Varför kallades de så?
Smeknamn Orsak till namnet
Elaka Eriksson

Jan-Peter Eriksson som oftast kallades "Jan-Pe" körde buss i Hornsberg på 1960 och1970 - talen.
En händelse vid Fridhemsplan medförde dock att Tm därstädes gav Jan-Peter namnet "Elaka Eriksson".

Händelsen inträffade i samband med avlösningen på linje 62 mot Fredhäll en eftermiddag.
När Jan-Pe väl satt sig på plats och började släppa in passagerare, var det två äldre damer i busskön utanför som sade till varandra:
"Den där föraren ska vi inte åka med för han ÄR SÅ ELAK" och det hörde förstås Tm och efter det
kallades Jan-Pe för "Elaka Eriksson" så länge han körde på Hornsberg.

Egentligen vet ingen säkert varför damerna var arga på Jan-Pe. Kanske hade det att göra med tidsgränsen för pensionsbiljetten. Den gällde ju inte före kl 0900 och bingon på Fridhemsplan som damerna ofta besökte, öppnade kl 0900. Jan-Pes avgångstid från Fredhäll var 08.55. Att betala full biljett ville de inte, så det var lite diskussion var eviga dag om biljettens giltighet. Den fick bara säljas mellan 09.00 och 15.00. När bussen avgick 08.55 skulle full avgift erläggas och eftersom Jan-Pe följde bestämmelserna gillade dessa damer inte honom.

Stor-Kaza och Lill-Kaza Två bröder vid Spårvägen. Benämningen fick de eftersom deras far var vaktmästare på biografen KAZA vid Skärmarbrink. Detta var en travestering på seriefigurerna Stor-Klas och Lill-Klas.
Spökis
Linje 62 vid Norra Bantorget. Bilden togs 1945 och är hämtad från Stockholms Trafikalmanacka 2007. Publiceras här med tillstånd från Trafiknostalgiska föreningen.
Spökis, som hette Danielsson, var bussförare på 1940-talet och körde dåvarande linje 62. Den gick mellan Norra Bantorget och Beckomberga. Vissa turer gick till Islands-torget. En dag när han var på väg från Islandstorget mot
Bällsta Bro mötte han en buss på gärdet utanför Bromma Flygplats. Bussförarna brukade alltid skoja med varandra vid möten. Denna gång böjde Danielsson sig så djupt ned att en passagerare i den mötande bussen uppfattade det hela som att Danielssons buss var förarlös. När hon kom fram till Islandstorget ringde hon Spårvägens växel och sade skräckslagen: "Ni måste stoppa den herrelösa
På denna raksträcka möttes bussarna. Foto Ulla Widell.
bussen på väg mot Stockholm som jag mötte vid Bromma Flygfält.” Under kriget hade en flygare i Norr-land hjälpt till att rädda människor genom underliga flygningar och därigenom fått
benämningen ”Spökflygaren” eller ”Spökis” i tidningspressen. Danielssons kollegor tyckte att ”Spökis” var ett bra namn även för Danielsson. Han har själv berättat detta för mig i slutet på 1960-talet.
Spök-Ulla Ulla Danielsson arbetade som sommarextra på spårvägens kontor en sommar i slutet av 1960-talet. Hon fick sitt smeknamn eftersom hon var dotter till ”Spökis” Danielsson ovan.
Gravida Johan Johan var spårvagnsförare. Han var en kraftigt byggd man. Det sades att han fick sitt smeknamn av en spårvagnskonduktör som en vinterdag såg Johan i profil när de stod utanför spårvagnståget i väntan på avgångstid. Den tjocka vinterrocken Johan hade, klädde honom på ett sådant sätt att konduktörens tankar ledde till gravida kroppar och han utbrast ”Hej Gravida Johan”. Sen fick Johan hete så en längre tid.
Gaslösa Karlsson Det har berättats för mig att Karlsson bodde i ett av höghusen i Årsta. Av de fyra höghusen hade man gasspisar i tre fastigheter, men inte i det hus där Karlsson bodde. Där hade man elspisar.
Vaxholm Bussförare (sedermera trafikmästare) bosatt i Vaxholm. Han var den vid spårvägen som hade längst att åka till jobbet av spårvägens personal
Vaxholms kurva
En av kurvorna på Gasverksvägen vid gamla gasklockorna, där det sades att  buss-
föraren som kallades Vaxholm i det hala väglaget en vinterdag
kom över på fel sida med bussen som var av ”bulldoggsmodell”. Bussens kofångare lär ha häktat i buskaget på platsen, varför bärgningen blev lite komplicerad.
Hjalmar från Kalmar Hette Erik Hjalmarsson och var uppvuxen i Loftahammar utanför Kalmar. Lär ha fått sitt smeknamn sedan benämningen förekommit i någon känd revy.
Flysta-Pelle Var ”kvartsbas” på SJ Solna-linjerna. Han fick sitt smeknamn av att han bodde i Flysta
Plankan Var bussförare på SJ:s busslinje 3 tur 1. Han fick sitt smeknamn av att han var extremt lång och smal.
Vackre Per En mycket artig och trevlig instruktör vid bussförarskolan i Hornsberg. Dessutom tyckte många kvinnliga förare att han var snygg.
Garbo Var även han instruktör vid bussförarskolan i Hornsberg i alla fall i början på 1970-talet enligt uppgiftslämnaren. Orsaken till namnet är väl given? Han var en s.k. "snygging" enligt många.

Kidnappar'n Se särskild artikel
Upp