|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inför budgeteringen 2006 gjorde SL på hösten 2005 en inventering av statusen hos befintliga regnskydd i Stockholms län.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De sista som fanns kvar av de ursprungliga ”Blomskydden” stod vid hållplatserna Manilla och Blockhusudden på Djurgården. När de hade tjänat ut, ersattes de med skydd som SL lät nytillverka efter den gamla ritningen. Förutom vid de två nämnda hållplatserna sattes det under 1995 upp nytillverkade ”Blomskydd” vid busshållplatserna Djurgårdsbrunn, Edelstams väg och Thielska galleriet utefter linje 69 på Djurgården. Vid Edelstams väg och Thielska Galleriet ersattes gamla Friesskydd. Nu har ytterligare något exemplar nytillverkats, så modellen verkar ha en framtid. Närmast i ålder står nog sträckmetallskydden i förortskommunerna och på platser i innerstaden där det av utrymmesskäl inte gick att sätta upp annat skydd. Det är även denna typ av skydd som dominerat i antal sett över hela länet. 2005 fanns enligt SL:s utredning
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sträckmetallskydden fanns i 4 varianter: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I slutet på 1980-talet började man konstruera regnskyddsmodeller med glasrutor. Efter diverse prov och en anbudsförfrågan skrevs ett avtal mellan SL och Team Tejbrant Miljöprodukter AB den 6 april 1987. Enligt det avtalet skulle 850 nya regnskydd sättas upp varav hälften skulle ha reklam. Sedan tidigare fanns det 314 regnskydd som hade tavlor med klistrad reklam enligt ett avtal med Wennergren Williams. De flesta av dessa 314 skydd var tillverkade i sträckmetall. Dessa regnskydd påverkades inte av det här avtalet. De regnskydd som ingick i avtalet var av den s.k. Concretamodellen med platt tak och klistrad reklam. Företaget Valles skötte reklamen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reklamskydden Sedan lång tid tillbaka har det funnits regnskydd som har haft tavlor med klistrade reklamaffischer. Företaget Wennergren Williams hade ett avtal med SL (och före 1967 kanske med AB Stockholms Spårvägar). Avtalet innebar att Wennergren & Williams betalade för att få ha sina reklamtavlor i skydden. Regnskydd som skulle vara helt reklamfinansierade började man diskutera redan i början av 1980-talet (om inte tidigare) och det gjordes flera försök med olika modeller. Vid Karl XII torg hade ARE-bolagen en prototyp och vid Karlaplan satte Team Tejbrant Miljöprodukter AB ut ett tidigt Concteraskydd med klistrad reklam. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det gick trögt att få tillstånd att bygga avtalets skydd. Framförallt i Stockholm stad beviljades färre och färre bygglov. Till slut blev det totalstopp. För att bryta dödläget började SL se sig om på marknaden på nytt. När det sedan inte hjälpte att ”hotta upp” Concretorna, tog Tejbrant och Valles fram ett förslag på skydd som hade ljusvitrin i stället för klistrad reklam. Förmodligen kom det för sent i processen eftersom staden avfärdade det ganska omgående. Tejbrant tog då tillsammans med Valles fram alternativa regnskyddsvarianter som man försökte få Stockholm stad att acceptera. I detta läge var bara ”det bästa gott nog”, så Tejbrant (och Valles) inledde ett samarbete med det tyska företaget Wall, som hade ungefär samma affärsidé som J-C Decaux . Enda skillnaden var att J-C Decaux hade en standardmodell och en elegantare modell, medan Wall satsade mycket på design och hade en italiensk arkitekturprofessor som hette Bonani knuten till sig. Bonani skickades till Stockholm och strövade runt på stadens gator och lät sig inspireras. Sedan återvände han till Berlin där han tog fram en särskild Stockholmsmodell som skulle förgylla SLs hållplatser. För att ta ställning till underverket åkte i november 1989 en delegation bestående av folk från Stockholms stadsbyggnads- och gatukontor, Åke Tejbrant, Valles ägare Stig Lindegrén, Runar Edlund från Valles och Göran Ståldal från SL till Berlin med ett inhyrt flygplan. Det gick inte att flyga reguljärt direkt till Berlin på den tiden eftersom man då fortfarande måste passera DDRs luftrum i särskilda korridorer. Resan som gick av stapeln en måndag, sammanföll med att Berlinmuren öppnades och på fredagen före resan var det mycket osäkert vad som skulle hända. Det var tveksamt om resan verkligen kunde bli av. När vi skulle landa var det så dimmigt att piloten nätt och jämt vågade sig på en inflygning. Väl på plats hos den tyska regnskyddstillverkaren, visade ägaren stolt sin stockholmsmodell. Lena Hackzell från stadsbyggnadskontoret gjorde ”tummen ner” för skyddet. Något molokna började man då visa oss runt bland andra regnskydd som man hade i sin visningsanläggning. När vi kom till ett skydd som kallades Helios åkte tummen upp i stället och vi kunde samma kväll flyga tillbaka till Stockholm utan att känna att vår resa varit helt förgäves. Nu vidtog en del arbete med att få Stockholm Stads byggnadsnämnd att godkänna Helios-skyddet. Detta skydd var inte heller tänkt att vara den enda varianten på skydd. Det skulle kombineras med ett billigare skydd ungefär 50-50. När de formella procedurerna verkade vara avklarade, visade det sig att samarbetet mellan Wall i Tyskland och Tejbrant inte gick helt smärtfritt. Efter en tid presenterade därför Tejbrant och Valles en egen variant av den tyska modellen. Den var anpassad till Tejbrants produktionsmetoder med formsprutad aluminium, istället för stål som den tyska förlagan var tillverkad av. Efter ett antal turer där Stockholms stadsbyggnadskontor hade fått vara med och påverka proportioner och färger, kunde City90-skyddet visas upp. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den 25 mars 1991 skrev SL och Tejbrant på ett tilläggsavtal gällande det nya City90-skyddet som då skulle ersätta de gamla Concretorna. I SL:s reklamfinansieringsavtal med Team Tejbrant Miljöprodukter AB ingick ett antal skydd som inte skulle ha reklam och som SL fick vid valfri hållplats. De s.k. gratisskydden hängde även med i tilläggsavtalet med City90 fast inte lika många. Senare omförhandlades dessa till fler City90 med reklam. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sträckmetallskydd utan gavlar blir allt ovanligare i stadsbilden och kan nog vara svåra att hitta nuförtiden. När City90-skydden började sättas upp, lagrade vi stora mängder överblivna sträckmetallare i Högdalsdepån Demonterade gavlar skickades på omgalvanisering och sattes sedan upp på skydd som saknade gavlar eller bara hade en gavel. På så sätt fick många skydd en förlängd livstid. Det projekt tvingades vi avbryta när man skulle bygga en ny utfart från depån och allt måste skickas till skroten. Genom ett samarbete med en yrkesskola i Nynäshamn tillverkades under ett antal år regnskydd. Eleverna arbetade i lag om två och två och tillverkade skydd med stomme och rygg av tryckimpregnerat trä, skivor av galvaniserad sträckmetall (eller möjligen någon sorts metallnät) i sidorna och taket är troligen av plåt. Jag tror det kallas trapetsplåt. Ett 60-tal sådana skydd finns uppsatta i Nynäshamns kommun och alla är tillverkade av ortens ungdomar. En av baktankarna med att låta yrkesskolans elever tillverka regnskydd var att detta skulle minska benägenheten till skadegörelse. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||