Kommentarer till gamla linjenätet på Värmdö

Kristofer som arbetade på SL:s Trafikupplysning mellan 1988 och 1999 har lämnat följande förtydligande kommentarer till Linjehistoriken för BSBV:s linjenät:

Linje 12 (Borgmästaregatan - Lagnö) gick vissa turer via Gustavsberg på 60-talet.

Linje 15: Från början ,1930, var det linjenummer 5 som gällde för busstrafiken till
och via Gustavsberg. Denna linje hade också linjegrenar till Eknäs brygga, Strömma och Värmdö kyrka. Senare fick de olika linjenummer, men själva linje 15 gick från början åtminstone till Värmdö kyrka, eventuellt till Ängsvik, så
Gustavsberg har aldrig varit slutstation för linje 15.

Linje 16 gick inte till Vreta gård under den period ändhållplatsen var vid Nyvarp. Från 1941 gick linjen till Lillsved.
Det var linje 25 (Borgmästargatan - Stenslätten) som på vissa turer gick via Vreta gård. Linje 16 tog dock senare över trafikeringen till Stenslätten och Vreta gård och ersatte på så sätt linje 25.

Linje 17 tog senare över sträckningen till Saltarö och ersatte därmed linje 18.

Linje 19/29: Normalt var det linje 19 som gick till Djurö efter brons tillkomst 1962. Dessa turer gick då via Stavsnäs Vinterhamn. Endast turer som inte gick via Stavsnäs skyltades 29.

Linje 20 tog senare över trafikeringen till Fågelvik och ersatte därmed linje 21 medan linje 23 tog över trafikeringen till Mörtviken och ersatte på så sätt linje 22.


"Skepparn" har följande kommentarer och förtydliganden:

Med stort nöje har jag tagit del av Kristofers kommentarer ovan till linjebeskrivningen. Dock vill jag komplettera med följande och med "en dåres envishet" hävda att jag har rätt.

Linje 15 hade ändstation vid Kalvsviks brygga. Men ett STORT MEN!
Till Kalvsvik gick endast ett fåtal turer dagligen. Däremot gick det oftare turer som vände vid Gustavsberg, Vik central, Sjövägen och Ängsvik.
Vid nästan varje tur till Kalvsvik gick en förstärkningsbuss till Sjövägen eller Gustavsberg. Vid dessa turer stannade Kalvsviks-bussen inte för avstigning före Torsby respektive Gustavsbergs Hästhagen.
Nu kan jag lämna en liten förklaring till min ansamling av ändhållplatser.:

Grisslinge-turerna förlängdes med två hållplatser till Viks central och
Hemmesta-turerna förlängdes förbi Soläng till Sjövägen.
De turer som gått till Värmdö Kyrka förlängdes till Ängsvik.

Så till l
inje 19/29:

Förlängningen av linje 19 till Djurö (Byns Gård) är en sen konstruktion, Till yttermera visso gick så gott som samtliga turer på linje 29 via Stavsnäs vinterhamn. Endast de turer som hade båtpassning vid Sollenkroka gick inte ner till Stavsnäs, men vanligtvis gick en tur på linje 19 samtidigt eller i nära anslutning till linje 29:s avgångar.

Linje 22/23

Båda linjerna trafikerades samtidigt. Eftersom de gick olika vägar efter Brunn. Linje 22 (428) förlängdes dock till Björkviks brygga och linje 23 (429) förlängdes till Idalen. Sedan är det en annan historia att vissa turer gick ut som 22:a och in som 23:a.

Mvh "Skepparn"

UPP