Stockholms Läns Omnibus AB
- fakta hämtade från wikipedia.org -

Stockholms Läns Omnibus AB, SLO, bildades den 15 juli 1923. Bussbolaget övertog då trafiken på den privata busslinjen Stockholm - Roslags Näsby av Ernst Kihlberg och busslinjen Stockholm - Enebyberg av Jan Fredrik Jansson. Fyra år senare köptes SLO av Stockholm-Rimbo Järnvägsaktiebolag (SRJ) och ombildades till dotterbolag.

SRJ (och därmed också SLO) blev 1952 uppköpta av Statens Järnvägar. De blev då separata dotterbolag till SJ.
SLO (och SRJ) införlivades den 1 juli 1952 helt med SJ, där SLO-trafiken organiserades som "SJ Biltrafik Danderyds billinjegrupp".
Den 1 februari 1969 införlivades billinjegruppen i SL och blev SL Norra Trafikdistriket.

Här några hållpunkter:

1922 strejkade personalen på SRJ . Då passade Jan Fredrik Jansson på att skaffa tillstånd för persontrafik med lastbil mellan  Enebyberg och Stockholm.

1923 startade Ernst Kihlberg busstrafik Roslags Näsby-Stockholm. När sedan SLO bildades samma år, blev Ernst Kihlberg dess första direktör.

1927 köptes
SLO upp av SRJ (Stockholm-Rimbo Järnvägsaktiebolag) och bolaget tog över ”Ulriksdalslinjerna” Stockholm-Ekhagen och Stockholm-Riksmuseet-Ulriksdal. Från 1928 och framåt utökades SLO:s linjenät i bl.a. Täby och Vallentuna.

1932 -09-23 bildades SLO:s dotterbolag N.U.O (Norra Upplands Omnibusbolag) för linjenätet i Öregrund-Östhammar-Alunda-Uppsala. N.U.O bildades eftersom länsstyrelsen ställt detta som krav för att ge trafiktillståndet till SLO.

1951 blev SLO dotterbolag till SJ och 1953 införlivades dotterbolaget N.O.U.  helt i SLO.

1959 omorganiserades SLO till SJ Biltrafik Danderydslinjerna.

1969-02-01 införlivas SJ Danderydslinjerna med SL och blir SL Norra trafikdistriktet.

1969-02-01 överfördes samtidigt delar av det gamla SLO-linjenätet i norra Uppland och en del f.d. NUO-linjer till SJ Biltrafik i Uppsala.

Upp