Problem när T-banan till Järva invigdes

Den 1 mars 1968 flyttade de första hyresgästerna in i bostäder på södra Järvafältet, dvs i Rinkeby, Tensta och Hjulsta. De första sju åren fick Järvaborna nöja sig med bussförbindelser till Spånga station eller (som i Rinkebys fall), även till Sundbyberg.

Den 31 augusti 1975 kom vändpunkten för dessa tre samhällen. Då invigdes nämligen den första t-banelinjen till området.Tågen gick de första åren från Kungsträdgården via Västra Skogen-Solna Centrum-Hallonbergen-Rinkeby till Tensta och Hjulsta. Några år senare tillkom t-banegrenen till Norra Järvafältet, då linjen till Södra Järvafältet fick ny sträckning Västra Skogen-Rinkeby via Sundbyberg och Rissne.

Själva invigningsceremonin den 31 augusti 1975 ägde rum vid 15-tiden på station Solna Centrum, där kung Carl XVI Gustaf höll i saxen som klippte det blågula bandet.

Det blev dock en viss dramatik i slutfasen av förberedelserna inför invigningen. Många små arbetsgrupper deltar i jobbet "bakom kulisserna". Det är mycket som ska klaffa perfekt. Varje arbetsgrupp hade ett detaljerat tidsschema att följa. Den grupp som skulle smycka tunnelmynningen med "blommor och blader" och sätta upp det blå-gula bandet låg mycket bra till tidsmässigt och var klara med denna del 7 minuter tidigare än vad som var angivet på schemat.

När kl. var 13.55 hände det som inte skulle få hända: Ett "tomtåg" på väg från Rissnehallen till Kungsträdgården dundrar in på stationen och "river med sig" både buskar och invigningsband. Man hade i berörd arbetsgrupps schema missat att ange att detta tåg måste ha passerat innan det blå-gula bandet fick sättas upp.

När jag och min fru anlände till stationen i god tid för att delta i evenemanget, möttes vi av en mycket förskräckt PR-chef som undrade om vi visste var sybehörsaffären låg och om den fortfarande var öppen. Hans akuta uppgift var att få tag på ett nytt blå-gult band till invigningsceremonin.

Det hela ordnade sig med nytt band och efter det att kungen klippt bandet, rullade två invigningståg parallellt genom tunnlarna in till Kungsträdgården. Det tåg som gick på "motspår" var sedan det första tåget i reguljär trafik på linje 10 ut mot Hjulsta. När det tåget (fullsatt med trafikanter) sedan kom till station Rådhuset uppstod nästa problem!

SPÅRLEDNINGSFEL!! Jag och många med mig gick då av tåget och tog andra färdmedel hem. Jag minns inte exakt, men har för mig att trafiken kom igång igen efter knappt 30 minuter.

Upp