Snökaos lamslog kollektivtrafiken
Som framgår av tavlan var alla bussturer inställda på grund av halkan kvällen den 1 november 2006.
Foto: Bussmicke

Varje år tycks vi alltid överraskas av vinterns första halka. Det hjälper inte ens att det numer är lag på att man ska ha vinterdäck på fordonen senast fr.o.m. den 1 december och att man får ha vinterdäck monterade redan från oktober.
Året var 2006 då vintern slog till rejält för första gången den första november. Samma ”visa” som vanligt hos bilförarna: ” Oj då, vad halt det är”!!
I radio och TV intervjuades bilförare som suttit i sin fordon tre timmar och bara kommit en liten bit på resan som normalt brukade ta 20 minuter.
På kollektivtrafiksidan blev det givetvis stora problem och på Svenska Omnibusföreningens Forum ”Buss-Snack” rapporterades följande när klockan var 18:40:
Trafiken är helt inställd på följande trafikområden sedan kl 18.30:
I kommunerna Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Upplands-Väsby, Märsta i Sigtuna kommun samt Täby, Österåker (Åkersberga), Vaxholm, Nacka, Värmdö, Ekerö, och Södertälje samt i Stockholms kommun i trafikområdena Söderort och Bromma.

Dessutom var det kraftiga förseningar i Stockholms Innerstad och i övriga norrortskommuner. Stomlinje 1 som normalt går mellan Frihamnen och Stora Essingen tvingades man avkorta så att bussarna vände vid Västerbroplan istället för vid Essingetorget. De busslinjer som normalt går från Ropsten ut till olika platser på Lidingö kunde inte komma upp på Lidingöbron på grund av halkan, varför de bussar som var ute på Lidingö fick vända vid Torsviks torg istället för att försöka gå in till tunnelbanestationen Ropsten.
Busstrafiken till Haninge (linjerna 806, 807, 809 och 810) fick utgå från Hökarängens t-banestation i stället för från Gullmarsplan. Med andra ord rådde totalt kaos i hela Stockholmsregionen.

Från Mörby Centrum i Danderyds kommun rapporterades att där stod ”fullt med folk” som inte kunde komma hem på det vanliga sättet med bussar från t-banestationen. De flesta stod och ringde med sina mobiltelefoner för att försöka meddela sig med sina anhöriga.

Sådana här oväder brukar kallas "Force Majure" och då gäller normalt inte resegarantin som innebär att man kan få ersättning för taxiresor från SL, men SL lät garantin gälla. Frågan var väl bara om någon taxi fanns att tillgå - och om så hade varit, hade väl den haft lika svårt att ta sig fram som all annan trafik. Trafiken stod ju i princip helt stilla överallt på grund av halkan.

Den här bilden tog "Mr G" på E 4:an strax norr om trafikplats Järva Krog på väg in mot Stockholm när klockan var 17.27. Mr G har berättat att hans hemresa den här tiden på dygnet normalt tar 20-40 minuter beroende på trafiksituationen. Den här dagen tog det 4 timmar och 30 minuter.

All spårbunden kollektivtrafik ovan jord drabbades givetvis också av förseningar. Bara tunnelbanan ut till Södra Järvafältet (Rinkeby, Tensta, Hjulsta) fungerade smärtfritt, men så går den ju i tunnel hela sträckan Kungsträdgården - Hjulsta. I en rapport från en av mina bekanta som åkte pendeltåg konstaterades att just det tåget bara var lite mer än två timmar försenat.

Väghållarna i Ekerö kommun hade total avsaknad av förberedelse för halkbekämpning och snöberedskap vid detta tillfälle enligt rapportörer som bor i kommunen. Inga plogpinnar/snökäppar fanns uppsatta till exempel. Tre bussar gick av vägen innan Swebus trafikchef i Ekerö tvingades ta beslutet att ställa in busstrafiken.

Problemet med vädret visade sig inte handla så mycket om snö specifikt utan mer om isgata. I Älvsjö vid väg E4/E20 var det i praktiken ”parkeringsplats”. I ena ritningen stod en buss skyltad 144 som var på väg hem till garaget och slirade. Nere vid trafikljusen i motsatt riktning stod en buss på linje173 som helt enkelt inte kunde ta sig upp utan parkerades strax efter korsningen. Uppe på krönet av Kontrollvägen som går parallellt med motorvägen stod också en buss på tvären. Hela trafikmotet var fullproppat med bilar och all vägbeläggning bestod ytterst av blank is. Även de fordon som var försedda med vinterdäck hade mycket stora problem.
Jag tror aldrig jag upplevt motsvarande trafikförhållanden i Stockholm. Så illa att i stort sett all busstrafik i praktiken blev inställd.

Denna buss på linje 160 gled över i vänstertrafikläge och fastnade här vid Årstaberg. Sedan blev alla busstturer inställda på grund av halkan kvällen den 1 november 2006.
Foto: Bussmicke
Samtidigt är det lite förvånande att berörda instanser inte var mer förberedda. TV:s meteorologer hade gått ut och varnat i nästan en vecka om att ett snöoväder var att vänta över stockholmsområdet och att det skulle medföra halka och snö. Man undrar ju varför stockholmarna inte bryr sig om detta och sätter på vinterdäcken när SMHI går ut med så kraftiga varningar. Att skylla på att man inte var "förberedd" på ovädret är en ganska dålig ursäkt med tanke på ovan nämna varningar.
 Men vädret var dåligt även i Västra Götaland. En rapportör lyckades ”klara sig” med ”bara” en försening på 17-minuter med en tidig busstur i Alingsåstrakten, trots ymnigt snöfall och bister blåst..
 Bilarna är ofta en bov i dramat. Det var också dessa som orsakade större delen av förseningen i Alingsås.

Men åter till Stockholmstrakten: En rapportör hade åkt med Swebus Express linje 846 mellan Stockholm och Västerås. Bussen körde ”direkt” (alltså inte in i Enköping som den vanligtvis gör). När turen går via Enköping tar resan normalt 1 tim och ca 50 min. Denna kväll tog resan 3 timmar och 10 minuter trots att man således inte körde in i Enköping. Däremot körde man gamla riksvägen från Litslena-rondellen. Annars hade det tagit mycket längre tid.
En förare körde linje 434 Slussen - Sollenkroka och var tillbaka till Mölnvik kl. 22:15,vilket var mycket strongt gjort. Han berättade att från Strömma och utåt var det ganska okay att köra men dessförinnan var det helt annorlunda. Klockan 22:48 gick det både en buss på linje 433 till Stavsnäs och en buss på linje 434 mot Sollenkroka från Slussen. Problemen vid den tiden var att en buss och en lastbil blockerade vägen vid Vikingterminalen på Stadsgårdsleden. Sedan var det svårigheter vid Lugnetrondellen. Under rondellen stod minst fyra bussar intill eller i diket. Därefter gick det rätt bra. I alla fall genom Nacka.
Linje 413 Slussen - Björknäs Centrum med avgångstid 22.53 från Slussen var framme i Björknäs först 24.06. Resan tog cirka en timme längre än vanligt.

Till sist i detta ”ovädersreportage” en notering från en förare som denna dag körde en av anslutnings-bussarna från båten ”Birka Princess”:
”Jag ligger bak i bussen ”Interbus 510” på Swebus garage i Södertälje. Webaston går. Kudden och sovsäcken är framme. Jag är på tomkörning upp till Stockholm efter att i eftermiddags ha kört från Stockholm till Södertälje på 3.5 timme, men nu kommer jag inte fram de sista 30 km på återvägen. Vägen är fortfarande blockerad. God natt !”
Upp