|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
När SL i februari 1969 tog över ansvaret för busstrafiken i nordost-sektorn efter SJ Biltrafik Danderydslinjerna, fanns det en busslinje med nr 601 som gick mellan Jarlaplan i Stockholm och Vallentuna station.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Men denna berättelse handlar om den avkortning av linjesträckningen på linje 601 i Vallentuna kommun som ägde rum 1975-08-18. Då avkortades linjen till en ny ändhållplats i Täby kommun som hette Jarlabankes bro. Detta vållade stora protester bland Vallentunaborna och 14 dagar efter förändringen slog "bussligan" som tidningarna kallade aktionen till vid Sveavägens hållplats i Stockholm tisdagen den 2 september klockan 16.35. Cirka 500 personer väntade vid hållplatsen och fyllde upp de tre närmast avgående ledbussarna på 601:an. De satt sedan kvar i tre och en halv timma på resp. buss enligt tidningen NT. Kravet okupanterna ställde för att gå av bussen var att de skulle få åka ända fram till den gamla ändhållplatsen Rosengården. "Resenärerna" försökte med alla möjliga medel (bl.a. med kaffe och nybakat bröd) muta bussförarna att fortsätta köra ända till Rosengården, men utan att lyckas. När de till sist gav upp vid 20-tiden och väl lämnade bussarna, marscherade de i ett demonstrationståg från Jarlabankes bro till Tuna Torg i Vallentuna centrum, där de antog en resolution rörande bussarna på linje 601. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||