Vägingenjören räddade situationen

Det var mycket viktigt under 1960-, 70- och 80- talen att alla linjelängder var aktuella och fanns tillgängliga som grund för beräkning av bussarnas bränsleförbrukning.

En liten linjeförändring kunde innebära besparingar eller fördyringar på höga belopp årligen. Ett exempel på detta är linje 726 som på den tiden trafikerade sträckan Huddinge sjukhus - Fridhemsplan. Vid Fridhemsplan vände bussen genom att köras Fridhemsgatan (v) - S:t Göransgatan (h) - S:t Eriksgatan (h)- Drottningholmsvägen (h). Gatukontoret byggde om korsningen Drottningholmsvägen  /  Fridhemsgatan och tillät därefter bussar i linjetrafik att göra U-sväng vid denna gatukorsning. Linjesträckningen blev därmed 950 meter kortare i körriktningen Huddinge sjukhus - Fridhemsplan.
När man sedan på SL:s planeringsavdelning räknade ut antalet turer X 950 meter X bränsleförbrukning per mil, visade det sig att förändringen medförde en årlig besparing på 10.000 kr i 1973 års penningvärde.

Varje onsdag utgick en buss med mätutrustning från Hornsbergsgaraget. Den följde ett uppgjort schema som var skrivet så att man fick ut mesta möjliga resultat under de åtta timmar arbetet pågick. För att få "flyt" i arbetet gällde det att se till att man alltid kom från rätt håll.
Detta system blev givetvis mycket känsligt för störningar. Köer, vägarbeten och trafikolyckor kunde medföra att vi under mätningens gång blev tvungna att göra förändringar i körschemat.

Den 26 oktober 1978 inträffade en märklig situation under pågående mätning. Bakgrunden var den att en stor trafikomläggning genomförts den 19 oktober i många av länets kommuner. Jag hade minutiöst konstruerat sex späckade körscheman, varav vi denna dag verkställde nr 2 i ordningen.
Vi kretsade runt i Upplands Väsby, Sigtuna och Järfälla kommuner den här dagen.

I Järfällas stadsdel Viksjö hade linje 551 förlängts från vändplanen på Andebodavägen till en ny vändplan vid Bruttovägen. Dit hade även linje 550 förlängts under lågtrafik måndag-fredag, samt lördagar och söndagar. Linje 550 hade tidigare vänt vid Bondevägen (mitt för den senare tillkomna Viksjö Golfbana). Även andra förändringar skulle mätas upp i samma "block" av schemat.

Vi hade kört delsträcka nr 1 i Jakobsberg och kom nu på Andebodavägen på väg mot den nya vändplanen vid Bruttovägen. Därifrån skulle vi köra till Bondevägen på linje 550 och där i sin tur byta till en tredje linje på nästa delsträcka. Och sedan samma procedur i omvänd ordning.

Jag hade bara fått uppgift på att en vändplan fanns vid Bruttovägen. Alltså fanns inte någon uppgift om det exakta läget. När vi närmade oss korsningen Andebodavägen  /  Bruttovägen, såg jag två bussar på var sin sida om korsningen med c:a 200 meters mellanrum. Någon hållplats såg jag inte, ty flera arbetsfordon skymde sikten. Men så skymtade jag en "topptavla", som ju sitter högst upp på hållplatsstolpen. Jag dirigerade föraren mot denna stolpe. Just som vi svängde in i slingan, upptäckte vi att vändplanen var avstängd för asfaltering!!

Så här långt kom vi innan vi märkte att vändplanen var avstängd för asfaltering och vi fick istället stanna där den första bilen syns.
Foto: Olle Malmberg. Publiceras med tillstånd från Järfälla bildarkiv.
Vad göra i en sådan situation? Mätningen gick inte att slutföra! Värdena skulle inte kunna bli färdiga "i tid", eftersom fyra späckade kördagar redan var utlagda med beställd buss och förare till.

*Uppgifter om två betydelsefulla linjer skulle försenas i sju veckor! Och hur skulle vi ta oss härifrån, när vi inte kunde köra in ordentligt och vända i slingan? Sikten var helt skymd bakåt och intensiv trafik på vägen.

Men då hände något helt oväntat: Medan vi diskuterade hur vi skulle ta oss därifrån tittade jag ut genom bussfönstret och upptäckte en man gåendes inne på vändplanen med ett mäthjul!
Järfällas vägingenjör hade just kommit för att mäta slingans längd och bredd för gatukontorets räkning. Han hjälpte oss nu med måtten dels från bussens front fram till hållplatsstolpen, dels från denna stolpe fram till en punkt på vägen, där vi utan hinder kunde återuppta mätningen med våra egna instrument.

Tala om "flyt och tur i jobbet"!
Upp