Tvärbanan 10 år:
läs här om SL:s utbyggnadsplaner

Tvärbanan byggs ut norrut

Tvärbanan som egentligen har linjenummer 22 är idag cirka 11 kilometer lång och binder samman Stockholms pendeltågs- och tunnelbanenät "på tvären".
Den går i en halvcirkel från Alvik till Gullmarsplan och vidare till Sickla udde i Hammarby sjöstad.

Tvärbanan (spårvagnslinje 22) vid hållplats Globen på väg mot Alvik.
Foto: AGR

Tvärbanan är en genväg för resenärerna i SL-trafiken och ger dem möjlighet att byta mellan busslinjer, pendeltåg och tunnelbana utan att behöva passera City. Tvärbanan öppnades för trafik år 2000 och har idag (april 2010) över 47 000 resenärer per dygn.

Fram till 2030 beräknas Stockholms befolkning att öka med 500.000 invånare. För att möta det växande behovet av kollektivtrafik planerar SL att bygga ut Tvärbanan med flera nya grenar.

Först ut är Tvärbanans Solna - gren, som ska gå från Alvik till Solna station via Ulvsunda industriområde, Sundbybergs centrum och Solna centrum. Arbetet med Solnagrenen startade hösten 2009. 

Tvärbanans Kista - gren, som är tänkt att gå från Ulvsunda via Rissne och Ursvik till Kista och därifrån vidare till Sollentuna, planeras att byggas längre fram i tiden. Under våren 2010 är förstudien för utbyggnaden mot Kista ute på remiss. Syftet är att få in synpunkter från berörda kommuner, myndigheter och organisationer om Kista ­ grenens utformning, sträckning och utbyggnad.
Enligt uppgifter på Folkpartiets hemsida 2008-04-21 lär det finnas planer på att bygga en omstigningsstation mellan Tvärbana och järnväg vid nuvarande Solvalla Travbana. Det finns ju planer på att både Solvalla Travbana och Täby Galoppbana ska flyttas till Haninge kommun och ge plats för bostäder och arbetsplatser.

Tvärbanan till Solna

En utbyggnad av Tvärbanan norrut från Alvik till Solna kommer att medföra att nya bytesmöjligheter mellan spårvagn och tunnelbana, pendeltåg och buss möjliggörs.

En fullt utbyggd Tvärbana till Solna blir nästan sju kilometer lång och förbinder fyra viktiga bytespunkter längs vägen: Alvik, Sundbybergs centrum, Solna centrum och Solna station. Sträckan är nästan 7 kilometer lång med flera broar och tunnlar. På sasträckan kommer att finnas åtta hållplatser.
När trafiken startar 2013 kommer resan mellan Alvik och Solna station att ta drygt en kvart.
Från Alvik går Tvärbanan in i en 800 meter lång tunnel under Traneberg. Tunneln mynnar ut efter Margretelundsvägen och spåren fortsätter på en bro över Ulvsundasjön. Därefter kör Tvärbanan på det befintliga industrispåret genom Ulvsunda industriområde och går sedan under Norrbyvägen och därefter längs Karlsbodavägen. 

Tvärbanan vid hållplats Alviks Strand på väg mot Alvik.
Foto: AGR

Tvärbanan passerar Bällstaån på en egen bro. Den byggs i samma höjd som den nu befintliga bron för biltrafiken.
Tvärbanan följer sedan Landsvägen, där den ska samsas med bussar, bilar och cyklar fram till Sundbybergs centrum. 

Därefter passerar Tvärbanan över järnvägen på en egen bro strax efter Sundbybergs station och når så vägen som leder till Solna Business Park. Här går Tvärbanan tillsammans med övrig trafik fram till Svetsarvägen. Tvärbanan korsar sedan Gränsgatan vid Ankdamsrondellen och går därefter på egen banvall längs Frösundaledens norra sida.

Vid Solna centrum finns det möjlighet att byta till både tunnelbana och buss. Tvärbanan fortsätter därefter under Solnavägen / Frösundaleden och kommer upp i Hagalund. I närheten av Solna station finns ändhållplatsen.

Tvärbanan till Kista

SL planerar också att förlänga Tvärbanan från Alvik till Kista. Syftet är att skapa bättre tvärförbindelser i de norra och västra delarna av Stockholmsregionen och öka tillgängligheten med kollektivtrafiken.

Längs den tänkta sträckningen ligger några av Stockholmsregionens mest betydelsefulla utvecklingsområden, och antalet arbetsplatser bedöms fortsätta öka. Samtidigt planerar Stockholms stad, Sundbybergs stad och Sollentuna kommun en omfattande nyexploatering av bostäder. En utbyggd Tvärbana kommer att binda ihop områdena bättre och bland annat koppla ihop tunnelbanans Blå och Gröna linje med pendeltåget och en eventuell framtida station för regionaltåg.

Sträckningen för den planerade Kistagrenen börjar strax norr om hållplatsen Ulvsunda, och går sedan genom Bromma handels- och flygplatsområde och vidare parallellt med Ulvsundaleden förbi Annedal och Solvalla.

Tvärbanan fortsätter sedan över Ulvsundavägen till Rissne centrum. På den sträckan finns två kvarstående alternativ: ett längs Kavallerivägen och ett öster om Sundbybergs kommunhus i Rissne.  Norr om Rissne centrum går Tvärbanan parallellt med Artillerivägen fram till Enköpingsvägen och vidare till Stora Ursvik.  Även genom Stora Ursvik har ett antal olika alternativ studerats och en viktig aspekt vid valet av sträckning har varit att hållplatsen i Stora Ursvik ska vara tillgänglig för boende såväl i Stora Ursvik som i Rinkeby.

Kistagrenen fortsätter sedan över Järvafältet där dragningen ska göra ett så litet intrång som möjligt. Spåren passerar sedan den planerade nya E18 och kommer fram till Ärvinge i Kista. Därefter går sträckningen längs Hanstavägen fram till Kista Centrum. Om Kistagrenen dras till Sollentuna centrum finns fyra aktuella sträckningsalternativ genom Kista. Om Kistagrenen däremot dras till Helenelund finns endast en aktuell sträckning.

Från Kista Centrum studerar man nu tre olika alternativ för anslutning till Pendeltågets Märstagren: Helenelund, Sollentuna C eller Häggvik.

Källa: SL:s hemsida 2010-04-12
Vill Du se bilder och läsa om utbyggnaden mellan Solna Buisness Park och Sundbybergs torg  Klicka då här.
Upp