Resedagbok måndagen den 4 januari 1982
Till nästa resdag

En ny vecka med nya spännande resor. Frågan är: Går tåget som jag tänkt åka med? Vilket tåg ska jag ta om ”mitt” tåg är inställt? Går det förresten några tåg alls denna första arbetsdag 1982? Hur tar jag mig till jobbet om inga tåg går? Mitt ordinarie tåg med avgång 06.33 från Jakobsberg är inställt redan i den särskilda ”mellandagsturlistan” som gäller under tiden 24/12-6/1.

Jag lyssnar på Radio Stockholm. Jodå, nyheterna är de gamla vanliga: Alla så kallade insatståg utom tre stycken är inställda.  Tågen som ska gå 06.54 från Södertälje, 07.01 från Märsta och 07.10 från Kungsängen går, men dessa ska trafikeras med gamla bruna vagnar som dras av elektriska lok.

Detta borde fungera och ge trafikanterna en ”ståndsmässig” resa. Jag chansar trots detta på att komma med tåget som skall gå 06.43 från Jakobsberg (om det nu går?)

På stationen stod mycket folk och frös – och väntade - och väntade. 06.43 kom inget tåg och inte heller gavs någon information i högtalarna. Men vad nu då, där kommer ju ett tåg ändå och klockan är bara 06.52. Visserligen bara ett sexvagnarståg, men jag fick faktiskt tag i en sittplats. Resan gick rätt så bra. Tåget var inte ”proppfullt” och bortsett från några kortare uppehåll längs linjen, hände inget särskilt förutom att vi såg tre helt stillastående pendeltåg vid Karlbergs station Vilka de var vet jag inte, men en uppgift jag senare fått är att det första av dessa tåg var skyltat både ”Märsta” och ”mot Kungsängen”.

Ljusskyltarna hade slutat fungera på julaftonen.

På Centralen var det liv och rörelse Här lämnades massor av information till fjärrtågsresenärerna. Bland annat hade inte två Göteborgståg med avgångstid 06.08 respektive 07.08 kommit fram till plattformen på grund av ett växelfel. Klockan var nu 07.15 och det var bara jämmer och elände bland alla väntande resenärer denna typiska vinterdag.

Men man nåddes även av information om till exempel tågen på Märsta-pendeln: Det utlovade pendeltå-get med avgång 07.01 från Upplands Väsby blev inställt, trots att det skulle bestå av ett lokdraget tåg med ”gamla säkra” bruna vagnar. Orsaken till att detta tåg blev inställt var att man saknade ett lok!!

Tåget med avgångstid 07.02 från Märsta kom inte iväg förrän 07.12 och var 22 minuter försenat vid ankomsten till Centralen. Detta innebar att tåget anlände cirka 08.00 och min rapportör berättade att det fortfarande stod 3 tågsätt vid Karlbergs station. Sannolikt var det samma tre tågsätt som jag såg vid Karlberg när mitt tåg passerade, vilket då skulle betyda att dessa tåg stått helt stilla i minst 45 minuter.

När Märstatåget anlänt till Centralen, hade enligt min rapportör ett meddelande hörts i högtalarna om att alla tåg var inställda på Västerhaninge-pendeln.

Från Västerhaninges rapportör meddelades att tåget med avgång 06.55 från Skogås var 20 minuter försenat och således kom iväg först 07.15. Resan tog en hel timme ochman provade en helt ny ”finess” på detta tåg: Man öppnade bara dörrarna på de två första och de två sista vagnarna vid stationerna. Således var bara halva tåget ”öppet” för påstigning. Detta medförde en nyttig motion för alla trafikanter som vant sig vid fyravagnarståg och därför väntade mitt på perrongen. Nu fick de springa till antingen främre eller bakre delen av tåget för att försöka klämma sig in i någon vagn.

En annan lite udda episod inträffade på ett fjärrtåg som stannade i Jakobsberg vid 07.40-tiden för att låta lokala resenärer följa med till Stockholm. De förtjusta resenärerna ”stormade in” i samtliga vagnar, således även i sovvagnarna. En sent uppstigen sovvagnsresenär hade uppsökt toaletten strax före Kungsängen. Nu kunde han inte återvända till sin kupé på grund av trängseln utan fick stanna på toalet-ten endast klädd i sin pyamas. En annan resande som ville besöka toaletten vände åter till kupén när hon kom ut i gången eftersom hon trodde att alla människor hon såg stod i kö till nämnda inrättning.

Morgonresan gick ju bra för mig men mindre bra för andra som åkte senare på morgonen. Frågan om hur man skulle planera hemresan dök upp redan tidigt på förmiddagen i mitt huvud. Tydligen fungerar ingenting som det egentligen ska fungera, varken vagnar, växlar, spår eller information. Inte heller verkar det vara någon skillnad på lokaltåg eller fjärrtåg. Det är lika risigt överallt. .Frågan är bara var man befinner sig när ”det stora sammanbrottet” inträffar och all trafik ställs in.

Jag beslöt mig dock för att satsa på en hemresa denna kväll med tåget som avgår 16.49 från Centralen. Det var mycket folk som väntade på sitt tåg, när jag anlände till Centralen. Det var mycket kallt och blåsigt på perrongen och jag kunde över huvud taget inte vänta där. Södertäljependeln var tydligen helt ur funktion. Informationen som gavs förkunnade att man inte alls visste om och i så fall när det skulle komma ett tåg.

Tågen till Västerhaninge respektive Märsta fungerade hjälpligt och mitt tåg annonserades med en försening på 6 minuter till avgång cirka 16.55. Det kom 16.58 och vi kom iväg 17.02, 13 minuter efter tidtabellsangivelsen. Tåget hade sex vagnar och var givetvis fullsatt. Vid Karlbergs och Sundbybergs stationer väntade resande och några lyckades nog tränga sig in på tåget. Trängseln på tåget var olidlig men jag hade ”golvkontakt” för båda fötterna ända fram till Spånga. Mellan Sundbyberg och Spånga förekom två stycken fyraminuters stopp som var mycket plågsamma på grund av trängseln. Mellan Spånga och Barkarby tvingades jag ”hänga i krokig arm” med bara en fot som periodvis hade kontakt med golvet. Resan tog 32 minuter i stället för normalt 18 och jag anlände till Jakobsberg 16.49.

Vad man aldrig kan få med i en sådan här reseberättelse är känslan av hur enormt tröttande denna typ av transporter är. Efter hemkomsten orkar man ingenting. Man är helt slutkörd helt enkelt. Då man dessutom vet att detta i bästa fall kommer att pågå några månader framöver, blir man inte piggare precis. I sämsta fall kommer alltihop att braka ihop totalt redan under januari och dessvärre tror jag personligen att det också är det troligaste.

Upp