|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
När det blev aktuellt med ledbussar i SL:s linjetrafik , var man tvungen att göra körprov för att utröna hur mycket hållplatsfickorna måste förlängas samt hur långa in - respektive utkörningssträckor som behövdes. För att få jobba med detta utan störningar, begav vi oss till Traneberg och området närmast Tranebergs sund. Med oss hade vi en ledbuss, en normalbuss, två trafikingenjörer försedda med långa måttband, två civilpoliser och ett par personer från Stockholms Gatukontor. När vi hållit på en och en halv timme ungefär, kom en polisbil Tranebergsvägen ner. Poliserna sade att de var tvungna att visa sig för flera äldre damer som bodde i husen närmast vår "arbetsplats" hade ringt till polisstationen flera gånger och anmält att ett par bussar uppehöll sig i området. Dels framhöll damerna att det inte gick någon busslinje på den gatan, dels höll bussarna på att backa ibland och ibland köra framåt. Några karlar sprang runt bussarna och viftade med armarna också, så polisen måste komma ansåg de. Det hade inte hjälpt att polisen som tog emot samtalen på stationen talade om vad vi gjorde och att två poliser faktiskt var med.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||