|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I början på 1970-talet kom ledbussarna. För att få sätta dem i trafik krävdes att utrymmet för bussarna vid hållplatserna förlängdes och i många fall även att hållplatslägen måste flyttas eller i vart fall justeras ett par meter. I förortskommunerna var man först med ledbusstrafikerade linjer och Botkyrka kommun var tidigt ute. Vid provkörningen deltog en av SL:s trafikingenjörer, fackliga representanter, någon från hållplatsavdelningen, personal från kommunens gatukontor och civilklädd polis.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I hållplatsläget längst till vänster på bilden ovan utspelades händelsen med knarkaren. Foto: Mr G | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provkörningen denna händelse berättar om genomfördes en mycket varm försommardag. När själva provkörningen var avklarad, stod man kvar med bussen vid hållplatsläget för dåvarande linje 749 vid Fittja T-station. På den tiden trafikerade linje 749 sträckan Fittja tunnelbanestation-Södertälje C. Att man valt att stå vid detta hållplatsläge berodde på att nästa tur på linjen skulle gå först någon timma senare. Samtliga dörrar var öppna för att man skulle få lite luftcirkulation i bussen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||