|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saltsjöbanan invigdes den 1 juli 1893. Den tillkom i samband med att man byggde samhället Saltsjöbaden. De första 20 åren drogs vagnarna av ånglok, men 1913 elektrifierades banan som en av de första järnvägarna i Sverige. Den hade en i Sverige ovanlig spänning, 1500 V likström. På 1970-talet ändrades spänningen till 750 V, det vill säga samma spänning som tunnelbanan hade. Man rustade då också upp Saltsjöbanan genom att införa nya tåg av tunnelbanemodell.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Från början drevs banan av Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön, med familjen Wallenberg i spetsen. Saltsjöbanan var redan från början mycket lönsam bland annat eftersom den även nyttjades för godstrafik av Wallenbergfamiljens olika företag i Nacka. Ursprungligen fanns spårförbindelse med stambanan vid Slussen i form av ett hamnspår. Denna förbindelse ersattes senare med ett spår via Hammarbyhamnen och Skansbangården till stationen Stockholm Södra. Denna förbindelse i sin tur har inte använts på många år och är delvis överasfalterad. I praktiken är Saltsjöbanan således numera isolerad från övriga spårsystem och fordonstransporter till och från banan sker på vägnätet med hjälp av trailer. De vagnar som används på Saltsjöbanan i dag (2011) är motorvagnståg bestående av två vagnar. De påminner mycket om de blå tunnelbanevagnar SL köpte i samband med att "Blå Linjen" till Hjulsta öppnades för trafik i augusti 1975. Saltsjöbanans vagnar är således baserade på tunnelbanevagn typ C8 men anpassade för Saltsjöbanan. Varje enhet består av två fast ihopkopplade vagnar, varav den ena med drivkraft (440 kW) och den andra utan drivning. Varje vagn har 72 sittplatser, och är 17,6 m långa. Tågen består högst av sex hopkopplade vagnar, vilket ger en tåglängd på 105 meter. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det finns långt framskridna planer på att ge Saltsjöbanan en ny gemensam infart med Tvärbanan till Stockholm. Det förslag man nu arbetar vidare med omfattar en omläggning till en sträckning runt Henriksdalsberget samt en tunnel under Danvikskanalen för att undvika att trafikeringen störs av broöppningar vid Danviksbron. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||