|
|
|
|
|
|
Servicelinjer i andra län:
Södermanlands, Örebro, Värmlands och Dalarnas län
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Först i raden: SLT i Södermanlands län
|
|
|
|
Tyvärr har vi inte kunnat få fram exakta startdatum, men i början på 1990-talet, fanns två servicelinjer i Eskilstuna. De kallades Blå linjen och Röda linjen.
I Nyköping fanns Mjuka linjen Blå och Mjuka linjen Röd. I slutet av 1990-talet och några år in på 2000 fanns Viollinjen i Flen, som Lars Ödlund fotograferade den 16 september 2004 (bilden ovan).
I slutet av 90-talet upphörde Katrinelinjen i Katrineholm. Den linjen kördes av EGE-trafiken (Orusttrafiken) i samarbete med Katrineholms kommun. Bussarna som användes var av typen Renault med frontmotor och en framdörr samt höggolvad vilket definitivt inte var anpassat för rullstol eller rullator.
Begreppet servicelinje fasas nu ut i och med att dagens linjebussar är låggolvade och även ”niger”. Detta gäller både för stads- och landsortsbussar.
För närvarande (juni 2010) finns det sevicelinjer endast i Eskilstuna och Nyköping.
I Eskilstuna är det linjerna 30 och 31 och i Nyköping är det linje 161 (Nyckelpigan) och linje 162 (Nykelringen).
|
|
Flextrafik Örebro län
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I Örebro finns Flextrafik som går inom och mellan områdena Solhaga, Västhaga, Rosta, Centrum och Universitetssjukhuset.
Alla får åka med Flextrafiken, således inte bara de som har tillstånd för färdtjänst eller sjukresor.
När man beställer sin resa blir man hämtad på en särskild hållplats (så kallad flexpunkt). Den är då belägen högst
150 meter
från hemmet. |
|
|
Bilden ovan samt fakta har hämtats från Örebro kommuns hemsida |
|
Flextrafiken i Örebro län trafikeras måndag-fredag kl. 07.30-17.00 samt lördagar kl. 09.30-14.00. Alla resor måste beställas och det kan man göra mellan kl. 06.00 och 21.00, dock allra senast 30 minuter före avgångstid.
Trafikutövaren ringer sedan till kunden 10 - 15 minuter före beräknad avgångstid och ger exakt besked om avresetid. På så vis slipper resenären stå ute och vänta i onödan.
Flextrafikens bussar är små och smidiga och har plats för både rullstol och rollatorer. I Örebro län har Flextrafiken ersatt den gamla "Mjuka Linjen".
|
|
Servicelinjerna i Värmlands län
- fakta hämtat 2010-07-05 från Värmlandstrafikens hemsida
|
|
|
|
I Värmlands län finns enligt uppgifter på Värmlandstrafikens hemsida åtta servicelinjer i länet. Alla är anropsstyrda, dvs fungerar som Flexlinjer.
Här nedan följer en lista på deras linjenummer och linjesträckningar: |
|
Linje 150 |
Charlottenberg - Arvika Karlstad. Trafikeras med fyra turer måndag - fredag |
Linje 250 |
Torsby - Sunne Karlstad som trafikeras med tre turer måndag - fredag |
Linje 450 |
Filipstad Molkom Karlstad som trafikeras med två turer måndag - fredag |
Linje 550 |
Kristinehamn Karlstad. Trafikeras med fyra turer måndag - fredag |
Linje 650 |
Hagfors - Munkfors Karlstad. Trafikeras med fyra turer måndag fredag |
Linje 651 |
Deje - Forshaga - Skived Karlstad. Trafikeras med två turer måndag fredag |
Linje 750 |
Töcksfors - Årjäng Karlstad. Trafikeras med en tur måndag fredag |
Linje 850 |
Säffle Karlstad. Trafikeras med fyra turer måndag fredag |
|
|
|
Servicelinjerna i Dalarnas län
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dalatrafik genomförde en upphandling 1989 och en av effekterna blev att man fick ekonomiska möjligheter att starta servicelinjer.
Det blev då bland annat ”mjuka linjer” i Borlänge, Falun, Avesta och Ludvika som startades under 1991.
Linjerna kördes med kanadensiska Ontario-bussar, dvs samma modell som Borås Lokaltrafik importerat för sina servicelinjer.
I dag (juli 2010) är det enbart Falun som fortfarande har den trafikformen kvar.
Linjerna har nummer 771 och 772 och Du kan läsa mer om dem och tidtabellerna på Dalatrafiks hemsida.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|