Servicelinjer i andra län:
Södermanlands, Örebro, Värmlands och Dalarnas län
Först i raden: SLT i Södermanlands län

Tyvärr har vi inte kunnat få fram exakta startdatum, men i början på 1990-talet, fanns två servicelinjer i Eskilstuna. De kallades Blå linjen och Röda linjen.

I Nyköping fanns Mjuka linjen Blå och Mjuka linjen Röd. I slutet av 1990-talet och några år in på 2000 fanns Viollinjen i Flen, som Lars Ödlund fotograferade den 16 september 2004 (bilden ovan).

I
slutet av 90-talet upphörde Katrinelinjen i Katrineholm. Den linjen kördes av EGE-trafiken (Orusttrafiken) i samarbete med Katrineholms kommun. Bussarna som användes var av typen Renault med frontmotor och en framdörr samt höggolvad vilket definitivt inte var anpassat för rullstol eller rullator.

Begreppet servicelinje fasas nu ut i och med att dagens linjebussar är låggolvade och även ”niger”. Detta gäller både för stads- och landsortsbussar.

För närvarande (juni 2010) finns det sevicelinjer endast i Eskilstuna och Nyköping.
I Eskilstuna är det linjerna 30 och 31 och i Nyköping är det linje 161 (Nyckelpigan) och linje 162 (Nykelringen).

Flextrafik Örebro län
I Örebro finns Flextrafik som går inom och mellan områdena Solhaga, Västhaga, Rosta, Centrum och Universitetssjukhuset.
Alla får åka med Flextrafiken, således inte bara de som har tillstånd för färdtjänst eller sjukresor.
När man beställer sin resa blir man hämtad på en särskild hållplats (så kallad flexpunkt). Den är då belägen högst 150 meter från hemmet.
Bilden ovan samt fakta har hämtats från Örebro kommuns hemsida

Flextrafiken i Örebro län trafikeras måndag-fredag kl. 07.30-17.00 samt lördagar kl. 09.30-14.00. Alla resor måste beställas och det kan man göra mellan kl. 06.00 och 21.00, dock allra senast 30 minuter före avgångstid.

Trafikutövaren ringer sedan till kunden 10 - 15 minuter före beräknad avgångstid och ger exakt besked om avresetid. På så vis slipper resenären stå ute och vänta i onödan.
Flextrafikens bussar är små och smidiga och har plats för både rullstol och rollatorer. I Örebro län har Flextrafiken ersatt den gamla "Mjuka Linjen".

Servicelinjerna i Värmlands län
- fakta hämtat 2010-07-05 från Värmlandstrafikens hemsida

I Värmlands län finns enligt uppgifter på Värmlandstrafikens hemsida åtta servicelinjer i länet. Alla är anropsstyrda, dvs fungerar som Flexlinjer.
Här n
edan följer en lista på deras linjenummer och linjesträckningar:
Linje 150 Charlottenberg - Arvika – Karlstad. Trafikeras med fyra turer måndag - fredag
Linje 250 Torsby - Sunne – Karlstad som trafikeras med tre turer måndag - fredag
Linje 450 Filipstad – Molkom – Karlstad som trafikeras med två turer måndag - fredag
Linje 550 Kristinehamn – Karlstad. Trafikeras med fyra turer måndag - fredag
Linje 650 Hagfors - Munkfors – Karlstad. Trafikeras med fyra turer måndag – fredag
Linje 651 Deje - Forshaga - Skived – Karlstad. Trafikeras med två turer måndag – fredag
Linje 750 Töcksfors - Årjäng – Karlstad. Trafikeras med en tur måndag – fredag
Linje 850 Säffle – Karlstad. Trafikeras med fyra turer måndag – fredag
Servicelinjerna i Dalarnas län

Dalatrafik genomförde en upphandling 1989 och en av effekterna blev att man fick ekonomiska möjligheter att starta servicelinjer.
Det blev då bland annat ”mjuka linjer” i Borlänge, Falun, Avesta och Ludvika som startades under 1991.
Linjerna kördes med kanadensiska Ontario-bussar, dvs samma modell som Borås Lokaltrafik importerat för sina servicelinjer.
I dag (juli 2010) är det enbart Falun som fortfarande har den trafikformen kvar.
Linjerna har nummer 771 och 772 och Du kan läsa mer om dem och tidtabellerna på Dalatrafiks hemsida.

Upp