Skall Spånga station läggas ned?
-förslag att ersättas med ny station vid Solvalla

Spånga station togs i bruk den 15 december 1876 då tågtrafiken på Västeråsbanan öppnades för allmän trafik och invigdes. I början stannade både fjärrtåg och lokaltåg här. Vissa lokaltåg fortsatte till Kungsängen och Bro.

För att kunna tillgodose den ökande trafiken till förortsstationerna byggdes dubbelspår mellan Stockholm och Spånga år 1908.
Det året byggdes också ett nytt stationshus i Spånga. Det användes i 67 år innan det revs 1975 och ersattes med den nuvarande pendeltågsstationen som i sin tur totalrenoverades år 2004.

I anslutning till stationen finns sedan många år en bussterminal som 2008-04-21 angörs av 11 busslinjer.
Enligt nedanstående uppgifter på Folkpartiets hemsida 2008-04-21 finns det inom SL planer på att lägga ner Spånga station. SLs styrelse har informerats om tankarna på att stänga stationen, men än är inget beslut fattat. Folkpartiet ställer sig avvisande till förslaget enligt SL:s vice ordförande, oppositionslandstingsrådet Maria Wallhager.

Så här stod det på Folkpartiets hemsida:

"Tanken är att när nya tvärgående förbindelser skapas ska en ny station läggas vid Solvalla som då ska förbinda kollektivtrafiken i flera riktningar. Men med en ny station i Solvalla anses Spånga station ligga för nära och därför är den hotad.

- Utveckla gärna kollektivtrafiken så att fler får glädje av den, men inte på bekostnad av andra resenärer. En nedläggning av Spånga station skulle krångla till vardagen för många som bor i Spånga. Stationen är dessutom idag en viktig knutpunkt för många resenärer även från Vällingby, Tensta och Rinkeby. Spånga är ett expansivt område som behöver sin väl utbyggda kollektivtrafik. Säger Anna Starbrink från Spånga, kandidat till landstingsfullmäktige (fp).

- En nedläggning av stationen skulle inte bara försvåra för trafikanterna. Det skulle också vara ett hårt slag mot Spånga centrum. Många av handlarna och andra småföretagare där är förmodligen beroende av den kundkrets som besöker centrumet på sin väg till och från stationen. Därmed riskerar servicen för Spångaborna inom många olika områden på sikt att försämras, avslutade Wallhager och Starbrink."

Min personliga kommentar:
Jag hittade ovanstående av en ren slump när jag sökte på Googles "Spånga station" och blev lätt förfärad.
Jag vill betona att jag inte på något sätt är politiskt aktiv i något parti eller partiliknande sammanhang, men Spånga Station engagerar mig djupt.
Som framgår av artikeln om tågtrafiken Spånga - Hässelby kom SJ:s första busslinje till Spånga station vid mitten av 1940-talet. 1952 kom Spårvägens linje 117 Brommaplan - Spånga station och cirka 6 år senare kom linje 118, som då gick mellan Spånga station och Vällingby via Nästaplan. Sammanlagt fanns då 3 busslinjer med anknytning till Spånga station.
Idag (2008-04-21) har busstrafiken som angör S
pånga station utökats till följande 11 busslinjer:

112 Spånga station - Alvik

116 Spånga station - Kälvesta - Vällingby

117 Spånga station - Brommaplan

118 Hallonbergen - Spånga station -Vällingby

119 Backlura - Spånga station - Solna Centrum

157 Lunda industri - Rissne - Danderyds sjukhus

158 Vällingby - Spånga station

179 Vällingby - Sollentuna station

514 Spånga station - Sollentuna station

517 Spånga station - Kista Centrum

591 Centralen - Råby/Granhammar

UPP