riktning mot Brommaplan.
Foto Ulla Widell, mars 2008
Här en busskur av mer privat karaktär. Den fanns vid hållplatsen Visborgs Minne i Nacka, dit bussen bara gick vissa turer. Skyddet hade ingen bänk, varför några boende i området placerade sina egna stolar i skyddet.
Foto: Runar Edlund
Denna busskur kallas Vaxö. Den tillverkades av Vaxö Förvaltning, som under en tid fanns inom Vaxholms kommun.
Foto troligen Henry Asplund
Vid Karlaplan fanns förr tre hållplatslägen. Vid dessa satte man först upp reklamskydd, där man klistrade reklamen på väggarna. I början på 1990-talet byttes det ut mot City90-skydd (samma modell som Du ser härnedan).
Foto: troligen Hans Alrenius
När sedan ett av hållplatslägena flyttades togs det gamla hållplatsläget över av Taxi Stockholm. More Group som ägde skyddet lät det stå kvar och stripen byttes ut.
Foto:Troligen Runar Edlund

Det var tänkt att Huddinge sjukhus skulle få reklamskydd av City90-modell i samband med en upprustning av entré och bussterminal.
Någonstans på någon fasad skulle det vara ett inslag av rött och sjukhusledningen kunde inte tänka sig någonting annat än att även skydden skulle vara röda. Från SLs sida var man inte särskilt glada över det eftersom standardfärgen för dessa skydd är grön och det är en stor fördel vid service och underhåll om man slipper specialbeställa delar. Den gröna standardfärgen hade valts av Stockholms stad, men de flesta andra berörda accepterade färgen . Det var bara vissa av landstingens sjukhus och någon enstaka energisk arkitekt som arbetade med Stureplans upprustning som hade helt avvikande åsikter. Sundbyberg var ett tag inne på att skydden skulle vara svarta men gav senare med sig. Vid Huddinge sjukhus ville man ha röda och vid Karolinska sjukhuset svarta skydd. Den röda färgen gjorde att den dåvarande reklamfinansiären sade nej, så SL fick sätta upp skydden i egen regi.
Foto: Göran Ståldal

Wall var ett tyskt företag som tillverkade regnskydd. Bilden visar deras förslag till Stockholmsmodell avsedd för innerstadshållplatser....
Foto: Göran Ståldal.
....och för hållplatslägen i förorterna föreslog Wall en variant av modellen Helios (utan det typiska takgalleriet).
Produktfotografi från företaget Wall i Berlin

Vill Du se fler väderskydd? Klicka här

UPP