Servicelinjer i Dalarnas län:
Servicelinje i Falun och
Anropstyrd trafik i Hedemora

Dalatrafik genomförde en upphandling 1989 och en av effekterna blev att man fick ekonomiska möjligheter att starta servicelinjer.
Det blev då bland annat ”mjuka linjer” i Borlänge, Falun, Avesta och Ludvika som startades under 1991.
Linjerna kördes med kanadensiska Ontario-bussar, dvs samma modell som Borås Lokaltrafik importerat för sina servicelinjer.
I juli 2010 var det enbart Falun som fortfarande har den trafikformen kvar.
Linjerna har nummer 771 och 772 och Du kan läsa mer om dem och tidtabellerna på Dalatrafiks hemsida.

Anropsstyrd trafik i Hedemora

Den här bussen kör flextrafiken i Hedemora på Dalatrafiks uppdrag. Det är Nobina som kör den. Uppdragen läggs ut från en beställningscentral som SAMRES driver som också lägger ut färdtjänstresor, sjukresor och flextrafiken i Borlänge och Ludvika.
Trafiken körs i princip från adress till adress, men det finns även hållplatslägen.

Den 4:e januari 2008 skrev tidningen Dala-Demokraten om planerna på att inrätta s.k. "Anropsstyrd lokaltrafik" i Hedemora kommun.
Målet var att få igång trafiken sommaren 2009.
Men först måste frågan utredas och den utredningen skulle vara klar under april 2008. Själva utredningen beräknades enligt tidningen kosta 126 000 kronor.
Syftet med den utredning var enligt tidningen Dala-Demokraten att ta fram förutsättningar och upplägg för anropsstyrd trafik i Hedemora tätort.
Utredningen skulle göras på tre olika ambitionsnivåer;

- eko-småstad med hållbara framtidsambitioner,
-
bekväma seniortransporter i Dalarnas äldsta stad
- samt flextrafik för särskilda behov.

Enligt Transportforskningsgruppen i Borlänge (TFK) är anropsstyrd servicetrafik något som införts på allt fler orter i Sverige, skrev tidningen.
När det gäller den så kallade flextrafiken anpassas körvägen efter det resebehov som finns och där resenären först måste ringa och beställa sin resa. TFK pekar i en skrivelse på att med flextrafik finns möjlighet att skapa lösningar som både ger ökad tillgänglighet och även är ekonomiskt fördelaktigt för kommunen.

Så här fungerar det i Hedemora 2011

Själva bussen kör först på morgnarna en tur- och returresa på linje 16 mellan Hedemora och Vikmanshyttan, men från kl. 08.00 är den på plats i Hedemora igen.
M
åndagar - fredagar mellan 08.00 och 18.00 samt på helgfria lördagar mellan 10.00 och 14.00 kan man utnyttja Flexbussen.
För att få åka med den, ringer man till en beställningscentral som heter
BC Dalarna. Förutom beställningar av den "Anropstyrda busstrafiken"
tar man där emot beställningar av all färdtjänst och annan särskild kollektivtrafik.Telefonnumret är 0774 - 44 00 00. Man kan även nå BC Dalarna via fax. Då är numret 0240 - 130 80
Det kostar 25 kr för vuxna, men man kan ju även välja att åka på något av Dalatrafiks kort. Samma taxa som för övrig kollektivtrafik i Dalarna gäller.

Bussen har egentligen inga fasta avgångstider från någon speciell utgångshållplats, men eftersom man skapar ett osynligt rutmön-ster över staden och tidsätter avståndet till samtliga övriga rutor/adresser så blir det i bok-ningssystemet ändå som om det skulle finnas en tidtabell.
Detta gör man för att kunna samordna bokningar av flera resenärer på olika adresser som på det sättet kan komma med på samma ”tur”.

Det är enkelt att hinna hämta upp resenärer, men man ska hinna lämna av dem också. En vanlig utgångspunkt för den anropstyrda trafiken i Hedemora är annars järnvägsstationen eftersom förarna har rastlokal där för övriga kollegor som kör linjetrafik och godspersonal.

Platser man kan beställa påstigning eller avstigning vid är t.ex. Hökargatan utanför Socialkontoret på grund av att det är svårt att komma in framför "gamla" Apoteket.
Nu finns ytterligare ett Apotek på annan mer tillgänglig plats att besöka.

Problemplatser för oss att hämta/lämna på är bl.a. stora torget. Detta på grund av torgets stora yta och därför lätt att missförstå exakt hämtningsplats.

I tre bostadsområden kan bussen inte komma in. De är Norelund, Emaus som är ett tätbyggt område ovanför Hemköp begränsat av Borgargatan - Melinsgatan - Johan lll:s gata. Det tredje området bussen inte kan trafikera är Hästen som ligger nära Stureskolan.

Grundregeln är dock att man blir hämtad på vald adress, så långt det är möjligt. Om det inte är möjligt att hämta / lämna på exakt önskad plats, hänvisar vi till annan näraliggande möjlig adress.

Men hur vet då föraren när och hur turen ska gå?
Föraren har en handdator med sig i bussen genom vilken han / hon får sina köruppdrag från BC Dalarna.
Den person på Dalatrafik som gett oss underlag för denna artikel har själv bokat resa och fått åka inom mindre än 15 minuter, så det är en snabb kommunikationsväg mellan beställningscentral och förare i buss. De kan genom handdatorn också få ytterligare köruppdrag medan de är ute på en tur. Ibland kan det måhända justera pågående tur något, men en sådan "försening" torde vara försumbar.
Upp