|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Servicelinje i Falun och
Anropstyrd trafik i Hedemora |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dalatrafik genomförde en upphandling 1989 och en av effekterna blev att man fick ekonomiska möjligheter att starta servicelinjer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anropsstyrd trafik i Hedemora
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den här bussen kör flextrafiken i Hedemora på Dalatrafiks uppdrag. Det är Nobina som kör den. Uppdragen läggs ut från en beställningscentral som SAMRES driver som också lägger ut färdtjänstresor, sjukresor och flextrafiken i Borlänge och Ludvika. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den 4:e januari 2008 skrev tidningen Dala-Demokraten om planerna på att inrätta s.k. "Anropsstyrd lokaltrafik" i Hedemora kommun. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Så här fungerar det i Hedemora 2011
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Själva bussen kör först på morgnarna en tur- och returresa på linje 16 mellan Hedemora och Vikmanshyttan, men från kl. 08.00 är den på plats i Hedemora igen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bussen har egentligen inga fasta avgångstider från någon speciell utgångshållplats, men eftersom man skapar ett osynligt rutmön-ster över staden och tidsätter avståndet till samtliga övriga rutor/adresser så blir det i bok-ningssystemet ändå som om det skulle finnas en tidtabell. Detta gör man för att kunna samordna bokningar av flera resenärer på olika adresser som på det sättet kan komma med på samma ”tur”. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det är enkelt att hinna hämta upp resenärer, men man ska hinna lämna av dem också. En vanlig utgångspunkt för den anropstyrda trafiken i Hedemora är annars järnvägsstationen eftersom förarna har rastlokal där för övriga kollegor som kör linjetrafik och godspersonal. Platser man kan beställa påstigning eller avstigning vid är t.ex. Hökargatan utanför Socialkontoret på grund av att det är svårt att komma in framför "gamla" Apoteket. Problemplatser för oss att hämta/lämna på är bl.a. stora torget. Detta på grund av torgets stora yta och därför lätt att missförstå exakt hämtningsplats. I tre bostadsområden kan bussen inte komma in. De är Norelund, Emaus som är ett tätbyggt område ovanför Hemköp begränsat av Borgargatan - Melinsgatan - Johan lll:s gata. Det tredje området bussen inte kan trafikera är Hästen som ligger nära Stureskolan. Grundregeln är dock att man blir hämtad på vald adress, så långt det är möjligt. Om det inte är möjligt att hämta / lämna på exakt önskad plats, hänvisar vi till annan näraliggande möjlig adress. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Men hur vet då föraren när och hur turen ska gå? Föraren har en handdator med sig i bussen genom vilken han / hon får sina köruppdrag från BC Dalarna. Den person på Dalatrafik som gett oss underlag för denna artikel har själv bokat resa och fått åka inom mindre än 15 minuter, så det är en snabb kommunikationsväg mellan beställningscentral och förare i buss. De kan genom handdatorn också få ytterligare köruppdrag medan de är ute på en tur. Ibland kan det måhända justera pågående tur något, men en sådan "försening" torde vara försumbar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||