Den 9 juni 2008 var det 50 år sedan den stora urspårningen ägde rum i Spånga.
Som jag minns det var det mycket varmt i början av juni 1958.
Den gamla järnvägen mellan Spånga och Hässelby trafikerades inte längre av några persontåg. Endast några soptåg per dag på högst 40 vagnars längd vardera trafikerade banan.
Dessa tåg drogs oftast av ett diesellok modell T 23, men denna dag drogs det av SJ:s lok nr 1710 litt E-6, som tidigare ägts av Stockholm-Westerås,-Bergslagens Järnvägar och då hade nr 82 litt M.
Rune A Ekegren har i brev lämnat ovanstående faktauppgifter till järnvägsmuseet i Gävle.
Av brevet framgår att tåget gick genom en fellagd växel vid Spånga, passerade förbi kolbryggan och gick genom en stoppbock.
Själv minns jag att flera vagnar välte och att dess innehåll föll ut bredvid banvallen. Brandkåren (främst då Spånga Borgarbrandkår) tvingades elda upp soporna på plats och stanken var långtifrån behaglig.
Har Du egna minnen från denna händelse?
Hör gärna av Dig och dela med Dig via emailen max@trafikminnen.se
Det har senare skett ytterligare en urspårning i samma växel. Det var enligt uppgiftslämnaren någon gång i slutet på 1960-talet då han arbetade på SJ.
Den gången drogs tåget av dieselloket T 23.
Endast loket spårade ur och efter reparation kunde vagnarna dras till Lövsta.