Trafikbiträden lanserades i maj 1965

På "Spårvägstiden", dvs före 1 januari 1967, kallades Trafikmeddelandena "Trafikorder". I början på maj 1965 gav "Yttrafiksektionen" ut ett trafikmeddelande som hette "Trafikorder Ysek Litt. A 108/1965".
Det gällde fr.o.m. 11 maj 1965.

I den berättas att provtjänstgöring med trafikbiträden införs den 11 maj. Syftet var att under rusningstid få en bättre regularitet i busstrafiken. Antalet bevakningspunkter för trafikreglering utökades samtidigt som trafikbiträdena fick större befogenheter att på eget initiativ och i samarbete med trafikbefäl vidtaga regleringsåtgärder vid trafikförseningar samt befogenhet att dirigera förfogandevagnar. ”Av trafikbiträden givna anvisningar om tomkörning, vändning etc. SKALL åtlydas av förarna” står det i trafikmeddelandet.

Innerstaden delades in i 4 övervakningsområden: Söder, Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm. En trafikmästare ledde arbetet inom sitt område. Tm kunde ha flera biträden.  Befälskioskerna Södermalmstorg, Fridhemsplan, Odenplan och Norrmalmstorg var deras ”kontor”.

Man startade med totalt 14 trafikbiträden. Dessa var i tjänst måndag - fredag 06.00-09.45 samt 14.30-18.30. På lördagarna var de på plats 06.00-09.30 samt 11.30-15.30.

Det var inte alltid som trafikbiträdena fick arbeta "i fred". De stördes ofta av trafikanter och andra personer som ställde frågor om kollektivtrafiken i andra områden än i det område man befann sig.
En av incidenterna på Norrmalmstorg kan Du läsa om här.

Trafikbiträdet i Farsta blev med tiden mycket populär och omskriven i lokalpressen flera gånger. Hans roll var ju att se till att extrabussar togs fram när det behövdes, men han ordnade även med kundvagnsköerna i centrat.
Bussresenärerna som varit och handlat på t.ex konsum eller Åhléns tog med sig kundvagnen ända fram till bussen på Kroppaplan, där trafikbiträdet tog hand om vagnen..

Upp